Vakantiehuis in Belgie en de USA.

USA-koppel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vakantiehuis in Belgie en de USA.

#1 , 19 okt 2020 15:39

Beste Forum,

Wij zijn een koppel (58 en 59j) en hebben geen onroerende eigendom hier in Belgie, we wonen in een huurappartement.
Binnen 3 jaar gaan we op pensioen en zouden we per jaar graag 6 maanden in de Verenigde Staten wonen (vakantiehuis kopen) en met een B2 Visum daar verblijven.
We zouden dan ook 6 maanden in Belgie wonen tijdens de lente- en zomerperiode. Hier ook een vakantiewoning kopen is waar wij aan denken vb woning in vakantiepark aan de kust.Meestal kan je daar dan niet permanent verblijven en heb je een Domicilie-adres nodig op een ander adres hier in Belgie.
Op welke manier pakken wij dat het beste aan...?

Mvg USA-koppel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 794

#2 , 19 okt 2020 17:06

Voor jou verandert er in principe weinig, jouw officieel adres blijft immers in Belgie. Belasting en administratie blijft hier, wat soms een probleem kan zijn om tijdig op rekeningen en briefwisseling te reageren. 6 maanden is niet niks.

In sommige landen betaal je een maandelijkse locale belasting voor het functioneren van de gemeente en/of kost voor het beheer van de estate louter op het bezit daarvan of je daar nu woont of niet, Council Tax heet dat bv in Engeland. Dat gaat niet over een paar Euro maar kan oplopen tot verschillende honderden/maand, bedragen waar de gemiddelde Belg niet aan gewoon is. Dit is bovenop de jaarlijkse vastgoedbelasting. Geen idee of de VS iets gelijkaardigs in plaats heeft.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 okt 2020 09:15

U wil dus eigenlijk domiciliefraude plegen ...

Om officieel in België te wonen, moet u hier meer dan de helft van de tijd verblijven.

Uw domicilie-adres moet het adres zijn waar u ook effectief verblijft.
U zou u dus moeten inschrijven op de vakantiewoning aan de kust.
Gemeente mag dat in principe niet weigeren - maar zal dan wel een procedure beginnen tegen u om u er uit te zetten ...

Sommigen schrijven zich dan officieel in bij kinderen - maar dat is dus domicilie fraude.
Met lockdown begin dit jaar zijn er zo wel wat bedrogen uitgekomen ...


U komt evenmin in aanmerking voor een referentie-adres op deze manier.
https://www.vlaanderen.be/referentieadres

Al kan u ipv in een vakantiewoning, in een woonwagen gaan wonen en rondtrekken - in België, en dat gaat u moeten aantonen voor meer dan 6 maanden / jaar.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 20 okt 2020 12:21

Indien TS ervoor zorgt dat hij iemand in B heeft die zijn zaken waarneemt tijdens zijn maandenlange afwezigheid dan is er als gepensioneerde geen enkel probleem. Mijn echtgenote heeft dat jarenlang gedaan voor haar ouders die vanaf hun pensionering elk jaar +/- 6 maanden in warmere oorden verbleven.

Best als "vakantiewoning" in B een woning aanhouden waar domicilie mogelijk is, van waaruit al uw administratie wordt gevoerd en waar men effectief woont tijdens de maanden in B. Dus geen gefoefel met vakantieparken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 20 okt 2020 13:51

Best als "vakantiewoning" in B een woning aanhouden waar domicilie mogelijk is, van waaruit al uw administratie wordt gevoerd en waar men effectief woont tijdens de maanden in B. Dus geen gefoefel met vakantieparken.

Ik heb zo nog een koppel gekend, die als arts zeer geregeld langere tijd in een of ander buitenland moesten verblijven (genre AZG ). Die kochten een woning, die groot genoeg was om zelf een pied-à-terre te behouden, en verhuurden de rest onder een formule van kostendelend samen huren/wonen. Iemand van de familie (ouders geloof ik), zorgden geregeld voor de paperassen.

Werkte, voor zover ik mij herinner, perfect.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 20 okt 2020 15:16

Tot voor corona waren wijzelf geregeld ook soms maandenlang afwezig uit ons domicilie. Het meeste regelde ik via het wonderbare internet en onze brievenbus werd minstens eens per week gelicht voor de eerder zeldzame correspondentie op ezelsvel.
Welke werd ingescand en aan mij gemaild voor actie indien nodig.
Via domotica werd de indruk gegeven dat er iemand thuis was.

Waar is ...?
antwoord: In zijn domicilie, ergens op aarde en op alle plaatsen.
Wie zal het zeggen in de huidige virtuele realiteit???

De tijd van de postduif en de sedentaire levenswijze is al lang voorbij!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 20 okt 2020 15:34

U hebt dan toch gezorgd dat u voor alle officiële beslommeringen bereikbaar bent, dus kan u overal op reageren...

En of uw woning nu bewoond lijkt (domotica) , of effectief bewoond is (bijvoorbeeld met gedeelde bewoning, mits afspraken) , is dan m.i. en enkel nog een eigen keuze of voorkeur.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 okt 2020 20:08

De tijd van de postduif en de sedentaire levenswijze is al lang voorbij!
Niet voor de Belgische administratie

En met toename van wat de administratie als misbruik ziet, komt er ook meer controle op - en ambtelijke schrappingen ...


Vakantiewoningen met toegelaten domicilie zijn zeldzaam aan 't worden in Vlaanderen, en wat er te koop is, is merkelijk duurder geworden.
In Wallonië kan er nog gemakkelijker wat - en vaak veel goedkoper.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 20 okt 2020 21:03

Daarom zette ik "vakantiewoning" tussen aanhalingstekens. Er zijn veel woningen die als vakantiewoning (tweedeverblijf) worden gebruikt die evengoed dienstig kunnen zijn voor hoofdbewoning. Daarom schreef ik om weg te blijven van vakantieparken.

Ik zie niet in op welke grond gepensioneerden geschrapt zouden worden indien hun maandenlang verblijf op een andere plaats geen aanleiding geeft tot administratieve problemen of fraude.

Ik heb in mijn kenniskring nog nooit dergelijke schrappingen meegemaakt. Ze zouden ook betwistbaar zijn.

Het gaat hier niet over de dokter of de notaris die in Knokke beweert te wonen maar daar enkel af en toe in het weekend komt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Administratief recht”