Tweede verbijf of leegstand?

rnt12
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Tweede verbijf of leegstand?

#1 , 01 jun 2023 13:35

Hallo,
Ik en mijn vader hebben een appartement geërfd.
Ik voor 3/4de en hij voor 1/4de.
Omdat leegstand behoorlijk duur is dacht ik eraan om de woning als tweede verblijf aan te geven.
Mijn vraag is of dat ik ,ondanks het feit dat het appartement mij niet helemaal toebehoord,
het toch zou kunnen aangeven als tweede woning.

bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 01 jun 2023 13:38

"aangeven" als tweede woning?


Is het niet veel eenvoudiger om het gewoon te verhuren, desnoods voor kortere termijn ?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 01 jun 2023 13:50

Hallo,
Ik en mijn vader hebben een appartement geërfd.
Ik voor 3/4de en hij voor 1/4de.
Omdat leegstand behoorlijk duur is dacht ik eraan om de woning als tweede verblijf aan te geven.
Mijn vraag is of dat ik ,ondanks het feit dat het appartement mij niet helemaal toebehoord,
het toch zou kunnen aangeven als tweede woning.
.
In de meeste gemeenten zal u dan tweedeverblijftaks moeten betalen op de woning. De eigenaars zullen onderling moeten overeenkomen en afrekenen. Een halve tweede verblijftaks bestaat niet.
Indien u er nooit verblijft of niet verhuurt als tweede verblijf kan de gemeente zeer lastig doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

rnt12
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2023 14:51

"aangeven" als tweede woning?


Is het niet veel eenvoudiger om het gewoon te verhuren, desnoods voor kortere termijn ?
Is inderdaad eenvoudiger maar daarover heb ik het al gehad met mijn vader en wat verhuren betreft, dat ziet hij niet zitten.
Ik ook niet echt eigenlijk.

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 01 jun 2023 14:55

Het statuut moet overeenkomende met de werkelijkheid. Staat het leeg, dan staat het leeg.

rnt12
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jun 2023 14:58

Het statuut moet overeenkomende met de werkelijkheid. Staat het leeg, dan staat het leeg.
Er staan nog wel meubels en vanalles in
en minstens elke week kom ik er.

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 01 jun 2023 15:04

Het statuut moet overeenkomende met de werkelijkheid. Staat het leeg, dan staat het leeg.
Er staan nog wel meubels en vanalles in
en minstens elke week kom ik er.
Dan lijkt tweede verblijf correct. Hoe u het verder regelt (huur aan mede-eigenaar, verdeling mogelijke tweedeverblijfsbelasting), staat daar los van.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jun 2023 16:05

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jun 2023 10:07

de tweedeverblijfs-inventaris is meestal een gemeentelijke bevoegdheid, met gemeentelijke reglementen. In sommige gemeenten moet je dat eenmalig aangeven, in sommige elk jaar opnieuw en in sommige gemeentes wordt de inventarisatie van ambtswege gedaan... Informeer u dus bij de betreffende gemeente. Vaak komt er ook een bezoek van de wijkagent aan te pas. Maar wat u omschrijft klinkt inderdaad als iets wat een tweede verblijf zou kunnen zijn.

artemis
Berichten: 3293

#10 , 02 jun 2023 11:32

Moet er geen minimum verbruik aan nutsvoorzieningen zijn in een tweede verblijf?

KJ86
Berichten: 2662

#11 , 02 jun 2023 12:13

Moet de overheid dan geen recht op privacy respecteren?
Als je het aangeeft als een tweede verblijf, is het een tweede verblijf. Zo simpel is het.
De invulling van een tweede verblijf is bovendien nogal subjectief. Er bestaan kustverblijven in bezit van buitenlanders die maar één keer per jaar gebruikt worden.

Terug naar “Administratief recht”