Parkeerbeheer Oostende eist twee keer betaling

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

Parkeerbeheer Oostende eist twee keer betaling

#1 , 15 nov 2015 16:51

Mijn auto was verkeerd geparkeerd parkeertijd verstreken en heb daarvoor een bekeuring gekregen a 25 euro.
Mijn partner heeft deze bekering op tijd betaald.

8-9-2015 laatste waarschuwing dagvaardeging voor het gerecht 25+20=45 euro
Email gestuurd dat deze al betaald is.
Daarin alleen vermeld rekeningnummer partner.
Had nanelijk geen toegang tot rekening partner is voor studie in buitenland.

19-8-2015
Bericht terug dat betaling niet ontvangen en vragen een kopie rekeninguitreksel.

Partner raadpleegt Internet bankieren. Print desbetreffend deel en stuurt scan naar mij.
Scan doorgestuurd naar advocaten kantoor.
Dus nu hebben ze kopie datum tijd bedrag rekeningnummer etcetera.

02-11-2015
"Tot onze spijt kunnen wij hieraan geen gevolg verlenen omdat het door u opgestuurd
betalingsbewijs geen officieel rekeninguittreksel is. Enkel met dit laatste document zal
worden rekening gehouden in het kader van de opzoeking van uw betaling"

?????
Ik begrijp hieruit dat ze geen zin hebben de betaling op te zoeken en gewoon opnieuw
een betaling proberen te verkrijgen, inc;lusief de door hun gemaakte administratiekosten.
(Administratieve kosten Art 12. Gemeente Regelement van 26/02/2010.

Beste deze gemeentelijke oplichitng of hoe je dat ook mag noemen te negeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 nov 2015 18:54

wat zegt het parkeerreglement van oostende ?
http://www.oostende.be/file_uploads/130152.pdf

Enkel daarin opgenomen eisen kunnen gesteld worden door de concessiehouder.

heeft u binnen de 5 dagen betaald ?

De retributie moet worden betaald binnen vijf dagen in speciën in het kantoor van de door de Stad aangestelde firma die het betalend parkeren beheert of door storting of overschrijving, overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het parkeerbiljet dat in dit geval door de parkeerwachter(s) op het motorvoertuig wordt aangebracht.

mava105
Berichten: 22328
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 nov 2015 20:13

Waarschijnlijk is de mededeling op de overschrijving vergeten te vermelden. Dan is het onbegonnen werk die betaling terug te vinden.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 16 nov 2015 11:38

Bij sommige (online)banken krijg je geen echt rekeninguittreksel meer; het is gewoon een transactieoverzicht met het banklogo ernaast gedrukt. In theorie makkelijk te vervalsen, waardoor sommige instanties menen dat ze dit niet moeten aanvaarden als bewijs.

Kunnen we daar niet gewoon de bewijsregels van het burgerlijk wetboek op toepassen? Tegenpartij moet dan kunnen bewijzen dat het geleverde rekeningsuittreksel niet officieel of zelfs vals is.
"sowieso" schrijf je zo.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 16 nov 2015 13:55

U zou ook aan uw bank kunnen vragen om het uittreksel voor echt te verklaren met b.v. een stempel en handtekening.
"sowieso" schrijf je zo.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 16 nov 2015 14:05

U zou ook aan uw bank kunnen vragen om het uittreksel voor echt te verklaren met b.v. een stempel en handtekening.
Neen, parkeerbedrijf moet bewijzen dat het niet echt is.

TS moet gewoon zeggen wanneer wat betaald is en met welke referentie.
Als TS op mail een uitprint bezorgd van de PC banking met datum uur en referentie waarmee betaald werd moet dit voldoende zijn voor het parkeerbedrijf om te traceren of het klopt.

In het geval U correct betaald hebt en hen de gegevens hebt overhandigd van de betaling, laat het gerust maar tot een rechtszaak komen.
Rechtbanken zijn dat gedrag van parkeerbedrijven kotsbeu, omdat het hun pakken werk bezorgd voor niets.
Meld hen kort en duidelijk, dat bij een rechtszaak een tegen claim van tergend roekeloos geding zal ingediend worden.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 16 nov 2015 14:25

Dat was ook mijn initiële reactie, zie hierboven. Mijn tweede suggestie was bedoeld als bijkomende stap die TS eventueel nog zou kunnen zetten, zonder daarbij zelf kosten te maken.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 16 nov 2015 16:40

Waarschijnlijk is de mededeling op de overschrijving vergeten te vermelden. Dan is het onbegonnen werk die betaling terug te vinden.
Elke online bankdienst die ik ken, heeft de mogelijkheid op naam en/of rekening van de tegenpartij te zoeken.
Met datum en naam in een lijst, ook geen probleem.

mava105
Berichten: 22328
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 16 nov 2015 16:46

Dan moet je maar eens proberen te betalen zonder mededeling of met de verkeerde mededeling. In eerste instantie zal de opdracht niet uitgevoerd worden.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 16 nov 2015 17:26

Kunnen we daar niet gewoon de bewijsregels van het burgerlijk wetboek op toepassen? Tegenpartij moet dan kunnen bewijzen dat het geleverde rekeningsuittreksel niet officieel of zelfs vals is.
De concessiehouder moet (in principe) bewijzen dat er niet betaald is en dat zijn claims gegrond zijn.

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

#11 , 17 nov 2015 19:36

Bedankt voor de reactie ik ga dus mooi een eventuele rechtzaak afwachten.
Gaat me dus weer tijd en ergernis kosten.

Parkeerbeheer anthans het advacatenkantoor die claimt.
Is op de hoogte van tijd datum rekening nummer en bedrag etceteras.
Ze willen gewoon geld zien denk ik.

Er is betaald voordat er een eerste aanmaning kwam en binnen de op de bekeuring gestelde termijn.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 18 nov 2015 11:22

Dan moet je maar eens proberen te betalen zonder mededeling of met de verkeerde mededeling. In eerste instantie zal de opdracht niet uitgevoerd worden.
Zonder mededeling betalen kan probleemloos.
Zonder gestructureerde mededeling betalen is perfect mogelijk.
Met een niet-gestructureerde mededeling betalen, is eveneens perfect mogelijk.
Met een wiskundig correcte, maar niet de juiste, gestructureerde mededeling betalen is ook perfect mogelijk.

Kan wel leiden tot problemen bij verwerking van die betaling, bij bedrijven die enkel naar de gestructureerde mededeling kijken.
Van een beetje bedrijf mag ik hopen dat ze die basis-fase intussen voorbij zijn en automatisch naar gekende rekeningnummers / gekende naam klant en openstaand bedrag gaan kijken wanneer de gestructureerde melding niet meegestuurd werd.


Enkel bij een wiskundig foute gestructureerde mededeling, zal de online banking-software je daarop wijzen.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 18 nov 2015 12:32

Lijkt me ook absurd van dat parkeerbedrijf.
Als ze het bedrag kennen, en het rekeningnummer kan een normaal mens dit een fluitje van een cent opsporen in zijn rekeningen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#14 , 19 nov 2015 08:36

Een tip (ik ben redelijk vertrouwd met de situatie rond V*nc* P*rk in Oostende: de rechter daar is die zaken spuugzat.....zorg er gewoon zeker voor dat u kan bewijzen dat de betaling tijdig gebeurde naar het juiste rekeningnummer, dat de retributie bijgevolg betaald is en dat ze absoluut niet wilden meewerken voor het nakijken. Stel een tegeneis in wegens tergend en roekeloos geding. Ga naar de zitting, sit back and relax..... Maar opgelet: maak dat er geen twijfel kan bestaan over de betaling want anders zal u de bonen mogen vreten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

giserke
Berichten: 2434

#15 , 19 nov 2015 10:26

Let wel, uiterste dag van betaling, is de dat dat zij het geld ontvangen hebben.
Maw, zeker een dag of 3 op voorhand overschrijven, en opletten met feestdagen en weekends.

Terug naar “Administratief recht”