Leegstand woning, eerste huis, eigen woning

DiamondChase
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Leegstand woning, eerste huis, eigen woning

#1 , 14 apr 2025 17:32

Dag allemaal,

Ik heb ongeveer 6 maanden geleden een huis gekocht, nog niet gedomicilieerd, en tussenin bezig met verbouwingen.

Nu heb ik een brief in de postbus gekregen m.b.t. vermoeden van leegstaand huis.

Nu, ik was niet eens op de hoogte van regelgevingen hierrond en de notaris heeft me enkel gemeld dat ik binnen de 2/3 jaar moet gedomicilieerd zijn.

Ik heb het huis tot op heden ook niet als leegstaand huis opgegeven, wel wekelijks kleine renovaties gedaan en onlangs een paar grote.

Ze vragen om info te verlenen m.b.t. de reden van stilstand, maar geven aan dat renovatie geen geldige reden is, hoewel het huis voor mij echt niet echt leefbaar was (schimmelproblemen + elektrische installatie die warm werd en af en toe kortsluiting gaf)

Wat kan ik hier best doen en welke som/ boete kan ik verwachten?

Ik vind het wel wat bizar dat ik zowel K.I. betaal, als deze "verwaarlozingsboete" zal krijgen hoewel ik al meer dan 50K in het huis heb gestoken de voorbije maanden om deze juist op te krikken...

Rolstoel1

#2 , 15 apr 2025 07:42

Was deze brief op uw naam? Gewoon melden dat je het maar pas hebt gekocht en de nieuwe eigenaar bent. ik denk dat je langer dan 6 maand de tijd hebt voor je het moet bewonen. De administratie in gemeente/stad is niet optimaal. Je kan met deze brief ook naar de notaris. Gewoon melden van wanneer je eigenaar bent van de woning en vragen wanneer (voor jou) de leegstandperiode begint.

Soms proberen steden/gemeentes met zulke brieven aan extra inkomen te geraken. Wie de taal niet spreekt betaald soms.

Thomas_AA

#3 , 15 apr 2025 07:44

Was er tot kort voor de verkoop iemand in het huis gedomicilieerd of stond het al leeg?

Reclame

Terug naar “Administratief recht”