Invullen Formulier W-8BEN-E (Verenigde Staten)

VS6987
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Invullen Formulier W-8BEN-E (Verenigde Staten)

#1 , 25 jan 2017 17:02

Moet een formulier invullen W-8BEN-E (Verenigde Staten), inkomsten uit Verenigde Staten.

Heb enkele vragen hierover.

Is er iemand die ervaring heeft met het invullen van een W-8BEN of W-8BEN-E formulier ?

Wat invullen bij : Part III Claim of Tax Treaty Benefits, puntje 14 en 15

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 25 jan 2017 19:20

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

VS6987
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2017 08:35

Bedankt voor je antwoord.
Heb instructies gelezen, maar PART III blijft heel onduidelijk.
Weet niet goed wat invullen bij puntje 14 en 15 ???

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 26 jan 2017 09:50

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

VS6987
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jan 2017 10:54

Blijft onduidelijk of ik line 15 moet invullen of niet.
Volgens contactpersoon in VS moet ik dit invullen anders moet ik 30% belastingen betalen in VS.
Volgens mijn boekhouder mag ik dit zeker niet invullen.
Dit mag alleen ingevuld worden als je onder een speciaal belastingregime in België zou vallen.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 28 jan 2017 00:29

Blijft onduidelijk of ik line 15 moet invullen of niet.
Volgens contactpersoon in VS moet ik dit invullen anders moet ik 30% belastingen betalen in VS.
Volgens mijn boekhouder mag ik dit zeker niet invullen.
Dit mag alleen ingevuld worden als je onder een speciaal belastingregime in België zou vallen.
Gaat het om consulting? Line 15 moet je dan niet invullen. Bij de bron houden ze in mijn geval dan alvast geen belastingen af, en men heeft er mij alvast ook nog nooit over gecontacteerd. Heb het enkele jaren geleden ook nagevraagd bij mijn fiscaal advocaat, en het antwoord was:

Onder 5: Active NFFE (bijna alle "gewone, actieve" Belgische vennootschappen die geen financiële vennootschappen zijn)

14a) The beneficial owner is a resident of Belgium within the meaning of the income tax treaty between the United States and that country.

14b) 1. The beneficial owner derives the item (or items) of income for which the treaty benefits are claimed, and, if applicable, meets the requirements of the treaty provision dealing with limitation on benefits (see instructions).

2. ✔ Company with an item of income that meets active trade or business test.

Moest het om royalties, interesten of dividenden gaan, dan moet je mogelijk die "speciale" provisie wel invullen, omdat daarop standaard een andere withholding tax zit. Maar België heeft wel een dubbelbelastingverdrag die beiden naar nul brengt.

VS6987
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jan 2017 09:54

Het gaat niet over consulting.

Betreft inkomsten uit stockfotografie. Op verkochte foto's wordt commissie betaald.

Moet je dan "speciale " provisie wel invullen ? en wat dan ?

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 28 jan 2017 12:39

Op verkochte foto's wordt commissie betaald.
Ontvang jij een commissie? Of de US verkoper? Hoe groot?

Het zal afhangen van het feit of het een pure commissie is (bv. een revenue share onder de vorm van een sales fee tussen een online platform, en de verkoper) of een royalty, bv. jij ontvangt 5% van de verkoopprijs.

Daarnaast, ook nog maar eens vermelden, inkomsten uit stockfotografie kunnen in België bij natuurlijke personen belast worden als inkomsten uit auteursrechten, aan 10%.

VS6987
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jan 2017 12:30

Ontvang een royalty, dus een gedeelte van de verkoopprijs.

Fortuin
Berichten: 1013

#10 , 29 jan 2017 17:30

15. The beneficial owner is claiming the provisions of Article and paragraph 12, 1. of the treaty identified on line 14a above to claim a 0% rate of withholding on (specify type of income): royalty income.

Explain the additional conditions in the Article the beneficial owner meets to be eligible for the rate of withholding: The receiving entity is the UBO of the received royalty income. The UBO shareholders of said entity are all residents of Belgium, and as such, under the provisions of the US-Belgium DTA, royalty income is exempt from source withholding tax.

Zie https://www.irs.gov/pub/irs-trty/belgiumtt06.pdf, Article 12, 1 ("Royalties") van het dubbelbelastingverdrag tussen de US en België. Indien de aandeelhouders van de vennootschap allen Belgen zijn, en in België wonen, dan is er geen withholding tax (zie Article 21, 1 en Article 21, 2, c, ii).

VS6987
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 jan 2017 18:13

Beste Fortuin, alvast bedankt voor je interessant advies.

Moet je ook een ITIN of TIN nummer aanvragen ? Is dit nog steeds van toepassing ?

Fortuin
Berichten: 1013

#12 , 01 feb 2017 10:20

Je Belgisch BTW nummer invullen onder foreign TIN (9b) is voldoende.

Terug naar “E-commerce”