Domiciliëring - aantal personen

Siegfried
Topic Starter
Berichten: 94

Domiciliëring - aantal personen

#1 , 15 aug 2017 01:10

Is er een manier, voor een buitenstaander, om te weten te komen hoeveel mensen er op een appartement hun domicilie hebben? Zijn die verplicht (Stadhuis?) die informatie te geven? Indien ja, hoe aanvragen? Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 aug 2017 08:08

Als je eigenaar zijt van dit appartement zal men je die geven, anders vrees ik dat men nu deze tijd ze nog zouden geven 20 jaar terug was dit geen probleem.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 15 aug 2017 08:35

Even buitenstaander, neen. Iemand die een belang kan aantonen zoals een verhuurder, ja (mits voorlegging overeenkomst).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 15 aug 2017 21:26

Ook een huurder kan dat volgens mij ..uw huurcontract wel meenemen naar de gemeente.
Tenslotte is het uw woning. Die beschermt wordt door de grondwet.

mbbs1024
Berichten: 474

#5 , 16 aug 2017 14:37

Kan iemand zich zomaar domiciliëren, zonder te bewijzen dat hij daarvoor toestemming heeft van de eigenaar (bvb geregistreerd huurkontrakt of zo) ?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 16 aug 2017 14:44

Ja, want domiciliëring is een administratieve formaliteit die afhangt van de vaststelling van een feitelijke toestand (verklaring + vaststelling van effectieve bewoning). Da's dan ook wat sommige (niet alle) krakers doen: kraken, bed, stoel en zetel zetten, daarna naar het stadhuis. De agent komt langs en inderdaad: ze wonen er en worden ingeschreven.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 aug 2017 12:11

Kan iemand zich zomaar domiciliëren, zonder te bewijzen dat hij daarvoor toestemming heeft van de eigenaar (bvb geregistreerd huurkontrakt of zo) ?
Dat kan perfect. Als ik van u huur (al dan niet met een geldig huurcontract) en na verloop van tijd komt mijn vriendin bij mij wonen, dan kan mijn vriendin zich daar domiciliëren. U zal daar niet van op de hoogte gebracht worden, en kan er ook niets tegen doen.

Tenzij het om overbewoning gaat natuurlijk. Of een gevaar voor de volksgezondheid.

Terug naar “Administratief recht”