wijkagent op bezoek ivm domicilie

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

Re: wijkagent op bezoek ivm domicilie

#16 , 05 jul 2016 12:35

Indien TS akkoord gaat dat betrokkene tijdelijk verblijft bij haar, kan zij alsnog vragen aan betrokkene of zij zich tot het OCMW wil wenden. Zij kan vervolgens een referentieadres aanvragen bij TS. Een referentieadres heeft geen nadeel voor TS. Hiervoor refereer ik naar een schriftelijke vraag in de senaat

https://www.senate.be/www/?MIval=/Vrage ... 22&LANG=nl

De persoon die de inschrijving onder referentieadres van een andere persoon bij hem/haar aanvaardt, verbindt zich ertoe alle voor die persoon bestemde post of alle administratieve documenten te zullen doorsturen of te laten bezorgen.
De persoon die het referentieadres verstrekt kan niet getroffen worden door beslissingen tot inbeslagname uitgesproken ten aanzien van de persoon die bij hem/haar onder referentieadres staat ingeschreven.
Het is zo dat een onder referentieadres ingeschreven persoon geen deel uitmaakt van het gezin van de referentieadresverstrekker, zodat dit voor laatst vermelde geen invloed heeft op zijn inkomen of zijn sociale uitkeringen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#17 , 05 jul 2016 12:55

het spijt me, maar als een vriend bij je komt logeren voor een bepaalde tijd en even later blijkt dat die persoon zich stiekem heeft laten domicileren op jouw adres, kan je niet meer spreken van een vertrouwensrelatie. Iemand in je huis laten logeren is een vertrouwensrelatie. Je kan je dus verwachten aan meer fratsen van die aard en zelfs toestanden die je behoorlijk in de problemen brengen. dus Ja, deze persoon verschaf je zo snel mogelijk géén toegang meer tot je woning tenzij die ZELF het initiatief neemt die inschrijving stop te zetten of te annuleren. Maar vanaf die vaststelling van de clandestiene inschrijving op jouw adres maak je afspraken op papier met die persoon. zoniet klacht bij de politie vanwege domicilering zonder akkoord op jouw adres. Vergeet niet zodra de domicilering een feit is, het nogal wat inspanningen zal vergen deze persoon uit je woning te krijgen.

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#18 , 05 jul 2016 13:12

Waar moet zij dan terecht voor een referentieadres? In de gemeente waar ze woonde ( en wschl nog gedomicileerd staat) of in mijn gemeente?
Je kan ook niet eeuwig op zo'n referentieadres wonen veronderstel ik, wat zijn dan de consequenties?

Als dat tussen nu en twee weken is geregeld, komt de wijkagent dan nog langs?

Reclame

artemis
Berichten: 3297

#19 , 05 jul 2016 14:06

@sabrinad
Normaal moet je eerst uitgeschreven zijn van je oude adres en dus adresloos zijn om een RA te kunnen nemen. Dat doe je dan in de gemeente van diegene die je her RA geeft.
MAAR
Ik heb altijd gelezen dat men niet op het referentieadres mag wonen/verblijven en zo staat het ook in de link in #16
Evenmin kan iemand onder referentieadres worden ingeschreven indien zij blijken dat betrokkene effectief zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd op het adres van het gevraagde referentieadres.
Ik ben het dus niet eens met de optie van Maxime03 dat de persoon tijdelijk bij de TS zou kunnen wonen én er tegelijk referentieadres neemt.

Franciscus
Berichten: 38739

#20 , 05 jul 2016 18:31

Politie kan door bevraging buren ook vernemen dat er een tweede persoon verblijft.
Iemand moet aan gemeente gemeld hebben dat er een persoon bij u verblijft ... op gemeente moet dan een voorstel inschrijving zijn opgemaakt en de wijkinspecteur komt dan inderdaad controleren. Als deze niet kan vaststellen - inderdaad een woonstonderzoek heeft geen waaarde qua huiszoeking - kan deze niet binnen controleren ( gezien sociale woning kunnen er wel andere maatregelen genomen worden o.a. vehoging huur tot opzeg contract wegens fraude).
Uiteraard kan u steeds iemand bij u laten logeren - dat is niet verboden door geen enkele wet.
U vraagt niet alleen een attest gezinssamenstelling op uw adres bij de gemeente maar uw logee doet hetzelfde bij de gemeente waar ze ingeschreven staat ( en dan zal wel snel blijken wat er aan het gebeuren is).

Hou er ook rekening mee dat een gerechtsdeurwaarder indien persoon ingeschreven is bij u alles kan opschrijven bij een gerechtelijke vaststelling.
Dar kan een GDW trouwens ook in de vermoedelijke woonplaats van een persoon dus in feite moet de persoon daar niet gedomicilieerd zijn - verblijven is voldoende.
Politie moet trouwens alle info waarover ze beschikken mededelen aan een GDW in functie van een gerechtelijke uitvoering.

Indien effectief gedomicilieerd kan men persoon wettelijk alleen maar buiten krijgen via vrederechter.

Gezien CAW betrokken zal er wel 'iets' aan de hand zijn.

Maar haar partner kan haar evenmin zomaar buiten zetten en zeker niet haar spullen bij u komen afzetten.
Dus daarvoor ook volgende vragen :
Staat ze nog op dat adres opgeschreven
Is ze gehuwd wettelijk samenwonend feitelijk samenwonend?
Eigen huis of gehuurd staat ze op contract als medehuurder?
Is van het buitenzetten wat al richting IFG gaat PV opgesteld door de politie - is er in kortgeding (bij gehuwd zijn een vonnis inzake aparte woningen)? Als er ook maar iets in die richting gaat dadelijk aangifte laten doen bij politie.
Hier een tekst rond IFG:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

artemis
Berichten: 3297

#21 , 05 jul 2016 19:39

Voor mij zitten hier ook veel haken en ogen in het verhaal van de TS en/of haar familielid.

1) Ofwel heeft het familielid zich uit eigen beweging laten verhuizen (lees: domicilie wijzigen) naar adres TS, dit kan verklaren waarom er zo snel een wijkagent aan de deur was om de bewoning vast te stellen. Volgens mij kan je dit enkel zelf doen, niemand anders kan dat in jouw plaats doen.

2) De ex-partner van het familielid kan bij niet-bewoning de procedure tot ambtelijke schrapping van het oude adres laten opstarten maar die procedure duurt makkelijk 6 maanden en soms meer.

Het lijkt mij dus weinig aannemelijk dat het familielid hier geen hand in de zaak heeft. Haar ex-partner kan in theorie geen adreswijziging voor haar aanvragen, vermoedelijk heeft ze dat zelf gedaan.

Bescherm je tegen haar en als ik me niet vergis kan je bij je gemeente laten voorkomen dat anderen je op je adres laten inschrijven.
Doe dat!

WP002
Berichten: 1481

#22 , 05 jul 2016 19:43

Als de persoon schulden maakt, en de deurwaarder komt bij u verhaal halen, dan zit u mogelijks met een véél groter probleem.

Franciscus
Berichten: 38739

#23 , 05 jul 2016 21:05

Dit zijn de redenen om een referentieadres te verkrijgen.
Op een referentieadres wonen is wettelijk onmogelijk.

Wie kan het voorwerp uitmaken van een inschrijving op een referentieadres en welke zijn daarvoor de modaliteiten?

De notie van referentieadres wordt gedefinieerd in artikel 1, §2, tweede lid van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

Onder referentieadres wordt verstaan het adres van ofwel een natuurlijke persoon die is ingeschreven in het bevolkingsregister op de plaats waar hij zijn hoofdverblijf heeft gevestigd of wel een rechtspersoon, en waar, met de toestemming van deze natuurlijke persoon of rechtspersoon een natuurlijke persoon zonder vaste verblijfplaats is ingeschreven.

De mogelijkheid tot inschrijving op een referentieadres is strikt beperkt tot volgende personen:
de personen die in een mobiele woning verblijven;
de personen die minder dan een jaar afwezig zijn uit de gemeente voor studie- of zakenreizen en zijn gezinsleden;
de leden van het burgerpersoneel en militair personeel van de Krijgsmacht, in garnizoen in het buitenland, en hun gezin, evenals de personeelsleden van de politiediensten die afwezig zijn uit het Koninkrijk voor meer dan een jaar, die ofwel het militaire personeel en burgerpersoneel van de Belgische strijdkrachten in Duitsland of in een ander land begeleiden, ofwel een specifieke opdracht vervullen in het buitenland, en de leden van hun gezin;
de leden van het diplomatiek of consulair personeel en hun gezin;
de ontwikkelingshelpers die op coöperatieopdracht zijn gestuurd en hun gezin;
de personen die bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben.
de gedetineerden, met name de Belgen en de vreemdelingen die toegelaten of gemachtigd zijn om langer dan drie maanden in het Rijk te verblijven, die niet voldoen aan de voorwaarden voor een tijdelijke afwezigheid op voorwaarde dat ze opgesloten zijn in het binnenland

De mogelijkheid om een referentieadres te hebben bij een rechtspersoon is strikt beperkt tot:
De rondtrekkende bevolkingsgroepen op het adres van een vzw, een stichting of een vennootschap met sociaal oogmerk die minstens vijf jaar rechtspersoonlijkheid geniet.Deze rechtspersonen dienen zich in hun statuten tot doel te hebben gesteld onder meer de belangen van één of meer rondtrekkende bevolkingsgroepen te behartigen of te verdedigen;
Het civiele en militaire personeel van de Krijgsmacht, gestationeerd in het buitenland, op het adres vastgesteld door de Minister van Landsverdediging;
De daklozen op het adres van het OCMW van de gemeente waar zij gewoonlijk vertoeven.

De bepaling van een referentieadres veronderstelt niet alleen het akkoord van de persoon die op dat adres is ingeschreven, maar ook de zekerheid dat deze laatste zal tussenkomen om de briefwisseling op te halen en door te sturen naar de geadresseerde. Een adres poste restante is dus geen referentieadres, evenals een eenvoudige brievenbus in een gebouw, waar niemand zal zorgen voor de eventuele briefwisseling.

Ten slotte is de inschrijving op een referentieadres beperkt tot het adres vermeld in de aanvraag en het akkoord. In geval van adreswijziging van de verstrekker moet er een nieuwe aanvraag worden ingediend.

Er kan een vergoeding gevraagd worden voor een inschrijving op een referentieadres, maar deze mag in geen geval hoger zijn dan de bijkomende kosten die deze inschrijving met zich meebrengt.
Kan mijn werkloosheidsuitkering verminderd worden als ik ermee akkoord ga dat een persoon zijn referentieadres bij mij neemt?
Mag een persoon die om beroepsredenen in het buitenland verblijft, een referentieadres in België hebben?
Wat de nomaden betreft, vragen veel personen hun inschrijving op een referentieadres op éénzelfde adres. Is er een maximum aantal personen dat mag worden ingeschreven op éénzelfde plaats als referentieadres?
Wat biedt een dakloze de mogelijkheid om ingeschreven te worden op het OCMW als referentieadres? Wie geeft de toelating?
Kan er een klacht ingediend worden tegen een weigering tot inschrijving op een referentieadres en bij welke instantie?
© FOD Binnenlandse Zaken - Algemene directie Instellingen en Bevolking : 01-08-2014 - Privacy

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#24 , 06 jul 2016 12:36

Ze zou volgende week naar een opvangcentrum kunnen gaan waar men maximaal twee weken mag verblijven en geen domicilie mag nemen. De vraag is: is dit positief voor mij in de zin dat ze niet zouden denken: ze stuurt ze even naar zo'n tehuis en dan komt ze terug. Moet ik bepaalde "bewijzen" vragen aan dat tehuis voor wanneer de wijkagent langskomt en hoe zit het met haar spullen? Ik veronderstel dat niet "alles" mee kan.

eylis
Berichten: 8852

#25 , 06 jul 2016 12:47

je vriendin kwam een tijdje "logeren" bij jou. Nu vertrekt ze naar een opvangcentrum. U moet zich niet bekommeren over haar spullen. Ze zorgt er zelf voor dat ze die ergens kan stockeren. Als je aanbiedt die bij jou voorlopig te laten, pakt ze die keurig in in dozen en worden de zaken samen gestapeld in een opbergruimte of garage. Dan bewaar je die dingen, maar heb je er ook de verantwoordelijkheid over. Dat raad ik niet aan. aan het onvangtehuis moet je in principe niets vragen. Je verwijst de wijkagent gewoon door naar dat opvangtehuis. Hij kan dan zelf ook vaststellen dat je vriendin niet bij jou thuis woont. Maar als je toelaat haar spullen te bewaren, zorg dan dat alles in dozen zit en samengestapeld.

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#26 , 06 jul 2016 15:10

Misschien belachelijke vraag: maar moet dat in dozen? Ze had alles hier gebracht in grote zakken.

eylis
Berichten: 8852

#27 , 06 jul 2016 16:59

of zakken,: dat is ook goed: maar om duidelijk te maken dat de dingen ingepakt en gestockeerd zijn en niet de bedoeling is om deel uit te maken van uw huishouden.

Franciscus
Berichten: 38739

#28 , 07 jul 2016 20:59

En vanuit opvangcentrum kan ze een referentieadres vragen bij OCMW.
Voor Antwerpen is dat steeds Lange Gasthuisstraat 33 2000 Antwerpen. U kan daar lezen of zelfs navragen hoe uw familielid best kan geholpen worden. Info is gratis en heeft niets te maken met plaats verblijven.
http://ocmw.antwerpen.be/

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 08 jul 2016 08:55

TS had tegen de wijkagent inderdaad beter gezegd: "Ze LOGEERT hier héél eventjes, en is op zoek naar een eigen woning" ipv "Ja, ze WOONT hier momenteel, maar dit is tijdelijk." Groot verschil tussen WONEN en LOGEREN...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sabrinad
Topic Starter
Berichten: 211

#30 , 08 jul 2016 09:44

@Tom: ik denk dat ik het ongeveer zo heb gezegd en toen zei de wijkagent: ja maar ze is hier, dus ze woont hier. Blijkbaar omdat de andere gemeente het zo had doorgegeven.
Ze gaat niet meer dat opvangcentrum, maar zou vanavond intrekken bij collega-vriendin. Het is wel zo dat die collega-vriendin voor de komende weken naar het buitenland trekt, dus grote kans dat de wijkagent bij haar in die tussentijd komt. Ik heb die collega gesproken en gevraagd of domicilëring ok is en die maakte er geen probleem van.
Heb gevraagd ten laatste dinsdag dat nieuwe adres door te geven en als het kan mij een kopie te bezorgen van inschrijving.

Terug naar “Administratief recht”