Wonen in Gent

vragenstaatvrij1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wonen in Gent

#1 , 29 sep 2020 11:41

Dag iedereen

Ik ben een student van 21 jaar, ik werkte 2 jaar full-time en ben sinds vorig jaar student. Aangezien ik vorig nog bezig was met alles uit te zoeken hoe ik alles zou regelen woonde ik nog thuis (maar niet meer ten laste). Ik heb mij sinds september gedomicilieerd op mijn huurwoning in Gent. Nu kreeg ik een berichtje van Stad Gent dat ik mij niet mag domiciliëren als student. Waarom mag ik, als student die reeds 3 jaar niet meer ten laste is thuis mij nog steeds niet domiciliëren? Wat kan ik doen om mijn domicilie toch hier te plaatsen aangezien thuis wonen voor mij geen optie meer is. Na wat gegoogle lijkt leeflonen bij het OCMW de enige optie maar dat doe ik liever niet aangezien ik toch ook nog veel bijklus en op die 2 jaar tijd redelijk wat spaargeld verzameld heb.

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 29 sep 2020 12:59

Als u zichzelf onderhoudt en niet gewoon op kot zit, dan heeft de stad eigenlijk geen enkel argument om uw domiciliëring te weigeren. Jammer genoeg voor u doen ze het standaard wél.

U kan beroep aantekenen tegen deze beslissing bij Binnenlandse Zaken:
De betwisting wordt binnen de dertig kalenderdagen na de beslissing van de gemeente (ambtshalve inschrijving, ambtshalve afvoering, weigering tot inschrijving) schriftelijk voorgelegd aan de Minister van Binnenlandse Zaken (Algemene Directie Instellingen en Bevolking – Park Atrium – Koloniënstraat 11 – 1000 BRUSSEL) door een van de partijen (gemeente / privépersoon die een inschrijving als hoofdverblijfplaats betwist of eist) met alle informatie die nuttig is bij de bepaling van de hoofdverblijfplaats alsmede de volledige identificatiegegevens (naam, voornamen, geboortedatum, adres van de laatste hoofdverblijfplaats, identificatienummer bij het Rijksregister wanneer het verzoek wordt ingediend door een gemeente).
https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... ijfplaats/
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”