Is onze service (Pokéhunt) legaal?

michg
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Is onze service (Pokéhunt) legaal?

#1 , 08 jan 2017 11:21

Beste

Met een aantal mensen runnen wij een service genaamd Pokéhunt http://www.pokehunt.me, we hosten mappen waar mensen pokémon op kunnen terugvinden voor het spel Pokemon GO. Wij zijn totale leken op juridisch vlak dus heb ik een aantal vragen. :)

Momenteel dekken we de kosten voor de servers m.b.v. donaties, dit gaat via een paypal-rekening. Moeten deze inkomsten ergens aangegeven worden?

We zouden graag afstappen van het donatie-systeem en zouden graag deze mappen in een app inbouwen en dan een maandelijks bedrag vragen via de app en/of play-store. Maar hoe legaal is dit? Niantic (bedrijf van Pokemon GO, http://www.pokemongo.com/) is geen voorstander van die mappen, de code die nodig is om deze mappen te laten werken is open-source. Het is een kat-en-muis-spel tussen de personen die de API kraken en Niantic die dit probeert te voorkomen. Wij kraken de API niet maar gebruiken ze wel eens ze gekraakt is. Mogen we geld vragen voor onze applicatie? Welke gevolgen zijn er? Moeten wij een vzw of iets dergelijks oprichten?

Alvast bedankt om mijn bericht te lezen.

Mvg michg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 08 jan 2017 13:12

Als u geld gaat vragen, moet u zelfstandige worden. VZW kan een optie zijn. Een btw-nummer is noodzakelijk en kan vrij complex worden als u buiten België klanten hebt (MOSS regeling).

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 jan 2017 16:08

Is die pokemonrage niet al voorbij?

Reclame

michg
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2017 16:59

Is die pokemonrage niet al voorbij?
Het is inderdaad veel verminderd maar toch hebben we nog 50 000 gebruikers.

Super0072
Berichten: 81
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2017 10:27

Het is een kat-en-muis-spel tussen de personen die de API kraken en Niantic die dit probeert te voorkomen. Wij kraken de API niet maar gebruiken ze wel eens ze gekraakt is.
De vraag is, is een API kraken legaal? Ik vrees daarvoor. Nu, dat is geen simpel vraagstuk, aangezien de makers en de krakers van de API mogelijks in verschillende landen zitten.

Als het API kraken illegaal is, kan het gebruiken van iets illegaal ook wel eens illegaal zijn.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 jan 2017 16:40

Ook naar auteursrecht / merkenrecht is het niet helemaal koosjer.

Door het gebruik van je "Pokéhunt" logo maak je volgens mij al inbreuk op de merkrechten van Nintendo / Niantic.

Terug naar “E-commerce”