Urne na concessie meenemen naar huis

Lynyrd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Urne na concessie meenemen naar huis

#1 , 07 dec 2020 20:32

Goedenavond allemaal

Mijn grootmoeder (haar urne) is sinds 2015 op de begraafplaats van Molenbeek en de concessie verloopt eind dit jaar. Ik wil deze niet verlengen alsook wil ik niet dat de as wordt uitgestrooid maar ik wil het liefst dat de urne bij mij komt te Ninove.

Ik heb begin verleden week gebeld naar de dienst Begraafplaats en zij wisten mij daar te vertellen dat recentere urnen een document nodig hebben voor transport en dat deze aan te vragen zijn bij de Burgerlijke Stand. Dewelke ik dus opbel maar de verantwoordelijke daar vertelde me dat ze sinds enkele weken geen documenten voor transport voor urnen kunnen opmaken omdat sinds dan de regels zijn gewijzigd. De enige twee mogelijkheden zijn volgens haar de concessie verlengen of de assen daar laten uitstrooien.

Ik heb wat rondgekeken op het internet maar hierover niets concreets gevonden toch zie ik dat er veel gemeentes zijn die deze optie hebben om na verloop van concessie de urne mee te nemen.

Kan dit en kunnen jullie mij soms hierbij helpen?

Bedankt
Lynyrd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 07 dec 2020 22:23

Ik kan om een of andere redenen het reglement niet openen.
Raar want in andere steden kan men perfect de urne zelfs nadat ze is bijgezet geweest meenemen. Enkel voor buitenland was er een machtiging nodig en dan nog getekend en verzegeling van urne door een officier van bestuurlijke politie = politiecommissaris.


algemeen reglement op de begravingen en de begraafplaats i
http://www.molenbeek.irisnet.be › bestanden › 2016-09...
PDF
28 sep. 2016 — een concessie in volle grond of met grafkelder aan te vragen verbindt men zich : - binnen het jaar, te tellen vanaf het plaatsen van het eerste lijk, ...

De Gemeentelijke Begraafplaats van Sint-Jans-Molenbeek
http://www.molenbeek.irisnet.be › wandelingen › mole...
PDF
Indien het graf verworven was via een eeuwigdurende concessie gebeurde dit kosteloos. Reglement van de Gemeentelijke Begraafplaats, 6 november. 1864. (


Onder die rubriek te vinden
Burgerlijke stand - Begraafplaats



Algemeen Reglement op de begravingen en de begraafplaats

Tariefreglement op het lijkenvervoer, de ontgravingen, het huren van wachtkelders en het verblijf in het lijkenhuis...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 dec 2020 16:14

T.S., Franciscus, deze link werkt wel:

http://plaatselijke-besturen.brussels/w ... kbezorging
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Lynyrd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 dec 2020 22:11

Beste

Ik heb het reglement eens doorgenomen maar ik vind niets specifieks voor de urne na concessie.
Alleen indien het niet op de begraafplaats is dan mag het meegenomen worden.
Tenzij ik iets mis...

Mvg
Lynyrd

Terug naar “Administratief recht”