Identitieskaart vervalt maar openingsuren dienst bevolking vallen niet te rijmen met mijn werkuren

vanessa_v_h
Topic Starter
Berichten: 5

Identitieskaart vervalt maar openingsuren dienst bevolking vallen niet te rijmen met mijn werkuren

#1 , 18 sep 2017 19:13

Binnenkort vervalt mijn identiteitskaart. Echter ik werk full time niet bepaald bij de deur en ben bijna 2u onderweg. Ik geraak dus nooit binnen in het gemeentehuis voor de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart en in het weekend zijn ze niet open. Vroeger stoppen kan niet op mijn werk. 1 dag zijn ze later open maar ook dat haal ik dus niet. Begin dit jaar heb ik al het grootste deel van mijn verlof genomen en in november heb ik nog een week. Dan kan ik wel langs gaan maar dan is mijn ID-kaart reeds 10 dagen vervallen...
Weet iemand of dit een probleem is om ze na de vervaldatum alsnog te laten vernieuwen en of hier boetes aan verbonden zijn?

Op de gemeente krijg ik bij voorlegging van het probleem enkel de openingsuren doorgestuurd (die ik ondertussen al ken). Ik ben bij de politie gaan informeren en zij zeggen dat het voor hen enkel een probleem zou kunnen zijn bij een controle dat de ID-kaart ingehouden wordt omdat ze vervallen is en dat zou dan al moeten lukken die 10 dagen maar zij bedachten ook dat ik toch niet de enige kon zijn met dat probleem...

Iemand ervaring?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 19 sep 2017 10:59

Boete bedraagt 26 tot 500 EUR (maal 8 opdeciemen). Van zodra een identiteitskaart 3 maanden vervallen is word je ook geseind, maar dat zal hier hopelijk niet van toepassing zijn.

De enige legale oplossing lijkt mij een (halve) dag onbetaalde vakantie vragen aan de werkgever.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 sep 2017 12:41

Je kan de gemeente toch niet verplichten een paar uur langer te werken en het gemeente huis langer open te houden, omdat jij geen paar uurtjes verlof wil nemen. Zo kunnen die wel 24/24 openblijven, want er zijn altijd wel mensen die de uren niet passen.

Reclame

Cheetah
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2017 19:52

Maak u niet druk om die 10 dagen, geeft geen enkel probleem om dan alsnog een nieuwe aan te vragen.
Mocht u al de pech hebben te worden "betrapt" in die korte periode zult u er hoogstwaarschijnlijk met een waarschuwing en een "doorverwijzing binnen de x dagen" vanaf komen.
Een halve dag onbetaald verlof nemen kost u tenslotte ook geld.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 sep 2017 11:33

Hou er wel rekening mee dat je na de aanvraagdatum nog een 3 tal weken zal moeten wachten op uw nieuwe IK, en dan moet je terug naar het gemeentehuis (met nog steeds dezelfde openingsuren)
Tijdens die 3 weken kan je ook nog een controle krijgen.

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 21 sep 2017 15:25

Gezien en zolang uw eID nog geldig is, kan u deze online vernieuwen
als en alleen als
uw gemeente een zogenaamd e-loket heeft voorzien op haar website. Bvb. Antwerpen heeft dergelijk e-loket.

Kijk die eens na, want niet alle gemeenten voorzien in een e-loket. U hebt dan wel ook een eID-kaartlezer nodig en uw pincode.

Als die er inderdaad voorhanden is, dan volgt u gewoon de instructies, bvb voor het opladen van een correcte pasfoto via een app op uw smartphone.
Na twee weken kan die al klaar liggen. Ondertussen hebt u dan reeds de PUK code ontvangen per post.
LET WEL: U moet wel nog steeds de kaart persoonlijk afhalen (en de PUK code meebrengen).
Als het sneller moet, is er de spoedprocedure, maar dat kan niet online gebeuren. U zult zich dan zeker persoonlijk moeten aanbieden.

Terug naar “Administratief recht”