Kan ik kiezen om dakloos te worden?

stormystorm
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Kan ik kiezen om dakloos te worden?

#1 , 16 sep 2022 11:24

Nooit in mijn leven had ik gedacht dat ik dit ging zeggen, maar ik zou graag het dakloos statuut verkrijgen omdat ik dan vrij ben van vele verplichtingen. Ik kan dan bijvoorbeeld gebruik maken van een referentieadres in plaats van domicilieadres, wat mij enorm zou helpen in mijn situatie. Waar ik dan werkelijk verblijf is een ander verhaal.

Het ding is, ik wil nogal een unieke levensstijl van 6 maanden werken / 6 maanden rondreizen met de fiets (je zou er van verschieten hoe goedkoop dit is). Maar voor dit soort levensstijl heb ik dus geen nood aan een eigen huis (zeker niet met die belachelijke prijzen van vandaag). En mijn domicilie zetten bij familie is ook geen optie meer binnenkort (want zij krijgen dan minder geld van de overheid of moeten meer betalen).

Ik zou wel nog altijd mijn referentieadres bij hun mogen zetten en dan bij hun verblijven (maar op papier dakloos zijn). Dit is waarschijnlijk illegaal, maar je moet je afvragen in hoeverre dit kwaad kan en of ze dit kunnen controleren. Ik ben niet van plan om een uitkering of eender welke hulp dan ook van de overheid te krijgen. Ik zou nog steeds willen gaan werken natuurlijk om geld te sparen om te reizen.

Mijn vraag is of dit mogelijk is. Mag je als dakloze het land verlaten maanden aan een stuk? Gaat de OCMW mij verplichten om vanalles te doen? Gaan ze mijn familie staan bellen om te vragen of ik daar kan verblijven? Of kan ik gewoon zeggen dat ze mij met rust moeten laten omdat ik ervoor kies om "dakloos" te zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 16 sep 2022 11:39

Als u een vaste verblijfplaats hebt, moet uw domicilie daar staan. U hebt geen keuze om uzelf dakloos te verklaren als dat niet overeenstemt met de werkelijkheid.

stormystorm
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2022 11:50

Als u een vaste verblijfplaats hebt, moet uw domicilie daar staan. U hebt geen keuze om uzelf dakloos te verklaren als dat niet overeenstemt met de werkelijkheid.
Hoe kan de overheid weten waar je verblijft?

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 16 sep 2022 11:57

Vraagt u nu op een juridisch forum hoe u de wet kan breken?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 16 sep 2022 12:07

"Ik zou wel nog altijd mijn referentieadres bij hun mogen zetten en dan bij hun verblijven (maar op papier dakloos zijn). Dit is waarschijnlijk illegaal, maar je moet je afvragen in hoeverre dit kwaad kan en of ze dit kunnen controleren."
Dat is illegaal, dat klopt.
Dat kan zeker kwaad omdat je familieleden daardoor sociale fraude plegen wat hun duur te staan kan komen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 16 sep 2022 12:24

Overheid zal niet meegaan in het verhaal.
U wordt vermoedelijk AACB - dit wil zeggen Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit.
Gevolgen zijn : u wordt gesignaleerd in ANG van politie.
Dit heeft sowieso correctionele gevolgen want is een wanbedrijf. Alleen de geldboete wordt nog opgelegd u zal specifiek daardoor niet naar gevangenis gestuur worden.
Veel erger is dat uw identiteitskaart (EiD) na x maanden als ongeldig wordt geregistreerd en dat heeft als gevolg dat u geen enkele medische bijstand meer kan krijgen zonder vooraf te betalen.
Ook uw ziekenfonds en alle sociale rvoordelen ook de standaard verzekeringen gaan wegvallen.
Officiële post wordt gestuurd naar ofwel Gerechtsdeurwaardershuis in het arrondissement ofwel naar de politie van de arrodissementele hoofdstad.
Opname in ziekenhuis in BE zal betalen zijn voor opname. - medische hulp wordt tot een minimum beperkt ( plakkerje op de wonde - of een lichte pijnstiller)
In het buitenland bent u indien daar niet ingeschreven niet meer verzekerd. Of u kan uiteraard een privé verzekering nemen kostrprijs X maal prijs die u nu betaald. Erelonen zijn dus datgene wat de medische wereld vraagt.
In Be maar dus ook in het buitenland is het wanneer u een overtreding begaat direkte betaling. Wanneer u niet kan betalen hangt het van het te betalen bedrag af wat het OM verder zal beslissen. Ik ben quasi zeker dat in de meeste EU landen u direct zal uitgewezen worden om het grondgebied van het Rijk (met uitbreiding de Schengen landen) dient te verlaten. Verschillende systemen van ANG in BE tot Europol en Interpol zal worden gecontroleerd en contact zal worden opgenomen met de BE-verbindingsofficier cq contactpunt (voor NL DE en FR) in dat EU land.
Uw belastingen en andere zaken krijgt u dus niet in handen maar gaan daar het door mij aangegeven bewaarpunt.
Buiten de EU ...wel daar valt u onder het lokale recht ....

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 sep 2022 09:45

denk er bovendien ook aan dat veel banken geen rekening zullen openen voor iemand zonder officieel adres, dus hoe ga je dan jouw loon ontvangen?

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 23 sep 2022 12:20

Dat is idd. nog een van de gevolgen van AACB te worden.
Met welk rijbewijs gaat u rijden? Zeker als u het verloren hebt of gestolen is of uw Eid is weg?
U bent een niet inwoner van BE geworden zodoende....

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 23 sep 2022 13:23

Conclusie: de enige mogelijkheid om dakloos te worden is het verwijderen van het dak van uw woning.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Administratief recht”