Dropshipping

Stoops
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dropshipping

#1 , 23 aug 2017 14:37

Beste,

Ik ben al voor een lange tijd aan het nadenken om een dropshipping website te openen.
Wat houdt dit in? Ik open een webshop waar ik producten aanbied die ik importeer vanuit de Aliexpress site, d.w.z. dat klanten producten kopen op mijn webshop en zodus de betaling uitvoeren en hun leveradres aan mij geven, waar ik nadien hun gegevens doorstuur naar een verkoper op Aliexpress die nadien het product verstuurd naar mijn klant. Dit wilt dus zeggen dat ik niet het fysische product in handen krijg maar dat ik gewoon een marge bij aanreken aan het product. Ik wil namelijk alleen actief zijn in de V.S. dus de producten die ik ter beschikking stel op mijn website komen dus merendeels uit China en worden rechtstreeks vanuit China naar de klant verzonden in de V.S. Nu de volgende vragen:

- Dien ik een BTW nummer aan te vragen?
- Dien ik een TAX aan te rekenen op mijn webshop als mijn bestemming enkel voor VS klanten is?
- Wat moet ik juist aangeven aan de belastingen voor zowel Belgie als de V.S als ik een verkoop maak?
- Wat met producten die stuk of zelfs niet aankomen bij de klant? (Ik neem aan dat dit mijn verantwoordelijkheid is)
- Wat met garantie (zowel elektronisch als niet elektronisch)?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 aug 2017 14:33

Klinkt een beetje als een recipe for disaster :-).

Werken met drop shipping kan inderdaad een interessant business-model vormen, maar als je zo ver zit van je klanten maak ik me toch zorgen. Wat ga je doen als er producten binnen de garantietermijn kapot zijn? Sturen zij het naar België en stuur jij het vervolgens naar China?

Hou ga je het regelen met de douane? Wat als er iets wordt tegengehouden door de douane?

Heb je voldoende kennis van de producten? Ben je zeker van de kwaliteit?

Amerika kent nog eens "punitive damages" (bestraffende schadevergoedingen). Je kan als bedrijf voor een "kleine" fout een veel hogere schadevergoeding betalen dan hier in België.

Om op je vragen te antwoorden (in de mate van het mogelijke):

- Ja
- Aan particulieren wel
- Je moet je inkomsten en uitgaven binnenbrengen zoals andere zelfstandigen (laat dit best door een boekhouder doen als het wat ingewikkeld wordt, of je er zelf geen kaas van gegeten hebt)
- Ja, daarvoor ben jij verantwoordelijk. Jij sluit een verkoopsovereenkomst. Jij moet opleveren.
- Ik durf niet te zeggen hoe de wettelijke garantieregeling in zijn werk gaat. In de EU is dit in principe 2 jaar voor particulieren. Voor verkopen met verkoper in de EU en de koper in de VS: ik durf het niet te zeggen.

WP002
Berichten: 1479

#3 , 25 aug 2017 23:32

Aan de topics van de laatste weken te oordelen houdt er ergens ten lande iemand een seminarie waarin hij of zij zijn onnozele toehoorders wijsmaakt dat dropshipping dé manier is om snel rijk te worden.

Reclame

Terug naar “E-commerce”