Facebook censuur door gemeentelijke overheid?

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

Facebook censuur door gemeentelijke overheid?

#1 , 11 dec 2017 22:13

Op welke wettelijke grond kan een gemeente bestuur iemand gaan lopen blokkeren op de Facebook pagina van de Gemeente?

En dan gaat het niet over blokkeren omdat je hebt staan schelden of omdat je aan hate speech of zo deed.

Maar puur omdat je kritisch commentaar had op het beleid, of dingen die fout gaan en waar het gemeente bestuurd verantwoordelijk is?


Ze hebben mij dus op die pagina geblokeerd. begin oktober.
Toen ik ze vroeg om uitleg, wie heeft dit gedaan, waarop en op welke basis .

Hebben ze me eerst laten wachten en plots kreeg ik de melding dat het ging omdat ik teveel commentaar zou hebben.
niet omdat er inhoudelijk iets mis was met mijn commentaar. (anders dan dat het kritisch was).
Dat ze op zich geen probleem hebbne met kritiek, maar dat de dienst communicatie het als storend ervaarde.

Na wat doorvragen en verzoek openbaarheid van bestuur kreeg ik op 21 november plots te horen, dat ze adviezen hadden van een VZW, die stelden dat het internet trolling zou kunnen genoemd worden omdat er te veel commentaar kwam.
EN da het in het schepencollege gestemd en goedgekeurd was (dus na de feiten)

Beroep openbaarheid van bestuur gevraagd, omdat ik nog altijd geen documenten had gekregen.
En nu komen ze af met de beslissing an het Schepen college, een email van die VZW en de stelling dat al de rest mondeling is gebeurd.

Wat ik toch wel sterk betwijfel. Hoe geraak je van Dienst Communciatie naar het Schepencollege zonder ENIG bestuurs document of email tussen dienst en een Burgemeester of Schepen?

Verder is nu duidelijk dat het advies van die vzw pas is gevraagd NA dat de blokkering al een feit was.
En dat ze daar niet zeggen tegen de vzw dat ze een probleem hebbne met de hoeveelheid , maar dat ze klagen over de inhoud. Zonder de specifieren wat er dan zo problematisch is met het geen ik zei.

kortom ze zoeken naar adviezen om een beslissing van hun dienst, goed te praten en het schepencollege heeft dan met dat advies van die VZW een policy goed gekeurd en die blokkering daarmee geregulariseerd.


Dat kan toch zomaar niet?
Dit is discriminatie op basis van een mening.. In de aanloop van een verkiezings jaar..
Ik heb toch een Grondwettelijk recht om kritisch te zijn? Ook als dat is op een publieke facebook pagina van de gemeente.
Ik oefen mijn recht op een mening uit, op Sociale media, Wat net de bedoeling heeft om meningen te kunnen uiten en met mekaar te kunnen bespreken.


Welke stappen kan ik hiertegen ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 12 dec 2017 22:41

Niemand belet u om kritisch te zijn. Niemand belet u op normale wijze met het gemeentebestuur in contact te treden : schriftelijk, telefonisch, via e-mail, door kantoorbezoek stadhuis.
Een Facebooksite, of het nu van een gemeente of bedrijf is, is in se geen ideaal instrument om inspraak te genereren. Het is geen forum om persoonlijke problematieken uitgebreid te bespreken. Noch om persoonlijke debatten te voeren. De meeste gemeentelijke facebooksites hebben als target om luchtig en informatief te blijven. Eenvoudige vragen (cfr openingsuren, simpele procedures, activiteiten en evenementen aankondigen, verenigingsnieuws delen... enz) kunnen wel. Vragen, opmerkingen die meer context nodig hebben worden doorgaans overgenomen door andere contactmanieren. Ook inhoudelijke discussies worden liefst met betrokkene gevoerd en behoeven geen werving van een brede schare lezers die mogelijk weinig boodschap hebben aan je opmerkingen. Doorgaans zijn er naast de facebooksite van de gemeente ook nog niet officiële facebooksites (genre 'ge zet van Mechelen/Diest....) waar u wel discussies kan aangaan, voor zover ook daar de administrator u geen storend element in de aantrekkelijkheid van de groep acht) Samengevat : een gemeentelijke facebooksite is HUN communicatietool, net zoals bvb gemeentelijk infoblad. Zij beslissen wat daar op komt en wat niet. Net zoals u niet kan eisen dat uw mening in het gemeentelijk infoblad wordt gepubliceerd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#3 , 16 dec 2017 14:51

Maar dat heeft er allemaal niks mee te maken. De vraag is , op welke grond Overheid, mag bepalen dat Iemand zijn mening niet mag uiten op een publiek forum..waar anderen dat wel mogen.
Het gaat over Overheid, die aan censuur en discriminatie doet op basis van een mening.
Wat toch niet kan volgens onze Grondwet?

Op welke wettelijke grond mag een ambtenaar of mandataris iemand het publiek het zwijgen op leggen.

Ze zeggen "gij moogt niks meer zeggen omdat je kritisch bent op ons"

Dat is toch ongehoord?!?
Sociale media is net bedoeld om iedereen met mekaar te laten praten over alles.
Met zo min mogelijk moderatie.

Het is niet anders dan als je fysiek op de markt zou staan met een hoop mensen, bij een aankondiging van de gemeente.
En de Gemeente er mensen fysiek zou laten verwijderen omdat ze kritisch zijn.

Dat is wat ze doen.

Sociale Media, is een publiek forum , als je dus kiest om en publiek een boodschap neer te zetten
Waar van je weet dat er commentaar onder kan gezet worden.. Kies je er dus zelf voor om commentaar te accepteren.

Als je dan gaat selectief mensen weren omdat hun commentaar niet is wat jij wil horen. Dan ben je verkeerd bezig.
Dan had je het maar op je gewone website moeten zetten. En van de sociale media wegblijven.

Hou er aub rekening mee dat het niet HUN platform is. Het is van Facebook.
Ze betalen er niet voor, en hebben dus zelf gekozen om een extern, publiek platform te gebruiken dat gebaseerd is op vrije communicatie.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 16 dec 2017 15:32

Neen, als de faceboek pagina van mij is bepaal ik wat er op komt niet u.
Net zoals op dit forum ... de eigenaar of webmaster kunnen bepaalde topics opkuisen - namen verwijderen of personen blokkeren.
Faceboek biest alleen een platform en verdient daar heeel veel geld mee.
Valt op faceboek faceboek maar eens aan je zal versteld staan hoe snel jouw account - zal gesloten zijn.

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 16 dec 2017 16:45

Facebook wordt niet gezien als een officieel discussieplatform van de gemeente, men moet u dus niet het recht geven uw mening daar te kunnen geven.

eylis
Berichten: 8837

#6 , 16 dec 2017 16:55

Om het eenvoudig toe te lichten: Als een persoon of een organisatie een Facebookprofiel of een Facebookgroep openen is dat geen publiek forum. Een Facebookpagina kan je vergelijken met een foto- of inteken-album dat je ter beschikking stelt van bepaald mensen waarvan je vindt dat ze het mogen inkijken en er eventueel iets in schrijven. Dus vrijemeningsuiting staat hier niet voorop, want het is eigenlijk een privéruimte. Als je een FB start kan je van het begin af aan invoeren dat personen die deel willen uitmaken van de groep, eerst toelating moeten krijgen. Maar een beheerder kan ook ten allen tijde beslissen om iemand te blokkeren. En men is je zelfs niet eens een uitleg daarvoor verschuldigd.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 16 dec 2017 17:05

En dat geldt ook voor de website van een gemeente daar beslist de 'eigenaar' ook over wat er verschijnt of niet.
Waarom omdat het valt onder de regels van eigendom is burgerlijk recht.

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#8 , 16 dec 2017 18:53

Vind ik toch allemaal rare conclusies hoor.
En weinig of eigenlijk niet onderbouwt met wettelijke argumentatie.
Lijken mij dus gewoon meningen te zijn, wat ik beetje raar vind voor een "juridisch forum"

Om te beginnen kun je het forum hier niet vergelijken met Facebook, omdat het forum hier, draait op iemand zijn server waar de eigenaar van het forum voor betaalde. Dat geeft je enige recht om te gaan zeggen wat je hier wil of niet.

Facebook is ook geen website zoals die van de gemeente.. ook weer omdat ze die website wel op een server moeten zetten , zelf onderhouden en er voor betalen.

Dat een bedrijf of een privé persoon bepaalt wat er op zijn facebook pagina gebeurt.. Ok, bedrijf bepaalt wat er onder zijn eigen merk naam gebeurt, en betaalt zelf zijn mensen om dat te doen.
Een Gemeente is overheid.. Die worden door de Burger betaald. Wat de gemeente doet is dus voor het volk, betaald door het volk.
Toch wel een groot verschil vind ik als de Gemeente plots politek gaat voeren in aanloop van de verkiezingen. En kritiek weert.

En dat een Facebook pagina niet publiek zou zijn. Sorry hoor, maar dan ken je niks van Facebook en Sociale media.
De content van een pagina kun je niet vergelijken met een priva profiel of groep.
alles staat altijd publiek. Het is een uitstal raam. Das niet privé.

En dat het geen officieel discussie platforum is, en ze mij geen recht tot spreken moeten geven, ok.
Maar elke Belg is gelijk voor de wet, en als Boer Marcel zijn mening mag geven, moet ik dat ook kunnen.
Binnen de grenzen dat het niet lasterlijk, scheldend, oproept tot haat en discriminatie tenminste.

Letterlijk :
"Het genot van de rechten en vrijheden aan de Belgen toegekend moet zonder discriminatie verzekerd worden".


Mijn concrete vraag blijft onbeantwoord: Op welke wettelijke grond kan een gemeente bepalen dat persoon X wel, en persoon Y niet mag commentaar geven op een publiek forum.
Ik zie het toch niet staan in de Gemeente wet.

eylis
Berichten: 8837

#9 , 16 dec 2017 19:07

dàt is nu juist het punt: een Facebookgroep is géén publiek forum, maar een persoonlijke internetplek die je aanmaakt op de faciliteiten die een server aanbiedt. Zoiets als een hotelkamer die je huurt voor een tijdje. Daar mag je ook iedereen wegsturen die je niet aanstaat :-)

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#10 , 16 dec 2017 19:11

dàt is nu juist het punt: een Facebookgroep is géén publiek forum, maar een persoonlijke internetplek die je aanmaakt op de faciliteiten die een server aanbiedt. Zoiets als een hotelkamer die je huurt voor een tijdje. Daar mag je ook iedereen wegsturen die je niet aanstaat :-)
het is geen facebook groep , die kun je open, gesloten of geheim instellen.

We spreken hier over een facebook PAGINA. Die is per definitie publiek.
Je kan die zelfs niet afschermen.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 16 dec 2017 19:21

Dan opent u zelf een faceboek pagina en daar mag u op schrijven wat u wil.
De gemeente treedt op haar site of op haar account op faceboek op als organisatie en die organisatie bepaald zelf haar regels.
Wie bepaald de regels in de gemeente in de eerste plaats de verkozenen des volks in de gemeenteraad en uitvoerend orgaan het college en de burgemeester. Dat staat allemaal in de gemeentewet.
Dus die bepalen wat er op hun website wordt gepubliceerd niet u of een andere burger.



Op de website waar ik hebe gewerkt kan ik ook niet opzetten wat ik wilde ... dat kan alleen als de directeur of zelfs de raad het heeft goedgekeurd.


Trouwens faceboek is een US firma en denkt zelfs zich niet te moeten houden aan de EU regels ...verhaal dat nog wordt vervolgd. Faceboek
censureert zelf account als er ook maar 'iets' bloot op staan ... echter wapens mogen dan weer wel.... ongeacht van wie de account is... daar zijn ook meerdere cases van gekend.

Toch wel ....op een faceboek pagina van een firma worden alle negatieve reacties van gedupeerde systematisch verwijderd ... ze hebben nu blijkbaar zelf een faceboek groep opgestart.

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#12 , 16 dec 2017 19:35

1 facebook.com is niet hun website
2 Facebook.com staat niet op een server van de gemeente
3 Degemeente heeft geen DNS naam geregistreerd
4 en betaalt er geen electiricteit of kosten voor
5 de comments zijn geen onderdeel van hun publicatie.
6 Als iemand mag zeggen 'leuk artikel' moet ik toch ook iets mogen zeggen op het zelfde punt
7 een bedrijf doet wat een bedrijf wil omdat ze niet met geld van de burger werken.
Een bedrijf is privaat, een overheid , niet. Het is Openbaar Bestuur. Geen appelen met peren vergelijken

Ik heb nog altijd geen enkel wettelijke argument gezien dat ze het recht heeft om persoon X wel en persoon Y niet te laten commentaar zetten.

LeenW
Berichten: 12813

#13 , 16 dec 2017 20:14

Zij zijn beheerder van de pagina, dus zij hebben dat recht volgens de administratierechten van Facebook.

U bekijkt het verkeerd, deze pagina vertegenwoordigd het gemeentebestuur, niet de gemeente. Dit is niet officieel. U kunt dus niet doen alsof de gemeente uw burgerrechten schendt, zoals het geval zou als het gemeentebestuur zou weigeren u in te schrijven in het bevolkingsregister omdat u kritiek hebt.

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#14 , 16 dec 2017 20:20

Zij zijn beheerder van de pagina, dus zij hebben dat recht volgens de administratierechten van Facebook.

U bekijkt het verkeerd, deze pagina vertegenwoordigd het gemeentebestuur, niet de gemeente. Dit is niet officieel. U kunt dus niet doen alsof de gemeente uw burgerrechten schendt, zoals het geval zou als het gemeentebestuur zou weigeren u in te schrijven in het bevolkingsregister omdat u kritiek hebt.
Officieel of niet, op welke basis mogen zij discrimineren ?
Waar hebben zij de bevoegdheid gehaald om dat te doen?

Dat zij de rechten krijgen van Facebook om iets te beheren, geeft ze daarom niet het recht om als gemeente bestuur te doen wat ze maar willen.

Ze mogen bijvoorbeeld ook niet zomaar artikels publiceren die politiek getint zijn. Ze moeten objectief blijven en binnen het mandaat blijven.

Als je met een een partij het gemeente bestuur vormt.

En vervolgens kritiek gaat blokkeren, omdat het je niet uitkomt in de volgende verkiezing.

En andere kritiek wel toelaat, omdat het op de oppositie slaat.

Nogmaals Welke wettelijke bevoegdeheid hebben ze
Dit gaat niet over Facebook reglementeringen, dit gaat over de Wetten in Belgie.

LeenW
Berichten: 12813

#15 , 16 dec 2017 20:27

Waarom gaat dit volgens u over de wetten van België? Sinds wanneer is Facebook een officieel onderdeel van het openbaar bestuur?

Terug naar “Administratief recht”