dakloos worden en schulden

serena230380
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

dakloos worden en schulden

#1 , 26 dec 2020 17:07

Hallo,

Ik vraag mij af wat ik kan doen in mijn situatie.
Ik heb schulden, waardoor er loonsbeslag is en mijn inboedel werd aangeslagen. Ik heb dus eigenlijk niets meer en ben hierdoor ook mijn job kwijt, maar er staan nog deurwaarders in de rij. Tot overmaat van ramp word ik nu uit mijn huur studio gezet, iets anders gaan huren is geen optie meer. Ik ontvang nu een werkloosheidsvergoeding (ongeveer 1000 euro na het loonsbeslag en andere regelingen voor afbetalingen).
Nu is er een familielid van mij dat voor een hele tijd in het ziekenhuis ligt en dan naar een revalidatiecentrum moet. Deze persoon wil me in zijn woning laten logeren tegen een kleine prijs zodat zijn woning niet leegstaat. Dit is natuurlijk een prachtige oplossing om niet op straat te moeten slapen.
Om mijn werkloosheidsvergoeding te behouden dien ik een domicilie te hebben, wat niet mogelijk is bij het familielid wegens alle deurwaarders. Maar geen burgerrechten meer hebben is ook geen oplossing. Een leefloon van het ocmw is ook geen mogelijkheid (958 euro in mijn geval - 250 euro aan schuldeisers) want ik moet mijn familielid wel een kleine vergoeding betalen voor het logement (alsook de electriciteit enzo), dus dan lukt ook dit niet. Helaas is dit wel de enige mogelijkheid om het beetje menselijkheid dat me rest te behouden en proberen terug iets op te bouwen. (ik heb zicht op een job vanaf april, indien ik mijn rechten kan behouden) Indien ik op straat terecht kom maakt het de situatie onleefbaar en is er helemaal geen zicht meer op beterschap.

Kan ik een referentieadres vragen bij een natuurlijk persoon? Hoe kan ik dit correct oplossen om toch een recht op woonst, adres en burgerrechten te hebben zonder dat mijn familielid alles kwijtgeraakt door de deurwaarders?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3826
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 dec 2020 17:12

Gelieve dringend contact op te nemen met een CAW of de sociale dienst van uw ocmw. Zij zijn het best geplaatst om samen met u naar een oplossing te zoeken en kunnen u alle info verstrekken over de mogelijkheden en rechtsgevolgen van een referentieadres.

Misschien eens lezen: https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/ref ... r-daklozen
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

serena230380
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 dec 2020 17:21

Dank je wel. Ik ben al ontzettend veel naar het ocmw gegaan, maar zij willen niet van een referentie adres weten, omdat je daar blijkbaar niet aanwezig mag zijn op dat adres. (bij navraag in een andere gemeente doen ze er minder moeilijk over) Ik zou wel degelijk de woning gaan bewonen. Bestaat het caw in wallonie? Mijn familielid woont namelijk in wallonie

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3826
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 dec 2020 17:37

Centre d'aide aux personnes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

serena230380
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 dec 2020 17:39

dank je, ik zoek het op.

Inazuma
Berichten: 9861
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 26 dec 2020 20:47

Dank je wel. Ik ben al ontzettend veel naar het ocmw gegaan, maar zij willen niet van een referentie adres weten, omdat je daar blijkbaar niet aanwezig mag zijn op dat adres.
Dat is ingeval van referentie-adres dat bij een natuurlijke persoon staat.

Je kan ook het OCMW zelf als referentie-adres hebben als je niet op eigen kosten voor een woning kan zorgen.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 27 dec 2020 00:11

Quote :
Ik heb schulden, waardoor er loonsbeslag is en mijn inboedel werd aangeslagen. Ik heb dus eigenlijk niets meer en ben hierdoor ook mijn job kwijt, maar er staan nog deurwaarders in de rij. Tot overmaat van ramp word ik nu uit mijn huur studio gezet,

* Een aantal essentiele zaken mogen niet in beslag genomen worden . Het kan niet dat u totaal niets meer hebt .
Onbeslagbare goederen

Sommige goederen zijn niet vatbaar voor beslag, zoals bedden en beddengoed, kleren en kleerkasten, een wasmachine, een strijkijzer, een eettafel met stoelen, een kookfornuis, een koelkast, studiegoederen en beroepsgoederen.

* Voor de uithuiszetting : is er een vonnis uitgesproken door de vrederechter ? En indien ja , op basis van wat ?

* Referentie adres : er zijn twee soorten
A/ Bij een privaat persoon - daar mag men aanwezig zijn
B/ Bij het OCMW - is alleen een " postadres " / tevens domicilie - men mag ergens anders verblijven
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Marcus Aurelius
Berichten: 3826
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 dec 2020 09:58

https://www.senate.be/www/?MIval=/Vrage ... 22&LANG=nl

Enkele cruciale vragen:
- waar staat TS gedomicilieerd? Werd hij ambtshalve uitgeschreven?

Zoals TS de situatie schets is er geen sprake van dakloosheid indien TS permanent in deze woning kan verblijven.

TS voldoet dan in deze situatie niet aan de voorwaarden van een referentieadres.

zie ook: viewtopic.php?f=59&t=84323&start=15

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.
Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

freelance
Berichten: 2615

#9 , 27 dec 2020 16:15

Interessante lectuur , maar gaat voornamelijk over "misbruiken " .
Enkele cruciale vragen:
- waar staat TS gedomicilieerd? Werd hij ambtshalve uitgeschreven?

Zoals TS de situatie schets is er geen sprake van dakloosheid indien TS permanent in deze woning kan verblijven.

TS voldoet dan in deze situatie niet aan de voorwaarden van een referentieadres.
Inderdaad cruciale vragen waarop een antwoord zou moeten komen .
TS stelt " Tot overmaat van ramp word ik nu uit mijn huur studio gezet "
Waaruit ik meen te kunnen afleiden dat TS nog steeds in de studio woont , maar wel bedreigt wordt met een , ofwel huuropzeg , ofwel gerechtelijke uithuiszetting ; in de nabije toekomst .
Een groot verschil tussen beide , en ook daar zou een antwoord klaarheid scheppen .

Zolang TS niet op straat staat , is er uiteraard geen sprake van dakloosheid . Maar het naderend uitzicht van dakloosheid noopt wel tot een dringende oplossing , iets waar het betreffende OCMW blijkbaar niet toe in staat is , maar wel verondersteld wordt in staat te zijn .
Op dit moment voldoet de TS inderdaad niet aan de voorwaarden voor een referentie adres ( indien nog steeds gedomicilieerd op studio ) , maar gaat men dan wachten tot TS effectief in een kartonnen doos moet gaan slapen ? En wat met belangrijke post die niet meer kan ontvangen worden ?
viewtopic.php?f=59&t=84323&start=15
Niet echt een stichtend voorbeeld , gezien al het gebekvecht . Zelfs Franciscus kwam er niet meer op terug .
Er moeten wel betere topics te vinden zijn over het onderwerp . Alhoewel ieder geval weer anders is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Marcus Aurelius
Berichten: 3826
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 dec 2020 19:07

freelance:
zeer interessante lectuur die je mogelijk een helder inzicht geeft in deze problematiek:

http://www.armoedebestrijding.be/public ... esOCMW.pdf
hierin wordt ook verwezen naar rechtspraak.

een ander aandachtspunt, mevrouw beschikt over een netto bedrag aan bestaansmiddelen van 1000 euro per maand, zoals ze aangeeft na aftrek van loonbeslag en andere regelingen van afbetalingen.

nog zeer recente rechtspraak:

https://www.stradalex.com/nl/sl_src_pub ... 20201012-1
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

freelance
Berichten: 2615

#11 , 29 dec 2020 01:44

[quotefreelance:
zeer interessante lectuur die je mogelijk een helder inzicht geeft in deze problematiek:

http://www.armoedebestrijding.be/public ... esOCMW.pdf
hierin wordt ook verwezen naar rechtspraak.][/quote]

Zeer leerrijk . Ik onthou er vooral uit dat uit het onderzoek blijkt dat het OCMW in nogal wat zaken flink op de vingers getikt wordt , of wordt veroordeeld in rechtszaken . Onderzoekers komen tot de conclusie dat het beter zou moeten kunnen .
Voor het overige is de wetgeving mij niet onbekend .
een ander aandachtspunt, mevrouw beschikt over een netto bedrag aan bestaansmiddelen van 1000 euro per maand, zoals ze aangeeft na aftrek van loonbeslag en andere regelingen van afbetalingen.
Dat is mij niet ontgaan . 1000 euro is een net bedrag , tenzij je er huur mee moet betalen .
Sommige categorieen van mensen zullen daarmee rond komen , maar niet iemand die zich tracht te integreren/handhaven in de maatschappij .
TS stelt : " (ik heb zicht op een job vanaf april, indien ik mijn rechten kan behouden ) " .
Zet daar dan de uitspraken van regering en economen tegenover , dat de werkzaamheidsratio met alle middelen de hoogte in moet .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Administratief recht”