Lokale pagina laat betalen voor reclame (tvv goede doel)

popsel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Lokale pagina laat betalen voor reclame (tvv goede doel)

#1 , 03 mei 2017 11:37

Er is een lokale facebookpagina (je bent van....) die momenteel als volgt werkt:

Lokale handelaars mogen een advertentie plaatsen voor hun zaak / ondernemen - afhankelijk van het bedrag blijft dat x dagen staan)
Dit komt in een pot (tot einde jaar) en daarna gaat dit naar een nog niet beslist goed doel

Ik vraag me af of dit wettelijk is? A sich vind ik het eigenlijk nog wel een leuk initiatief en als handelaar zou ik daar zeker mee op willen instappen maar iets in mij heeft zoiets van dat het op het randje is.

Ik heb al wat zitten googlen maar dat heeft me niet veel wijzer gemaakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 03 mei 2017 11:41

Om te beginnen zijn die inkomsten belastbaar. De eigenaar gaat een btw-nummer nodig hebben voor het maken van publiciteit.

popsel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2017 11:43

Bedoel je dan de beheerder van de pagina? want is op zich een particuliere beheerder voor zover ik weet...

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 03 mei 2017 11:49

Ja inderdaad, door op geregelde basis publiciteit te maken, wordt hij in feite zelfstandige.

popsel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mei 2017 11:52

ook al is het iff van een goed doel? (ja sorry hoor ik wil het gewoon even goed begrijpen) Heel erg bedankt trouwens voor je snelle reacties!!!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 03 mei 2017 12:07

Er word heel veel controle gedaan op dergelijke Facebook pagina's.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 03 mei 2017 12:30

ook al is het iff van een goed doel? (ja sorry hoor ik wil het gewoon even goed begrijpen) Heel erg bedankt trouwens voor je snelle reacties!!!
Dat maakt volgens mij niets uit. Zeker omdat er nog geen concreet doel is gekozen, gaat dit moeilijk te verantwoorden zijn aan de Fiscus.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 mei 2017 12:33

Ja de belastingen hebben ook al het één en het andere mee gemaakt met werken voor het goede doel hoor, het beste dat je kan doen is een VZW oprichten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 mei 2017 15:06

Ja de belastingen hebben ook al het één en het andere mee gemaakt met werken voor het goede doel hoor, het beste dat je kan doen is een VZW oprichten .
Gaat die vzw die op continue basis reclamediensten levert, niet eveneens btw-plichtig zijn?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 mei 2017 15:51


Gaat die vzw die op continue basis reclamediensten levert, niet eveneens btw-plichtig zijn?
Natuurlijk, de meeste VZW zijn btw plichtigen, ze zijn onderworpen aan 21% btw
Waardoor de handelaars ook hun facturen kunnen inbrengen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “E-commerce”