Werken/wonen in DE en toch adres behouden in België?

Bikersinc
Topic Starter

Werken/wonen in DE en toch adres behouden in België?

#1 , 14 sep 2013 18:58

Ik heb een rare situatie aan de hand...

Momenteel ben ik tewerkgesteld in België en heb ik met m'n werkgever een overeenkomst voor verlof zonder wedde.
In die periode zou ik graag willen wonen/werken in Duitsland.

Is er een mogelijkheid om te wonen en te werken in Duitsland zonder dat je in België je domicilie moet opgeven?
Ik wil namelijk niet m'n auto moeten opzeggen in België, ik blijf een adres nodig hebben voor mijn belgische werkgever, ik heb m'n bankrekeningen nog in België, etc.
En zo zijn er nog zoveel zaken waarvoor ik een adres in België nodig heb.

De informatie die ik tot op heden heb gevonden ontstemd me een beetje.
Het lijkt erop dat dit soort speciale situatie gewoon niet voorzien zijn in de belgische wetgeving.
Het is ofwel werkelijk wonen in België + grensarbeid verrichten ofwel verhuizen naar het buitenland (en dus alles meeverhuizen).

Kan ik een adres behouden in België zonder er echt te wonen? (domicilie of iets soortgelijks waardoor ik bepaalde administratieve zaken in België kan houden)
Ik kan toch moeilijk alles in België opzeggen om tijdelijk in Duitsland te wonen en te werken.

Wie heeft ervaring hiermee en kan mij helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 sep 2013 21:53

AANGEPAST:
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1991071931" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1992071632" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 16 sep 2013 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#3 , 14 sep 2013 23:50

Referentieadres.

(verstuurd vanaf gsm)

Reclame

Bikersinc
Topic Starter

#4 , 15 sep 2013 07:42

Bovenvermelde link werkt niet, er verschijnt een error.

Op de site van de overheid had ik al iets gelezen over "afwezigheid" van domicilie.
Da's waarschijnlijk een andere benaming voor referentieadres.

Maar wat als je iets langer dan een jaar wegblijft (bv. 1j + 5m) en je wilt niet alles opzeggen in België?
Is daar een oplossing voor?

Bikersinc
Topic Starter

#5 , 16 sep 2013 09:30

En wat gebeurt er fiscaal als je enkel een referentieadres overhoudt in België?

Blijft je belastingplichtig in België?
Of doe je een afsluitende éénmalige aangifte wanneer je zogezegd uit België vertrekt?

Bikersinc
Topic Starter

#6 , 19 sep 2013 12:47

En wat gebeurt er fiscaal als je enkel een referentieadres overhoudt in België?

Blijft je belastingplichtig in België?
Of doe je een afsluitende éénmalige aangifte wanneer je zogezegd uit België vertrekt?
Maar wat als je iets langer dan een jaar wegblijft (bv. 1j + 5m) en je wilt niet alles opzeggen in België?
Is daar een oplossing voor?
Weet niemand het antwoord op bovenstaande?

Wat met fiscale verplichtingen op zo'n referentieadres?
Wat indien langer weg dan 1j? Kan men zich gewoon weer inschrijven en daarna terug afwezig zetten? Of gaat dat niet?

Verder moet ik zeggen dat wetteksten doorlezen altijd moeilijk is. Je leest het 10 keer en dan weet je nog niet wat er precies instaat. (bij manier van spreken)
Daarom is het handig als het gewoon in lekentaal kan worden beantwoord.

Bikersinc
Topic Starter

#7 , 01 okt 2013 09:06

Referentieadres blijkt echt niet mogelijk zonder toestemming van een werkgever en is dus geen optie.

Ze maken het de belg dus onmogelijk om een jaartje in het buitenland te werken zonder in België alles op te zeggen.

Jammer...

Terug naar “Administratief recht”