Freelance online in buitenland en W-8ben formulier

silksilk
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Freelance online in buitenland en W-8ben formulier

#1 , 04 jan 2017 03:27

Beste forumleden

Ik doe af en toe een bijverdienst door het maken van animatievideos, hierbij storten de personen dan gewoon rechtstreeks op mijn paypal rekening.
Ondertussen heb ik een 250tal euro verdiend het voorbije jaar, ik ben nog student en onder laste van mijn ouders.
Een van deze personen T. woont in de VS en en moet dit dus aangeven bij de belastingdienst en vraagt mij om een W-8ben formulier in te vullen. Betekent dit dat ik dan zogezegd zelfstandige zou moeten zijn in België, wanneer ik zoiets invul? Dit ben ik dus niet, dus dan zou dat niet gaan vermoed ik?

Ik wil niet in de problemen geraken voor 170 euro die van hem komt. Wat ik lees is: "als je de w-8ben niet invult, dan betaald de Amerikaanse werkgever gewoonweg 30% belastingen op jou loon, en dan moet je niets betalen in België."
België heeft geen belastingsverdrag met de VS, dus het is sowieso 30% belastingen van wat ik lees, en kan niet worden verlaagt.

Een andere optie is mijn vader die een bedrijf heeft in Slovakije.
Ik zou dus zijn bedrijf een W-8ben formulier kunnen laten invullen. Slovakije heeft wel een belastingsverdrag met de VS. Maar ik heb geen idee wat dit betekent. Moet mijn vader dan gewoon de 25% personenbelasting betalen dat geld in Slovakije?

Linkje naar zo een formulier: https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8ben.pdf

Ik heb al meer info op alle forums gezocht, maar vind nergens iets. Het is alsof niemand weet wat je moet doen met dat w-8ben formulier.
Het is allemaal heel verwarrend voor mij.

Alvast bedankt, moesten jullie meer informatie hebben!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 04 jan 2017 10:21

Als je regelmatig zo'n video maakt, moet je je laten registreren als zelfstandige en btw-nummer aanvragen. Dan kan dat formulier op de normale manier ingevuld worden.

Reclame

Terug naar “E-commerce”