Probleem met domeinnaam

Messel2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Probleem met domeinnaam

#1 , 24 feb 2017 13:23

Ik ben in 2014 (als zelfstandige) gestart met een website over kokosolie.
Ik gebruik hiervoor het domein kokosolieweb.be.
Ik verkoop kokosolie van Belgische en Nederlandse merken.
Dankzij de uitbouw van de website met info wordt er ondertussen ook gegoogled op "kokosolieweb".

Ik merk nu dat er eind 2016 een nederlander "kokosolieweb.nl" heeft geregistreerd en hier een gelijkaardige website op heeft geplaatst.
Dezelfde merken worden verkocht.
Voor mij is het duidelijk dat dit met de intentie is om op mijn succes mee te teren en ik lijd hierdoor schade.
Er zal nu sowieso een gedeelte van mijn klanten (die googlen op "kokosolieweb") op de .NL terechtkomen.

Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 24 feb 2017 13:39

Weinig tot niets naar mijn mening, u had deze site zelf kunnen claimen. Het gaat om kokosolie die wordt verkocht wordt op het web, dus op zich is het een zeer triviale naam.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 feb 2017 13:50

Het lijkt me inderdaad niet mogelijk om hier veel tegen te doen, niet op grond van een intellectueel eigendomsrecht, niet op grond van je handelsnaam.

De naam waaronder je handel drijft is louter beschrijvend, zonder een tikkeltje "onderscheidend vermogen". Met zo'n namen heb je snel gewin, omdat mensen direct weten wat je verkoopt, maar het nadeel is dat je quasi geen bescherming kan afdwingen op basis van die naam.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 feb 2017 14:44

De vraag is ook waarom heb je ook .NL en .COM en .EUR niet geregistreerd ??