Particuliere webshop

Lord_Garfield
Topic Starter
Berichten: 11

Particuliere webshop

#1 , 07 mar 2017 10:18

Beste,

Ik heb een aantal particuliere klanten die een tijdelijke webshop willen starten voor communie en geboorte.
Nu indien ik online betalingen activeer op hun webshop zullen die betalingen aan mij worden betaald omdat deze instanties nooit naar particulieren uitbetalen en je een BTW nummer nodig hebt.

Hoe kan ik deze particulieren uitbetalen? Ik wil een bedrag per transactie opnemen als winst.

Mvg
Roel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 07 mar 2017 10:23

Wat is tijdelijk en hoe zou het juist werken? Voor een webshop moet een particulier in principe steeds zelfstandige worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mar 2017 10:47

Ik denk dat je met vuur speelt, en daar problemen gaat mee krijgen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 07 mar 2017 11:10

Al u zelfstandige gegevens moeten vermeld worden op de website, je gaat u schuldig maken aan fraude en belasting ontduiking.
Hier zijn geen wettelijke en juridisch informatie over te geven.
Als je hier mee begint en het word ontdekt, hangen u en die particulieren zware straffen en boetes boven het hoofd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lord_Garfield
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 07 mar 2017 13:56

E-bay doet het toch ook?
Daar kan een particulier toch iets online verkopen?
Bij mij geld hetzelfde. Enkel dat je 10 dingen verkoopt als cadeau voor jezelf.
Het is veel duurzamer dan nieuwe spullen kopen.
Het is bijna een papieren communie lijstje. Maar de mensen moet niet meer naar de winkel rijden.

En ik als zelfstandige betaal toch gewoon mijn bijdrage op de winst die ik maak door de transactie aan te rekenen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mar 2017 14:49

Als jij dit het zelfde vind en er in geloofd dan moet je dit zeker doen, zorg voor een goede rechts verzekering.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 07 mar 2017 16:10

E-bay doet het toch ook?
Daar kan een particulier toch iets online verkopen?
Bij mij geld hetzelfde. Enkel dat je 10 dingen verkoopt als cadeau voor jezelf.
Het is veel duurzamer dan nieuwe spullen kopen.
Het is bijna een papieren communie lijstje. Maar de mensen moet niet meer naar de winkel rijden.

En ik als zelfstandige betaal toch gewoon mijn bijdrage op de winst die ik maak door de transactie aan te rekenen?
Er zijn sinds kort strengere controles op E-bay. Mensen die occasioneel eigen bezittingen verkopen, is nog iets anders dan mensen die er effectief handel drijven.

Dit kan mogelijk nog onder eenmalige verkoop vallen, maar kunt u het eens gedetailleerd uitleggen wat precies het concept is?

Lord_Garfield
Topic Starter
Berichten: 11

#8 , 08 mar 2017 10:32

Eigenlijk komt het er op neer dat mensen voor een geboorte of communie of eender welke andere gelegenheid zelf opzoek gaan naar 2de hands spullen en die reeds kopen.
Bv bij een geboorte kopen ze autostoelen, een park, kleding etc..
Allemaal 2de hands.
Nu het probleem of het jammere is dat ze dan niet zoals mensen die via een winkel gaan en alles nieuw kopen een mooie babylijst hebben. Waar ook vrienden die verder wonen online iets kunnen kopen.
En dat lossen we op. We maken toch een webshop met die 2de hands spullen op. Die men dan online kan kopen voor hen als cadeau.
Je kan ook gewoon geld in enveloppe doen, of betalen met overschrijving maar dan mis je toch de beleving.

In mijn ogen gunnen we hier mensen iets wat een positieve invloed heeft op het milieu en anti-wegwerpmaatschappij.
Maar net als bio-producten maken zal dit ook weer niet eenvoudig zijn in België

LeenW
Berichten: 12818

#9 , 08 mar 2017 10:37

Dus eigenlijk wordt er geen echte handel gedreven? De kopers betalen voor iets dat reeds in bezit is en in bezit blijft van de mensen achter de webshop? Dan denk ik dat het wel ok is. U maakt dan gewoon een factuur op voor uw diensten met een afrekening van hoeveel ze uiteindelijk ontvangen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 mar 2017 11:25

Eigenlijk komt het er op neer dat mensen voor een geboorte of communie of eender welke andere gelegenheid zelf opzoek gaan naar 2de hands spullen en die reeds kopen.
En anderen kunnen die dan kopen en teruggeven? Vreemde set-up, maar bon. Blijft wel dat die mensen dingen verkopen op een gestructureerde manier. Dit is geen occasionele verkoop meer (zoals bij velen op eBay). Niemand kan ook achteraf controleren of de zaken die gekocht worden dan ook effectief als cadeau teruggegeven worden.
We maken toch een webshop met die 2de hands spullen op. Die men dan online kan kopen voor hen als cadeau. Je kan ook gewoon geld in enveloppe doen, of betalen met overschrijving maar dan mis je toch de beleving.
Tja, ik zie niet veel verschil met een andere webshop die geboortelijsten en dergelijke aanbiedt, buiten het feit dat het hier om 2e hands spullen gaat.

Ik begrijp wat je wil zeggen: spullen cadeau doen is persoonlijker dan geld in een enveloppe of een overschrijving, maar juridisch is dit niet iets dat je als argument kunt gebruiken. Het blijft een vorm van e-commerce en je zal je daar toch aan de regels moeten houden.
Maar net als bio-producten maken zal dit ook weer niet eenvoudig zijn in België
Off topic, maar "bio" is alles behalve goed voor het milieu. In tegendeel! Maar hun marketing is wel goed uitgekiend...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 mar 2017 11:38

Ik zie dit volledig als een handel en die moet zich volledig in orde stellen met de btw wetgeving, want ook dienst verlenen is onderworpen aan btw, een fiets of auto verhuurbedrijf als dit nu een webshop is of niet het blijft handel zie maar naar het voorbeeld van autodelen !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 08 mar 2017 20:13

Waar regelmatige zaken aangeboden worden die kunnen gekocht worden, en er geld word ontvangen is het handeldrijven.
Iets tweedehands kopen als geschenk zonder dat je het zelf kan zien.
Verder gaat ge mensen in zwart tewerkstellen, om zaken voor u te verkopen tegen een vergoeding.

Hier eens lezen: http://www.vandelanotte.be/nl/nieuws/20 ... chtspunten
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “E-commerce”