wettelijke info aanvraag / over grond en toekomstige plotselinge dood

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

wettelijke info aanvraag / over grond en toekomstige plotselinge dood

#1 , 18 jan 2022 12:45

Geachte,

In welk type grond kan ik begraven worden als ik overlijd
(vb gevalen: toekomstige plot dood, alleenstaand vreemdeling, heeft geen familie / niemand)?

Ik wil een notaris maken of zoiets als wanneer ik sterf dat ik begraven moet worden in mijn eigen betaalde land (zelf gemaakt tuin bloemen, bomen)
en niet door ergens anders heen waar ik niet wilde.

Welk type grond is wettelijk geen probleem om dit te doen?
(er staat grond: bouwgrond, bosgebied, weide, grond ongeschikt om op te bouwen, recreatiegebied, velden, boombaard, landbouwgebied)
Afbeelding

hartelijke dank voor wettelijke toelichting

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder
Berichten: 189

#2 , 18 jan 2022 13:18

Begraven kan alleen op een gemeentelijke begraafplaats. Het is niet toegelaten een lichaam te begraven op een privéterrein.

Art.16 van decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16/01/2004.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 18 jan 2022 13:51

TS is misleid door een recente serie op tv waar men grond uit Marokko invoerde......
Maar bon, ik zou kiezen voor bouwgrond, die stijgt meer in waarde tenzij de betonstop roet in het eten komt gooien.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 18 jan 2022 15:32

U kan bij notaris testament laten opmaken wat er na uw dood moet gebeuren - dan bent u zeker dat het gevonden en gevolgd wordt.

Begraven kan enkel op daarvoor aangewezen begraafplaatsen - waarvan er zijn met aparte afdelingen voor sommige religies.

Uitstrooien na crematie is wat losser.
Urne laten begraven kan ook

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 18 jan 2022 18:15

Is geen testament maar een wilsbeschikking. Idd bij de notaris.

builder
Berichten: 189

#6 , 18 jan 2022 18:21

Niet bij de notaris, maar bij de dienst burgerzaken van de gemeente.

https://www.vlaanderen.be/laatste-wilsbeschikking

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

#7 , 19 jan 2022 18:21

Geachte,
Hartelijke dank.

Mijn hele leven strijd was om mijn familie in België te brengen, samen te leven, samen te sterven. Maar familie woont in Bangladesh. En de Belgische regering laat ze niet naar België komen. En ik wil niet meer hopen, de hoop is gebroken en nu ben ik oud (ik wil niet meer verdrietig zijn.)

Als ik na een paar jaar plotseling overlijd met COVID of andere verrassende oorzaken. Is het mogelijk om bij de notaris een zeer strikt juridisch document op te maken, zodat mijn overlijdenslichaam precies volgens de documentinstructie wordt behandeld?

Voorbeeld:
1. Op het moment dat ik dood ben, begraaf me dan alsjeblieft niet in België. Stuur mijn lichaam naar Bangladesh met een bestemmingsadres.

2. Ik mag niet begraven worden in België maar in Bangladesh masajid xyz, vooraf bepaald adres.


Met hoogachtend

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 19 jan 2022 19:32

En wie betaald dat?
U kan een overlijdensverzekering afsluiten met die specifieke clausule.
Overheid gaat het zeker niet doen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jan 2022 22:43

Waarom vervoegt u uw familie niet in Bangladesh nu u nog leeft en geniet samen met hun van een gezellige oude dag. Heel wat van uw vragen zullen dan opgelost zijn.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Administratief recht”