Probleem met domeinnaam

Messel2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Probleem met domeinnaam

#1 , 24 feb 2017 13:23

Ik ben in 2014 (als zelfstandige) gestart met een website over kokosolie.
Ik gebruik hiervoor het domein kokosolieweb.be.
Ik verkoop kokosolie van Belgische en Nederlandse merken.
Dankzij de uitbouw van de website met info wordt er ondertussen ook gegoogled op "kokosolieweb".

Ik merk nu dat er eind 2016 een nederlander "kokosolieweb.nl" heeft geregistreerd en hier een gelijkaardige website op heeft geplaatst.
Dezelfde merken worden verkocht.
Voor mij is het duidelijk dat dit met de intentie is om op mijn succes mee te teren en ik lijd hierdoor schade.
Er zal nu sowieso een gedeelte van mijn klanten (die googlen op "kokosolieweb") op de .NL terechtkomen.

Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 24 feb 2017 13:39

Weinig tot niets naar mijn mening, u had deze site zelf kunnen claimen. Het gaat om kokosolie die wordt verkocht wordt op het web, dus op zich is het een zeer triviale naam.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 feb 2017 13:50

Het lijkt me inderdaad niet mogelijk om hier veel tegen te doen, niet op grond van een intellectueel eigendomsrecht, niet op grond van je handelsnaam.

De naam waaronder je handel drijft is louter beschrijvend, zonder een tikkeltje "onderscheidend vermogen". Met zo'n namen heb je snel gewin, omdat mensen direct weten wat je verkoopt, maar het nadeel is dat je quasi geen bescherming kan afdwingen op basis van die naam.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 feb 2017 14:44

De vraag is ook waarom heb je ook .NL en .COM en .EUR niet geregistreerd ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Messel2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 feb 2017 15:38

Ja waarom niet? Niet aan gedacht in het begin + ik dacht dat er wel enige vorm van bescherming was (hetzelfde verkopen op dezelfde url maar met andere extensie mag niet?)

Het voorbeeld van kokos is fictief trouwens, ik zit in een andere branche.

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 24 feb 2017 15:42

De branche maakt niet uit, de essentie blijft hetzelfde voor paardenmestshop.be of .nl

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 feb 2017 15:49

Je had je naam ook kunnen laten registreren voor de Benelux, is wel een paar honderd euro maar je zou toch een zekere bescherming gehad hebben, nu is dit te laat .

Maar wat de web namen betreft heb je zelf een fout gemaakt, ik had als ik nog een bedrijf had de .BE, .NL en .COM

Dit kost maar een paar euro's per jaar voor deze naam.

Maar natuurlijk dan is nog de kous niet af, men kan zeer veel variaties bedenken op je naam!

Mijn persoonlijke website is XXXX.be en een ander heeft daar DE XXXX.be van gemaakt, met als resultaat ik een pak mails die voor hem bestemd is krijg dagelijks.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Messel2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 feb 2017 15:59

Ok ik heb een fout gemaakt en iemand anders profiteert hier nu van.

Heb ik echt geen opties?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 feb 2017 16:02

Neen !

Hij heeft een Nederlands domein en u een Belgisch domein.

Die Nederlander vraagt dit misschien het zelfde af ! :)
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#10 , 06 mar 2017 11:20

Ok ik heb een fout gemaakt en iemand anders profiteert hier nu van.

Heb ik echt geen opties?
Als je ook dergelijke beschrijvende naam hanteert, kan je m.i. niet veel meer doen. Je kan niemand verbieden om een beschrijvende naam te hanteren. Als ik morgen voor een frituur de (hypothetisch) ongebruikte naam "het frietje" zou registreren als domeinnaam of zou hanteren als handelsnaam, dan is het toch niet meer dan logisch dat andere frituren nog steeds het woord "frietje" mogen hanteren voor het uitbaten van een frituur / reclame maken voor een frituur?

Jackrussell
Berichten: 701

#11 , 06 mar 2017 11:45

Ok ik heb een fout gemaakt en iemand anders profiteert hier nu van.

Heb ik echt geen opties?
Jawel:

- de domeinnaam van hem overkopen
- een andere .nl domeinnaam vastleggen.

Het gebruikt van een domeinnaam als kokosolieweb.nl is niet onrechtmatig. Puur en alleen het feit dat u de .be heeft, geeft u niet het recht op alle andere extensies.

Maar dit is u op een ander forum ook al verteld.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 06 mar 2017 12:16

Nochtans is kokosolieweb.nl vrij en kan je deze op u naam registreren.
Ofwel heb je het fout geschreven want kokosolieweb.be is ook vrij die ik zo op mijn naam kan registreren.
In Nederland zijn er vele website die kokosolie verkopen, maar de uwe vind ik niet via google.
Kokosolie.be is ook een nederlandse website.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 06 mar 2017 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 06 mar 2017 12:27

De naam kokosweb was Fictief en werd enkel gegeven als voorbeeld.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 mar 2017 13:50

Neen !

Hij heeft een Nederlands domein en u een Belgisch domein.

Die Nederlander vraagt dit misschien het zelfde af ! :)
Ik dacht net hetzelfde. Wie zegt dat u niet mee profiteert van het succes van de .nl website? Zowel jij als uw Nederlandse collega doen net hetzelfde, waarom neem jij dan aan dat jij sowieso succesvoller bent dan uw collega, en dat het niet andersom is?

In mijn ogen doet uw Nederlandse collega' helemaal niets verkeerd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BrainTrain
Berichten: 496

#15 , 06 mar 2017 17:05

Als ze de website effectief gebruiken en gelijkaardige goederen aanbeiden denk ik niet dat je veel kan doen. (tenzij jij ergens een exclusiviteitsovereenkomst hebt met de leverancier van "kokosolie" die op beide sites worden verkocht, en dat voor beide landen NL en BE).
Als het maar schijn is kan je vragen of ze de domeinnaam willen verkopen.
Investeren (tijd en/of geld) in SEO om bovenaan de SERPs te staan, boven de nl-site.

Terug naar “E-commerce”