Belg worden F+ kaart periode?

invex
Topic Starter
Berichten: 7

Belg worden F+ kaart periode?

#1 , 24 jul 2023 16:30

We wonen bijna 5 jaar wettelijk samen in Belgie via gezinshereniging. Waren voordien getrouwd in het buitenland maar ook terug gescheiden in het buitenland. Zijn wel meer dan 20 jaar samen. Mijn partner is afkomstig van buiten de EU. Mijn partner werkt officieel 3 jaar in Belgie en heeft een Bachelor degree. We dachten een F+ kaart te krijgen na 5 jaar vanaf de datum van aanvraag van gezinshereniging. Dat blijkt nu niet juist want de gemeente zegt dat de 5 jaar periode pas ingaat bij aflevering van de F-kaart. Enkel die datum op de F-kaart zou tellen. Dat maakt dat we nu nog een jaar meer zouden moeten wachten; verschil tussen datum aanvraag en afleveren F-kaart (was meer dan 5 maand), plus een termijn van 5 maanden voor de beslissing om Belg te worden. Is dit correct of geldt toch de datum van aanvraag gezinshereniging?

CityBird
Berichten: 797

#2 , 24 jul 2023 16:50

Is dit correct of geldt toch de datum van aanvraag gezinshereniging?
Gemeente is m.i. fout, datum van aanvraag tot verblijf, niet deze van de afgifte F-kaart is van toepassing, is in mijn geval iig zo toegepast.

Verschil tussen deze data is normaal geen 12 maar 6 maanden, tenzij er complicaties waren bij de goedkeuring van de F-kaart.

Academische kwalificaties hebben geen invloed op de aanvraag om Belg te worden, inburgering en kennis van de landstaal des te meer.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”