verharing, aanleggen weg, afbraak in agrarische zone.

Rolstoel1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verharing, aanleggen weg, afbraak in agrarische zone.

#1 , 15 apr 2025 08:51

Het gaat snel, mijn nieuwe buurman weet van aanpakken. Geen vergunning te zien of te vinden.

Woning naast mij werd recent verkocht, de nieuwe buurman is van niet belgische afkomst en spreekt de nedelandse taal niet. Ik vermoed dat hij aannemer is. Ik spreek hun taal niet, communicatie is moeilijk.

Verbouwingen binnen in het huis waren al van start gegaan, zijn mijn zaken niet.

Zaterdag (welke andere dag) komt hijzelf met (eigen?) graafmachine, graaft een weg op zijn tuin (gras) vlak naast de afsluiting (binnen de 3 meter). Onze woningen zijn gelegen in agrarich gebied (kan belangrijk zijn).

Een achteraanbouw (vermoedelijk met asbest dakbedekking verdwijnt). Gebeurt op enkel uren tijd, zoals ik schreef: de buurman weet van aanpakken.

De nieuwe aangelegde weg (die naast mijn tuin) wordt opgevult met afbraakmateriaal (misschien ook met deze asbestplaten)

Geen afbraakvergunning te bespeuren.

ik weet niet of dit (nog) van toepassing is: "

De afstandsregel van minstens 3 meter tot de perceelsgrenzen voor verhardingen die zonder omgevingsvergunning mogen worden aangelegd, is vastgelegd in het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010. Specifiek is dit opgenomen in artikel 4.2, punt 5°, b) van dat besluit."

Mijn schatting: 75m * 3 meter breed is 225 m2 zonder extra parking die erbij komt. Zonder vergunning, te kort bij mij en mogelijk met asbest.

Dit is een dilemma:

Mijn woning kan in waarde dalen, deze weg wordt niet aangelegt ten voordele van agrarische activiteiten. (lawaaihinder) (tenzij mijn buurman aangeeft dat hij schapen gaat houden). ik heb geen weet dat die een vergunning/btw nummer heeft als landbouwer. de machines die hij heeft zijn niet specifiek voor landbouw.

Zaterdag is hij plots begonnen aan het opgraven, nu zit hij al 75 meter verder. het gaat snel. Heeft duidelijk ervaring in verbouwingen.

In agrarisch gebied zijn vergunningen moeilijk aan te vragen.

Hij heeft een aanbouw met de vlakte gelijkgemaak .

-mag hij dat zonder vergunning opnieuw opbouwen? Ik ben bang dat er ramen gaan geplaatst worden (was nu een blinde muur langs mijn zijde)
-hoeveel tijd om bouwovertredingen in te dienen en waar? deze overtredingen zijn van de straatkant niet zichtbaar.

Het enige wat ik er als voordeel kan uithalen is dat hij een afsluiting plaatst op zijn kosten volgens mijn waarden. Maar ik kan er niet mee praten (taalverschil).

Klacht tegen buren zijn niet makkelijk.

Het gaat snel, hij weet van wanten. Als iemand al eens een snel antwoord/bedenkingen kan geven.

Deze weg had ik niet verwacht, ik ben echt met snelheid gepakt. (straks wordt het nog een tolweg of autostrade)

Groeten

mava105

#2 , 15 apr 2025 10:36

Hoeveel keren heeft TS nu al gezegd dat het snel vooruit gaat. Iets wat bij blijkbaar zelf niet doet. Stap gewoon naar uw gemeente en vraag daar wat hij mag en wat niet.

Rolstoel1
Topic Starter

#3 , 15 apr 2025 12:20

Ik kan bij de gemeente niets terugvinden op de website.

Slapende honden wakker maken (gemeente), anoniem kan bijna niet aangezien het nauwelijks te zien is van de openbare weg;

Nieuwe buren, klacht indienen, ik moet er nog jaren naast wonen.

Ik ben inderdaad van mijn melk zoals ze zeggen. vandaag is er nog niemand geweest (moet waarschijnlijk elders werken). Zint voor ge begint zeggen ze.

Voor ik onbezonnen klacht ga/zou indienen wil ik toch rekening houden met de mogelijke consequenties. Dit is geen 'psychisch' forum maar een 'juridisch' forum, hoewel de afweging tussen de 2 zeker genomen moet worden.

Je moet ook altijd oppassen met 'EGO's en afrekeningen tussen buren. Met mijn vorige bu
ren (familie) heb ik 30 jaar ambras gehad met de afsluiting. Ik mag dat ook niet afrekenen op hun. Daar moet ik het onderscheid in maken .

Ik wil weten of ik juridisch gelijk het dat er minimum 3 meter moet tussen gelaten worden. Zomaar in het wilde weg iemand betichten van een mogelijke bouwovertreding ... daar moet je mee oppassen.

Ik ga nog eens met hem te praten, maar dat is moeilijk. Spreekt er iemand roemeens? Misschien beseft die dat niet dat die verkeerd bezig is. De andere buren zijn ook van buiten vlaanderen. De mentaliteit van sommigen i:s eerst doen, dan zullen we wel zien.

Groeten,

Reclame

Lanox

#4 , 15 apr 2025 14:46

Als u een vermoeden heeft dat er asbestpuin gestort wordt, dan is een gezonde burenrelatie niet meer aan de orde.

Franciscus

#5 , 15 apr 2025 14:50

Ik vermoed dat quasi elke gemeente een bouwkundige dienst of dienst ruimtelijke ordening heeft.
Binnen één minuut willekeurige gemeente
website : https://www.gemeentemol.be/gemeente-mol
mailadres : handhavingRO@gemeentemol.be

Gezien wanbedrijf kan het ook via politie die zijn daar ook voor bevoegd.
Zowel bestuurlijk als strafrechtelijk ook in de WE bereikbaar.

Rolstoel1
Topic Starter

#6 , 15 apr 2025 17:09

Ik heb die wetgeving nog eens nagelezen.

Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010. Specifiek is dit opgenomen in artikel 4.2, punt 5°, b)

Is dat voor industriegebied en geldt dit niet in agrarisch gebied die 3 meter regel?

De gemeente is niet beschikbaar. verlof?

Aan die woning zal naar schatting al 100m2 verharding liggen, doet men er ruim 200m2 bij.

's avond stond het gebouw er nog, 's middag was alles weg, inclusief het golfplaten dak dat rond 1970 is geplaatst. Ik heb niemand met een wit pak zien rondlopen, noch een wit pak zien liggen om afgevoerd te worden.

100% zeker ben ik niet, vandaar hier mijn vragen. Ik mag toch vragen stellen of mijn juridische ideeen kloppen? ik wordt ook niet graag beschuldigd. Heel veel kans dat het asbest is en ook nog is verdwenen onder het puin.

Waarom zou hij/zij moeite gedaan hebben om het af te voeren, zeker als hij/zij puin nodig heeft voor een verharding. Het zijn maar vermoedens. Ik kan het visueel niet vaststellen.

Ik zou liever hebben dat iemand anders klacht indient. Een toevallige voorbijganger. Wie zakt er nu af naar 1500 om een eventueel misdrijf per toeval op het spoor te komen? Tijdens het paddestoelen plukken? Vroeger kon je op cafe alles kwijt en tegen dat je weer nuchter was wist iedereen het :-). Tijden veranderen, wetgeving veranderd,

Groeten,

lukasi

#7 , 15 apr 2025 19:11

Wat een warrig verhaal.
je spreekt van Roemenen maar eerlijk gezegd, hoe jij alles hier naar voren brengt , vermoed ik dat je van pluto komt.

Afbraakwerken kunnen snel gaan, zeer snel.
Communicatieproblemen ? Gebruik google translate op computer of op telefoon. Stel taal in spreek duidelijk in het Nederlands en dan wordt de zin in taal dat je gekozen hebt vertaald. Je kan het ook schriftelijk laten vertalen.

Voor verbouwingen in het huis die de stabiliteit niet raken is er geen omgevingsvergunning nodig. Als er stabiliteitswerken werden uitgevoerd dan is de medewerking van architect en vergunning noodzakelijk.

Waarom is het een probleem dat buurman zelf met de graafmachine op een zaterdag werkt?
Dit is nog steeds niet verboden hoor!.

Is het agrarisch gebied over gans het perceel of alleen een deel van het perceel ? Hier geeft u geen duidelijkheid over. Kan soms serieuze inpakt hebben om juist te weten waar woonzone en agrarisch gebied ligt op het perceel van je buurman.
Sowieso kan je ook al vermoeden dat de woningen zijn vergund en dus in woonzone liggen ?

Asbest dakbedekking is een vermoeden van je . Je moet dit wel kunnen aantonen met een staalname. Echter het is niet verplicht om asbest golfplaten te verwijderen met bijzondere maatregelen op voorwaarde dat deze platen omzichtig worden behandeld .Het gevaar is niet de gebonden asbestplaten maar minuscule stofresten van het doorzagen of breken van zo'n plaat.
Achteraanbouw , als argument dat dit rap is neergehaald is te gek voor woorden. Sommige wolkenkrabbers worden op enkele seconden tijd neergelegd.

Nieuw aangelegde oprit :
het is verboden om eender welk grof bouwafval te gebruiken als onderlaag. Of het nu asbestplaten zijn of niet speelt gene rol. Zelfs snijafval van betonklinkers mag niet als fundering gebruikt worden. Men moet kunnen aantonen van waar gebroken betonpuin afkomstig is.

Een afbraakvergunning is niet altijd verplicht als de oppervlakte kleiner is dan 40m²

Afstandsregel van 3 meter ten opzichte van de zijtuingrens ( dus strook naast de woning) slaat op BOUWKUNDIGE constructies maar niet voor paden en of verhardingen.
Wat wel van belang is het totaal aantal vierkante meters verhardingen.
Vanaf meer dan 80m² in totaliteit moet een vergunning aangevraagd worden.
Onder de 80 m² is dit vrijgesteld.
Sowieso de oprit die toegang van openbaar domein geeft tot een garage ( inpandig of niet ) met een maximale breedte van 3 meter, lengte onbeperkt is steeds vrijgesteld. Net zo voor de verharding die leiden naar de voordeur , deze is vrijgesteld voor een breedte van 1.50 en onbeperkt in de lengte.

Als u hinder ondervind van deze werken is het aan u om bij de instanties klacht in te dienen. Iemand anders gaat dit niet voor u doen.
Maar daarvoor moet u wel baseren op feiten en niet op veronderstellingen

Rolstoel1
Topic Starter

#8 , 16 apr 2025 03:21

Dank voor uw antwoord Lukasi, aan de hand van uw vragen weet ik wat belangrijk is in dit verhaal.

Op zaterdag naar de gemeente bellen is nog moeilijker dan op een weekdag. Vandaag 3 keer gebeld, niet op de correcte dienst geraakt.Ik kan dus niet navragen of er een vergunning is afgeleverd. Geen affiches gezien. ik heb er met een andere buurman ook over gehad. Er is tussen de buren een soort van scheiding der taalgemeenschappen. Ik van de nederlandstalige groep. De nieuwe buur heeft meer belang aan de andere taalgroep, zijn woning hangt er ook aan vast. Hij is al beinvloed door de andere buren die zijn taal beter spreken.

U schrijft: Nieuw aangelegde oprit :
het is verboden om eender welk grof bouwafval te gebruiken als onderlaag. Of het nu asbestplaten zijn of niet speelt gene rol. Zelfs snijafval van betonklinkers mag niet als fundering gebruikt worden. Men moet kunnen aantonen van waar gebroken betonpuin afkomstig is.

Het is afkomstig van uit de eigen woning, men heeft er vloeren uitgehaald, de muren afgekapt, badkamer, muur weggehaald. Betonnen dals . Dat is afkomstig van de verbouwingen die men in de woning gedaan heeft. Ook een gedeelte van de achterbouw van de woning? Typisch een woning, met een achterbouw, dan weer een stuk achterbouw en dan nog een stuk achterbouw. Wat men precies in de woning gedaan heeft weet ik niet,maar waarschijnlijk tussenmuren weggehaald. Dat deert me niet, dat doet men bijna met alle ouder woningen, van verschillende kamers 1 grote ruimte maken.

Het is allesinds geen aangevoerd gebroken puin. Dat zou dus al een overtreding zijn? Dan maakt het zelfs niet uit of er asbest tussen zit of niet.

De nieuwe verharding is een verbinding tussen de woning en een stal achteraan de tuin. Men overschrijdt ruim de 80m2. Ik hoop dat ik grind (die toplaag moet nog komen) als verharding kan/mag zien.

De woningen in deze straat zijn allemaal in agrarisch gebied. Op google earth kan men duidelijk zien of er al een verharding was of niet.

BELANGRIJK.
. Sowieso de oprit die toegang van openbaar domein geeft tot een garage ( inpandig of niet ) met een maximale breedte van 3 meter, lengte onbeperkt is steeds vrijgesteld. Net zo voor de verharding die leiden naar de voordeur , deze is vrijgesteld voor een breedte van 1.50 en onbeperkt in de lengte.

De garage die VAST aan de woning zat heeft men afgebroken, De stal/schuur achteraan in de tuin wil men misschien nu als garage gebruiken?

Is dat dan geen bestemmingwijziging die men moet vergunnen? Of probeert de buur hier handig op in te spelen om deze nieuwe inrit te rechtvaardigen? Dat is misschien een achterpoortje waar hij gebruik van maakt.

Hoe weet ik af de stal/schuur achteraan in de tuin niet is ingeschreven als garage? En tot op heden geen verharde inrit had?

Daarom is het belangrijk van vragen te stellen, voor ik me belachelijk maak bij de buur. Ik hoop dat u mijn vragen niet 'te' belachelijk vindt.

Maar dan kom ik tot een andere vraag. Hoe groot mag een bijgebouw (die niet voor agrarische doeleinden dient) zijn?

Ik heb niet veel foto's nodig , er is google earth.

Bedankt voor de inzichten. Ik moet gewoon kunnen afwegen of er ergens een nut is voor een eventuele klacht of juist niet om geen burenruzie te starten.

B.T.W: als ik een vermoeden hebt van asbest die onterecht zou zijn gebruikt, heb ik dan meldingplicht? zou ik mede verantwoordelijk kunnen gesteld worden als ik zwijg? Dat hij achteraf niet komt zeggern dat ik ervan wist . Je weet nooit dat die ruzie krijgt met de andere buren.

Dank u,

Ik ben toch iets wijzer geworden.

Terug naar “Administratief recht”