Wonen in het buitenland terwijl familie in België woont

mlj
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wonen in het buitenland terwijl familie in België woont

#1 , 28 jan 2025 18:45

Ik heb de Belgische nationaliteit en woon sinds enige tijd in het buitenland (wel EU en Schengen), waar ik mijn eigen huis heb en ook werk (mijn eigen IT consultancy bedrijf). Mijn vriendin heeft ook de Belgische nationaliteit, woont momenteel buiten de EU, is zwanger en zou graag naar België verhuizen voor de bevalling en er dan ook blijven voor de opvoeding van ons kind, wat ik volledig begrijp en steun.

Ik zou voorlopig echter mijn woonst (domicilie) en werk in het buitenland willen blijven behouden, en vaak (zo vaak mogelijk) in België bij haar en ons kind zijn.

Wat zijn de limieten om in zo'n scenario rekening mee te houden? Ik vermoed dat ik maximaal de helft van het jaar in België mag zijn zonder mijn domicilie te verplaatsen? Zijn er nog andere eventuele juridische problemen waar ik nu geen rekening mee houd?

Alvast bedankt!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2025 22:26

Iets van een half jaar.... maar kan perfect hoor werkdagen in buitenland en WE in BE = vakanties.

Mijn ouders verbleven ongeveer 7 maande per jaar op buitenverblijf in H met domicilie in A .. nooit enig probleem geweest.
Zolang uw vriendin aar op dat adres woont.
Om post te ontvangen.
U dient uiteraard ook de wetgeving in uw woonplaats te volgen..quid wat inschrijving van wagen betreft.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”