Webshop verhoor FOD

Carine64
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Webshop verhoor FOD

#1 , 09 sep 2016 17:18

Een klein jaartje geleden had ik het idee om een webshop op te starten.
Eigenlijk is dit vooral omdat ik het verkopen van mijn gebruikte kleertjes van mijn dochtertje wat moeilijk vond via de aangeboden sites.
En ik zag dat vele personen via facebook een soort "webwinkeltje" opstarten.
Omdat ik soms via internet leuke spulletjes voor mijn dochtertje vond waren er personen die vroegen dat ik dat ook voor hen wou aankopen.
Vooral via ali express. Soms was het ook dat ik iets aankocht wat ik niet leuk vond of niet past of dergelijke en dan verkocht ik dit via 2de hands. of kapaza.

Toen zeide ze me waarom start je geen webwinkeltje op via facebook veel handiger. Zo gezegd zo gedaan. Ik ben creatief dus wou direct een naam en zo verzinnen en heb dan een pagina open gedaan. Dingen die ik leuk vond er op gezet maar zelf nog niets aangekocht. Gewoon spullen die me leuk leken om aan te bieden aan andere personen.
Ijverig als ik ben wou ik dus zo snel mogelijk van start gaan maar ben toen beginnen te kijken hoe dit te combineren ivm mijn werk. Leek me zeer moeilijk (op tijd verzenden van pakketjes en dergelijk) dus ben ik er niet mee doorgegaan.
Ik heb dan ook de pagina verwijdert.

Ondertussen had ik 4 spulletjes (slaapzakken voor kinderen spullen die ik bestelde als de persoon die vroeg) verkocht(eigenlijk maar 2 via de pagina van facebook). Eentje was niet tevreden over haar bestelling terwijl alles is gebeurd zoals doorgegeven en begon zeer onbeschoft te doen. hierop heb ik dan omdat ik de webshop niet wou verder zetten na enkele vriendelijke mails met oplossing niet meer op in gegaan.

Nu kreeg ik een aangetekende zending van economie fod dat ik op verhoor moet komen voor de webshop. van facebook? Ze zeggen ook dat ik een advocaat mag raadplegen en vragen mee te brengen aan en verkoop facturen en dergelijke.. Maar dat heb ik natuurlijk niet. Ik kan wel afschriften meenemen waar dus duidelijk is dat ik maar 5 artikelen verkocht heb. En eventueel de orders van mijn acount op ali express afdrukken..

Er staat op u kan niet verplicht worden u zelf te beschuldigen
u heeft de keuze na bekendmaking van uw identiteit om een verklaring af te leggen, te antwoorden op de gestelde vragen of te zwijgen
En dan zijn er twee documenten over de verklaring van mijn rechten..

Lijkt dus wel serieus? Maar eigenlijk is dit dus niets grootschalig geweest. Kan ik perfect aantonen dat er maar 4 dingen verkocht zijn en de winst dus ook klein is. Moet ik hier best een advocaat bij nemen? Of hoe moet ik dit bekijken? Brief lijkt wel heel bedreigend.. Hopelijk iemand die me hier wat meer duidelijk over kan geven...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 sep 2016 10:38

Het probleem is dat je je hebt voorgedaan als een echte winkel (professionele verkoper/onderneming). Je opende immers een aparte pagina, je koos een aparte naam, enz.

Een professionele verkoper is onderworpen aan een aantal verplichtingen: je moet een ondernemingsnummer hebben, je moet een btw-nummer hebben, je moet facturen uitsturen, je moet garantie geven op de producten, enz. Dit heb je niet gedaan. De persoon waarover je sprak zal klacht hebben ingediend bij de FOD Economie omdat zij/hij zich niet kon beroepen op de rechten die een consument normaal gezien heeft tov ondernemingen (herroepingsrecht, garantietermijn).

Je bent dus wel wat in de fout gegaan, vrees ik. Je had echter nog niet te veel verkocht, dus je kan nog zeggen dat je geen "onderneming" was in de wettelijke zin van het woord (elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft), gezien de verkoop van 4/5 producten niet echt klinkt als "op duurzame wijze een economisch doel nastreven". Helaas spreken de begeleidende omstandigheden erg tegen je...

Stevenpl
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2017 16:13

Ik ben heel benieuwd hoe dit zal aflopen. De informatie die je opgeeft is waarschijnlijk niet voldoende om hierover te oordelen. Iedereen mag een webpagina aanmaken om enkele spullen te verkopen, zolang je geen handelingen doet die onderricht zijn aan handel drijven. Jezelf onterecht uiten als handelaar of webshop is een inbreuk.
Voor zover ik kan uitmaken heb je wel tot doel gehad om goederen aan te kopen en deze te verkopen met winst en zo handel te drijven, dus geen verkoop van persoonlijk gebruik. Je bent dus één van de vele duizenden particuliere dropshippers , geen idee hoe de fod hiermee omgaat.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 01 feb 2017 16:41

Misschien best wel eerst eens met een advocaat gaan praten.
Staat op de uitnodiging niet voor welke feiten - wetsartikels u vervolgt gaat worden.
Vermoedelijk al op deze wet en de wet inzake consumentenbescherming.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

uzelf bent beschermt door de wet Francimont ( rechten voor verhoor) en Salduz
in antoord #11 geef ik de opsomming.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... v_uNA4ZNxw

Terug naar “E-commerce”