Domiciliering, werken en gevolgen

Ahoraki
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domiciliering, werken en gevolgen

#1 , 30 mei 2024 09:34

Beste.

Ik ben in Belgie geboren en was al een tijdje uitgeschreven omdat ik in Zuid-Amerika woonde. Nu ben ik (even) terug en zou ik graag willen werken.

Tot nu toe logeerde ik bij familie en vrienden, maar zou toch graag wat dingen in orde brengen en beginnen werken.
Ik heb dus ook een domicilie nodig.
Ik zit met enkele vragen omdat ik me nu wat in cirkeltjes voel rondlopen.

Ik zou een eigen plek kunnen zoeken, maar voor een eigen plek heb ik eerst inkomen nodig. Voor een officiele job heb ik eerst een domicilie (eigen plek) nodig.

1. Ik zou me bij familie (broer, zus, vader, moeder) kunnen domicilieren, maar heb het gevoel dat ze vaak wat moeilijk hebben daarmee uit schrik om iets te verliezen qua inkomen/voordelen/lasten etc. Wat zijn de gevolgen voor hen, moest ik daar een tijdje wonen/domicilieren?
2. Ik zou bij mijn "stief-grootouders" kunnen intrekken/domicilieren? Zij zijn gepensioneerd, maar ook daar een beetje hetzelfde verhaal, zou er voor hun iets veranderen? En zoja waar kan ik dit juist navragen? Het zijn de ouders van mijn stiefmoeder.
3. Kan ik (legaal) beginnen werken zonder al een domicilie te hebben?
4. Is er een mogelijkheid om domicilie te hebben in 2 landen? Mijn man is van argentinie en ben ook regelmatig daar. Vind het wat verwarrend om elke keer aan te passen als ik in zuid amerika ben of in Belgie ben.

Dit gaat vooral over een snelle oplossing nu in Belgie. Ik zou maar tijdelijk ergens willen domicilieren. Misschien helpt dit in de antwoorden... (als ik bv maar 3 maanden bij mijn grootouders woon is misschien een groot verschil met als ik er een jaar zou intrekken, qua inkomen en voordelen?)

Dank jullie wel voor jullie hulp en opheldering.

Warme Groeten
Bert
Bert

Reclame