Opblaasboot in Gent

Navigate
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Opblaasboot in Gent

#1 , 29 nov 2016 16:34

Ik vroeg mij af of er iemand iets weet omtrent de verhuur van opblaasboten?

Informatie:
- Zal gebruikt worden zonder motor (roeispanen dus)
- Er kan een motor op bevestigt worden (als ik ervoor zorg dat dit niet meer mogelijk is, is dit dan geldig voor de wetgeving?)
- Lengte romp: 2,97m
- Geen ligplaats nodig

Ben al enkele dagen aan het rondbellen maar krijg tegenstrijdige antwoorden bij elke instantie.


Dank bij voorbaat,

Tibout Shaik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2016 16:38

Als dit voor het centrum is zal je een concessie aan de stad moeten vragen voor de verhuur van boten.

Vraag dit aan de dienst voor toerisme !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 29 nov 2016 16:44

Ik denk dat je beter wat gerichtere vragen stelt, vragen wie "iets weet" is nogal vaag

- heb je hiervoor een btw nummer nodig ? Ja.
- wil je weten welke verzekering(en) je hiervoor nodig hebt ?
- wil je weten aan welke voorwaarden deze boten moeten voldoen ?
- ...

mss ook al eens vermelden wat je zelf al gevonden hebt, of aan welke wetgeving (bvb ivm bevestiging motor) je twijfelt.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2016 16:48

Geen idee of je ook moet bekijken of je een vergunning of iets dergelijks nodig hebt als je dit op de binnenwateren van Gent wil doen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2016 16:51

Ik denk dat het probleem is dat in de kuip van Gent al meerdere toeristische boten varen, onder consessie .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Navigate
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 nov 2016 18:50

Ik zal sowieso toestemming moeten krijgen voor een standplaats in Gent.

De vraag meer gericht is, vallen deze opblaasboten onder pleziervaartuigen of geldt dit als strandrecreatie.
Want bvb er staat op de site van het FOD het volgende:

"Om zich op de scheepvaartwegen of hun aanhorigheden te mogen bevinden, moet elk pleziervaartuig dat een band heeft met België (uitzonderingen: wedstrijdvaartuig, kano en kajak, gondel en waterfiets, zeilplank, surfplank, opblaasbare boot niet geschikt voor motor, vlot, kleine schepen met een romplengte < 2,5 m tenzij waterscooter) voorzien zijn van een immatriculatiedocument."

Nu tegenwoordig kan bijna elke opblaasbare boot uitgerust worden met een elektrische motor. Stel nu dat ik zelf deze opblaasbare boten aanpas zodat dat een motor niet langer kan aangebracht worden. Moet ik dan nog steeds een immatriculatie document aanvragen voor elk van deze opblaasboten of is dit dan niet meer nodig?

Ik heb voor deze boten geen ligplaats nodig, dus bij wenz (waterwegen en zeekanaal) zeiden ze mij dat ik bij hun zelfs geen aanvraag moest indienen hiervoor.

Als dit niet wordt beschouwd als een pleziervaartuig maar dus als strandrecreatie, valt dit dan nog steeds onder deze concessie? Of is dat dan bij wijze van spreke hetzelfde principe als moest ik "strandballen" verhuren.

Er zijn momenteel verschillende instanties die Kajaks verhuren binnen Gent, en hiervoor is er een andere wetgeving van toepassing, maar deze is enorm vaag.
Zelfs vloten worden verhuurd, waar er nog geen duidelijke wetgeving voor bestaat.
Natuurlijk zijn er hiernaast nog de gewone (al dan niet elektrische) motorboten en de Gentse toeristenboten.

Ik weet dat er een wetgeving is voor de mensen die met het opblaasbootje zouden willen rondvaren in Gent (zwemvest p.p., roeispaan p.p., wetgeving rond alcohol, verlichting 's nachts etc.) , maar dat even terzijde, want de nodige veiligheidsmaatregelen zullen worden aangeboden aan klanten.


Dank bij voorbaat iedereen!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 dec 2016 08:38

ik vermoed dat men met "opblaasbare boot niet geschikt voor motor" lange kinderopblaasbootjes (>2,5 meter) bedoelt zoals deze: http://www.opblaasboot-expert.nl/sevylo ... askano-set en niet dergelijke http://www.kewi.nl/Rubber%20boten/310groen.jpg , zelfs al verwijdert u elke bevestigingsplaat voor een motor.

Immers, de wetgeving legt nét iets duidelijkere nuance (alhoewel er op het eerste zicht mss geen verschil lijkt):

Art. 2.02. Kentekens van kleine schepen
1. Een klein schip moet het nummer van zijn immatriculatie aan beide zijden op de romp dragen; indien
dergelijke tekens niet voorgeschreven zijn, moet een klein schip zijn naam dragen.
...
4. Lid 1 is niet van toepassing op:
e) opblaasbare bootjes die niet geschikt zijn om met een motor te worden voortbewogen;

Het is niet omdat je een bepaalde bevestigingsplaat zou verwijderen, dat dat opblaasbaar bootje plots niet meer geschikt zou zijn om met een motor te worden voortbewegen. Het probleem bij bootjes zoals ik hierboven als voorbeeld geef is dat je er ALTIJD een motor kan aan vasthangen (desnoods een héél kleine electrische). De wet zegt niet dat het in orde is als je er geen motor aan vasthangt, de mogelijkheid om dat te doen mag er gewoon niet zijn.

Navigate
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 dec 2016 12:41

ik vermoed dat men met "opblaasbare boot niet geschikt voor motor" lange kinderopblaasbootjes (>2,5 meter) bedoelt zoals deze: http://www.opblaasboot-expert.nl/sevylo ... askano-set en niet dergelijke http://www.kewi.nl/Rubber%20boten/310groen.jpg , zelfs al verwijdert u elke bevestigingsplaat voor een motor.

Immers, de wetgeving legt nét iets duidelijkere nuance (alhoewel er op het eerste zicht mss geen verschil lijkt):

Art. 2.02. Kentekens van kleine schepen
1. Een klein schip moet het nummer van zijn immatriculatie aan beide zijden op de romp dragen; indien
dergelijke tekens niet voorgeschreven zijn, moet een klein schip zijn naam dragen.
...
4. Lid 1 is niet van toepassing op:
e) opblaasbare bootjes die niet geschikt zijn om met een motor te worden voortbewogen;

Het is niet omdat je een bepaalde bevestigingsplaat zou verwijderen, dat dat opblaasbaar bootje plots niet meer geschikt zou zijn om met een motor te worden voortbewegen. Het probleem bij bootjes zoals ik hierboven als voorbeeld geef is dat je er ALTIJD een motor kan aan vasthangen (desnoods een héél kleine electrische). De wet zegt niet dat het in orde is als je er geen motor aan vasthangt, de mogelijkheid om dat te doen mag er gewoon niet zijn.
Het zou om het volgende bootje gaan: http://www.opblaasbootshop.nl/intex-sea ... pblaasboot

"Elektrisch varen
De Intex Seahawk 3 is uitermate geschikt om ook elektrisch mee te varen. Opblaasbootshop biedt een compleet vaarset aan geschikt voor de Seahawk 3. Let er wel op, dat u bij het monteren van een elektro- of benzinemotor een motorsteun nodig heeft. U kunt de vaarset en motorsteun eenvoudig bij bestellen door deze aan te vinken rechts in uw scherm"

Dus een elektrische motor is mogelijk, maar dat is in principe mogelijk op bijna elk bootje.

Nu de extra kosten voor immatriculatie etc. zijn veel duurder dan het bootje zelf, vandaar de vraag o.a.

Stel dat ik nu toch kleinere opblaasbootjes verhuur < 2,5m, is er hier dan een speciale vergunning voor nodig of niet?

Navigate
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 dec 2016 14:27

Heb net bevestiging ontvangen dat het niet onder pleziervaartuig valt maar onder strandvermaak.

Moest ik deze bootjes dan verhuren via ambulante handel, is er dan op het vlak van verhuur een specifieke wetgeving hiervoor?


Dank bij voorbaat

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 dec 2016 14:39


Moest ik deze bootjes dan verhuren via ambulante handel, is er dan op het vlak van verhuur een specifieke wetgeving hiervoor?
Als dit onder ambulante handel wil doen, dan heb je zeker de toelating nodig van stad Gent, maar die zijn niet moeilijk als het om zulke zaken gaat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Administratief recht”