Is een digitale handtekening rechtsgeldig?

lawsome
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Is een digitale handtekening rechtsgeldig?

#1 , 19 mei 2018 11:10

Goedemorgen allemaal,
wij zijn bezig om ons klaar te maken voor de AVG, maar nou stuiten we op het probleem dat al we al onze klanten nieuwe voorwaarden willen laten ondertekenen. De meeste overeenkomsten die we aangaan doen we per mail en dan vragen we om een akkoord, maar ik twijfel of dat in dit geval voldoende is. Daarom zat ik een beetje te zoeken op internet en vond ik de mogelijkheid om offertes en documenten online te laten tekenen. Nu zeggen heel veel websites dat dit juridisch allemaal rechtsgeldig is, maar is dat wel echt zo? Ik wil hier namelijk geen problemen mee krijgen gezien de hoge boetes die er op staan.

Alvast dank voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2018 12:49

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sanneco
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 mei 2018 13:03

Wow, dat is een uitgebreide uitleg denlowie! Dat helpt zeker en vast, maar ik denk dat het nog niet helemaal uitlegt of het rechtsgeldig is. Een advocaat legt hier https://jubel.be/geavanceerde-elektroni ... dtekening/ uit waarom het inderdaad rechtsgeldig is: In het Belgisch bewijsrecht werd reeds aan artikel 1322 van het Burgerlijk Wetboek een tweede alinea toegevoegd dat bepaalt dat een elektronische handtekening juridische bewijskracht heeft.

Er zijn ook commerciële partijen zoals deze https://www.profsign.nl/ die software aanbieden voor digitaal ondertekenen, maar volgens mij is dat niet gratis, dus je moet je wel afvragen of dat überhaupt iets voor je is of niet.

Reclame

Terug naar “E-commerce”