Verkeerd toegestuurde bestelling e-commerce.

Stevenpl
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkeerd toegestuurde bestelling e-commerce.

#1 , 01 feb 2017 15:00

Ik had graag even wat advies gehoord. Ik probeer het probleem zo kort mogelijk te omschrijven.
Als particulier bestel ik een gitaar van ongeveer £1000 bij een bekende online winkel in de UK, een "epic deal". Door de lage pond en de "epic deal" is de prijs van de gitaarmet de helft gezakt. Het produkt werd direct betaald en ik ontvang meerdere confirmaties ( bestelling, betaling, en verzending) op het betreffende artikel. Een doos wordt geleverd en bij opening van de collie blijkt de geleverde gitaar totaal verkeerd te zijn (zelfde merk, ander type). De prijs van het geleverde produkt is de helft van wat ik gevraagd en besteld heb. Ik wil dit instrument dus niet. Tot daar een vaak voorkomend e-commerce probleem.
Nu komt het; de verkoper beweert uiteraard dat de fout niet bij hen maar bij de fabrikant ligt. De verkoper zegt ook dat het gevraagde artikel niet meer bestaat en doet twee voorstellen; geld terug na terugsturen van de verkeerde gitaar, of een ander instrument kiezen waar ze een speciale korting kunnen op geven. Ik kies de tweede oplossing, een kleine opleg van £200 en ik bestel een andere gitaar. Ik krijg op deze bestelling geen conformatie van betaling, bestelling of verzending. Door de afwezigheid van de confirmatiepapieren van de 2de bestelling begin ik sterk te twijfelen aan de handelswijze van de verkoper.
De verkoper laat weten dat hij enkel het 2de instrument zal toesturen nadat het 1ste (verkeerde) teruggestuurd krijgt. Bij hun algemene voorwaarden staat duidelijk te lezen dat ze pas bepalen na ontvangst van retourartikelen als ze die al dan niet zullen terugbetalen. Ik stel een return exchange voor, een wissel bij ophaling, het verkeerde instrument gaat terug, het nieuwe wordt tegelijkertijd afgezet in beheer van de koerier. Mijn wantrouwen is ontstaan nadat ik op hun webshop nog steeds de oorspronkelijke gitaar in aanbieding en op voorraad zie staan ,dus een duidelijk voorbeeld van misleidende en agressieve handelspraktijken.
Europa is duidelijk betreffende oneerlijk en agressieve handelspraktijken. Ik zie echter nergens wetgevingen of richtlijnen inzake de volgorde van het terugsturen van verkeerd geleverde artikelen. Moet ik eerst de verkeerde goederen terugsturen naar een bedrijf die foute handelspraktijken gebruikt en naïef hopen dat ze ooit de vervangende bestelling, origineel besteld instrument of mijn geld zullen terugbetalen? Ben ik gejost of zijn er nog mogelijkheden? Dikke mercie voor uw adviezen.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding