Hoever mag/kan een wijkagent gaan?

Fcb
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoever mag/kan een wijkagent gaan?

#1 , 05 jul 2016 21:11

Is er toevallig een wetboek of dergelijke waarin beschreven staat aan welke richtlijnen een wijkagent zich dient te houden? Het gaat vooral over een adreswijziging.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 05 jul 2016 21:23

Hij heeft geen huiszoekingsrecht, maar misschien kunt u het concrete probleem aankaarten, zo is het wel heel vaag?

Fcb
Topic Starter

#3 , 05 jul 2016 21:42

Ja, ik begrijp dat het vaag is. Ik zal proberen om het zo kort mogelijk maar toch duidelijk uit te leggen.

Ik was meerdere jaren ambtshalve geschrapt. De politie heeft mijn idkaart dan ook afgenomen. Uiteindelijk zat ik zonder werk, inkomen, dakloos.

Dan uiteindelijk toch weer een job gevonden en beginnen zoeken naar een huurwoning. En 1 ding is zeker: een huurwoning toegezegd krijgen zonder id-kaart is zo goed als onmogelijk.

Zeer recent heb ik dan ook een appartement gevonden. Nu ga ik deze adreswijziging doorgeven op het gemeentehuis, gaat dit niet. Blijkbaar heeft de wijkagent een dossier opgestart om mij ambtshalve in te schrijven op het adres waar ik voordien logeerde. En de wijkagent is daar zelfs niet geweest. Nooit iets van gehoord.

Vandaar dat ik graag wou nagaan hoe de procedure juist is van een ambtshalve inschrijving. En ook of men mij zomaar mag weigeren om een adreswijziging door te geven? Ik heb jaren allerlei instanties afgelopen om hulp te krijgen en liep telkens met mijn hoofd tegen de muur. En nu het eindelijk in orde begint te komen, lijkt het mij eerder machtsmisbruik, alsof men mij nog niet genoeg gekleineerd heeft.

Reclame

Franciscus

#4 , 05 jul 2016 21:49

blijkbaar is dit al enige tijd bezig zie ook:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 27&t=71993

Hebt u daar ooit aangifte van gedaan - ik heb op uw andere vraag wat antwoorden gegeven. Dan krijgt u toch een nieuwe identiteitskaart bij de gemeente en dat kan geen jaren duren.

Als wij het volledige verhaal niet kennen wordt het moeilijk om een antwoord te geven.

Als u een huurcontract hebt en de wijkinspecteur kan u daar aantreffen dan is het toch in orde.

Wijkinspecteur kan u niet inschrijven op een adres waar u blijkbaar (na controle of navraag bij buren) niet zou wonen.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
http://www.lokalepolitie.be/5412/algeme ... ister.html
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1991071931

Fcb
Topic Starter

#5 , 05 jul 2016 22:05

Ja het is inderdaad al jaren bezig Franciscus.

Ik heb inderdaad een huurcontract en ik ben ook in mijn appartement. Maar het probleem is dat men op het gemeentehuis nu dus geen adreswijziging kon ingeven naar hier, omdat de wijkagent mij ambtshalve wil inschrijven op het vorige adres. Men kan geen zogezegd 2 adreswijzigingen tegelijk ingeven. Dus ik heb pech en de wijkagent krijgt weer voorrang. (Gaat toevallig wel om dezelfde wijkagent.)

Het is niet dat ik informatie wil achterhouden ofzo, maar ik probeer om enkel het belangrijkste te vermelden. Geloof me, ik kan er een boek over schrijven, over heel die situatie. En dat is op dit forum natuurlijk ook niet de bedoeling.

Alleszins wel bedankt voor de reacties!

Franciscus

#6 , 05 jul 2016 22:34

Het vorige adres is dus datgene waar u jaren geleden geschrapt bent geworden ... maar blijkbaar (want dat verhaal hebben we niet mee) nooit iets aan gedaan hebt. of door de gemeente recht is gezet.
U hebt dus nog steeds geen I.K.?
U kan idd maar één domicilie hebben maar dat bepaald u wel ... de wijkinspecteur moet controle doen op het adres dat u opgeeft bij de gemeente als het adres waar uw domicilie zal gevestigd worden - dat kan u aangeven ( niet bewijzen) met het huurcontract waar u nu woont. De gemeente geeft de opdracht aan de wijkinspecteur daar te controleren. Trouwens het is niet de politie die een domicilie bepaald dat is de taak van de gemeente ( ambtenaar bevolking). De woonstcontrole dient dus te gebeuren in opdracht van de gemeente op het adres dat de gemeente op het formuluer controle woonstonderzoek zet.

Waarom hebt u van OCMW of een CAW geen ondersteuning gevraagd of gekregen?

In principe moet u de wijkinspecteur niet binnenlaten maar daar staat tegenover dat er dus een negatieve controle zal zijn.
Bij mijn weten moet er tot 6 maal gecontroleerd worden op al dan niet aanwezigheid van de aanvrager voor een negatief advies.

Het is niet de bevoegdheid van de wijkinspecteur om te gaan schrijven dat u nog op het vorig adres woont. Indien problemen vraag het diensthoofd bevolking te spreken. Deze kan dan diensthoofd politie ( commissaris) vragen iemand anders aan te duiden om de controle te doen.
Uiteindelijk is het FOD Binnenlandse zaken die een eigen inspecteur kan sturen.
Politie is in deze maar de uitvoerder van een gemeentelijke opdracht en treden ze op als administratief verlengstuk van de ambtenaar bevolking.

PS Ook uw inschrijvingsbewijs van de wagen klopt dan niet meer -

Franciscus

#7 , 07 jul 2016 13:31

Nog vergeten verwittig de mensen op dat adres dat de wijkinspecteur u daar zou willen inschrijven wat uiteraard niet kan.
Gezien u dan gezin vormt met de huidige bewoners.
PS Gezien geen I.K. vermoedelijk ook geen officiële brieven gekregen ( o.a. om te stemmen maar ook veroordelingen) Zou dus kunnen zijn dat u ondertussen daarvoor ook gesignaleerd staat.

Gebruiker21

#8 , 07 jul 2016 13:47

Mijn vraag uit het vorige topic is ook nog niet beantwoord, trouwens. Ik zal ze even hier herhalen:
Waarom heb je zo lang gewacht om uw ID kaart terug te krijgen, als ik mag vragen? Uw ID kaart is nu vernietigd omdat de geldigheid verstreken was, maar op het moment dat men ze afgenomen heeft, was ze nog 1 jaar en 9 maand geldig. U hebt dus minstens één jaar en 9 maanden gewacht voor u actie ondernam?
Ik heb zo'n beetje de indruk dat u zichzelf in de "administratieve afgrond" aan het storten bent, en ik heb geen flauw idee waarom...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Administratief recht”