extra betalen bij bestelling buitenland, vermelding goederen slaat op niks

mogwai
Topic Starter
Berichten: 26

extra betalen bij bestelling buitenland, vermelding goederen slaat op niks

#1 , 01 jul 2016 12:52

Hoi,

Ik heb enkele LP platen besteld, de inhoud is rond de 80€, dus ik verwachtte dat ik bij mogelijk bij zou moeten betalen voor invoerskosten.

De dienst (DHL) die het opstuurt houdt de bestelling opzij te Zaventem, ookal had ik al voor verzendingskosten betaal bij het bedrijf (te amerika). Bon, betalen dus.

Ik kan er mee leven dat er extra VAT betaald wordt, toch steken er 3 dingen bij me:

1) de VAT kosten bedragen meer dan de helft van het het bedrag van de bestelling zelf

2) de bestelling wordt weerhouden tot ik betaald heb via een link van DHL die altijd error meldingen heeft

3) de beschrijving van mijn platen/inhoud van het pakketje is dat het "electronische apparaten "betreft (??). Dus is niet opengedaan of vlug eens opgengeritst om er dan kosten op te plaatsen.

Ik krijg ook geen uitleg hoe precies de vat kosten berekend zijn. 45€ op 80€is wel veel extra om bij te betalen...

Is de maatstaf van de heffing berekend op het feit dat het "electronische apparatuur" betreft ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1481

#2 , 01 jul 2016 12:55

Buitenlandse heffingen zijn vaak een lotto. Ik ben er ook in sé niet tegen dat je daar invoerrechten op betaalt, maar meestal gooien ze er met de pet naar. En je hebt er geen enkel verweer tegen...

mava105
Berichten: 22336
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 jul 2016 15:49

Misschien eens bellen met DHL

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jul 2016 15:55

Invoerrechten en BTW zijn vaste percentages. Daar wordt niet "met de klak naar gegooid". Hou er rekening mee dat je ook op de verzendingskosten BTW betaalt! Hier kan je in detail berekenen wat normaal de te betalen kosten zijn:

http://www.invoercalculator.be

Aangezien DHL er reeds een bedrag op kan plakken, heeft de verzender er blijkbaar een factuur bijgestoken of de waarde vermeldt op de "packing slip" die op het pakket hangt. Als dit niet het geval zou zijn, zou DHL eerst aan u vragen een bewijs van betaling door te sturen, zodat zij de correcte invoerrechten kunnen berekenen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5460

#5 , 04 jul 2016 12:37

De forfaitaire inklaringskosten zorgen ervoor dat de kosten van invoering voor pakketjes met een lage waarde procentueel zeer hoog zijn. Dit maakt helaas aankopen buiten de EU in veel gevallen oninteressant.

Voetnoot 3 van de invoercalculator uit hoger antwoord schrijft laconiek "De inklaringskosten van DHL zijn niet bekend". DHL zal je dus de details moeten verschaffen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2016 14:33

Voetnoot 3 van de invoercalculator uit hoger antwoord schrijft laconiek "De inklaringskosten van DHL zijn niet bekend". DHL zal je dus de details moeten verschaffen.
Ik denk dat daar idd het "probleem" zal zitten.

Idem als je een item aanschaft via eBay en hun "Global Shipping Program". Pitney Bowes (de firma die de verzending verzorgt en ook de invoerrechten op voorhand betaald), rekent tot $50 aan voor hun "service". 4 keer meer dan wat je zou kwijt zijn als de Post dit doet... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 04 jul 2016 14:45

Afzender moet uitvoer documenten opmaken, en de waarde vermelden.
Je moet toch ook betalen aan DHL voor de afhandeling van de invoer documenten, zelfde als vroeger douane agentschap kantoren aan de grens.

Een douane agentschap (DHL) stelt zich op als borg voor betalen van de BTW.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mogwai
Topic Starter
Berichten: 26

#8 , 08 jul 2016 17:50

ik zal maar betalen.. hoe men platen (plastiek) omschrijft als

Afbeelding

doet me toch de wenkbrauwen fronsen over al dan niet het gebruik van geestverruimende middelen op hun kantoor.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 08 jul 2016 19:27

Je betaalt op de Belgische waarde vanhet product, niet op de prijs waaraan je het gekocht hebt, bij mijn weten

MissChilli
Berichten: 63

#10 , 15 jul 2016 17:42

Je betaald BTW op de aangegeven waarde op de Commercial Invoice vermeld.
BTW pas nadat de invoerrechten aangerekend zijn. Als ze daar mis zijn is ook het BTW bedrag fout.


Ik vind dat wel veel. Kijk die goederencode eens na?
Als ik juist ben (dat kan, gebeurd zelden maar het kan) : Invoerrechten 0% + BTW 21%

Via TARIC: NOMENCLATUUR - tarweb:
85 - ELEKTRISCHE MACHINES, APPARATEN, UITRUSTINGSSTUKKEN, ALSMEDE DELEN DAARVAN; TOESTELLEN VOOR HET OPNEMEN OF HET WEERGEVEN VAN GELUID, TOESTELLEN VOOR HET OPNEMEN OF HET WEERGEVEN VAN BEELDEN EN GELUID VOOR TELEVISIE, ALSMEDE DELEN EN TOEBEHOREN VAN DEZE TOESTELLEN:
8523 Platen, banden, niet-vluchtige geheugens op basis van halfgeleiders, "intelligente kaarten" en andere dragers voor het opnemen van geluid of voor dergelijke doeleinden, waarop al dan niet is opgenomen, galvanische vormen en matrijzen voor het maken van platen daaronder begrepen, andere dan de goederen bedoeld bij hoofdstuk 37:
8523 8099 00: 0%

Mocht blijken dat men een verkeerde HS code gebruikte kan je dat terugvorderen (via DHL)
Op bijvoorbeeld platenspelers zit 2% invoerrechten + recupel taks.
Inklaringskosten: geen enkel idee. Dat zit in de globale prijs denk ik.
Vergeet de brandstoftoeslag, BTW op transport en kilometerheffing niet. Dat zijn dingen die ze in het buitenland niet weten waardoor men dat hier apart aanrekent ook al is uw zending inclusief transport.


PS: Een stuk plastic heeft hogere invoerrechten en soms nog een quota van extra 38% per kilo ;)


Vriendelijke groeten

mogwai
Topic Starter
Berichten: 26

#11 , 05 sep 2016 17:31

Hartelijk bedankt! ik zie het nu pas! heb hen gecontacteerd.

Terug naar “Administratief recht”