BTW en Facturatie buitenland

bebo5
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

BTW en Facturatie buitenland

#1 , 11 jun 2016 18:00

Hallo,

Ik heb onlangs een VOF opgericht. Omdat ik nog maar 18 ben en nog 4 jaar moet studeren, is er besloten om een VOF op te richten voor de kinderbijslag, belastingen van ouders, enz. Dit was ook een suggestie van mijn huidige boekhouder.
De zaak staat op de naam van mijn zus omdat zij een bedrijfsbeheer attest heeft en ik niet. Ik heb een boekhouder die de boekhouding doet voor mijn bedrijf.

Na wat vragen te stellen aan hem ben ik tot de conclusie gekomen dat die vrij onzeker is over zijn antwoorden dus heb ik besloten om wat externe hulp te vragen om te zien of deze boekhouder zeker wel weet waarover die bezig is.

Ik moest een vennootschap oprichten omdat ik veel inkomen kreeg. Mijn huidige hoofdinkomen is een gamingforum met 40000 gebruikers. De specifieke inkomen zijn Adsense, advertenties en account upgrades (members kunnen hun account upgraden voor toegang tot meer dingen). Dit valt allemaal onder e-commerce natuurlijk. De betalingen worden verricht over PayPal en klein aantal via Stripe(credit card systeem).

Moet ik echt een adres vragen of geld dit alleen voor Belgische klanten? Ik kan me niet voorstellen dat alle Belgische E-Commerce bedrijven dit doen.

Ik heb zogoed als geen Belgische klanten. Meeste betalingen zijn internationaal en vooral uit Amerika. Volgens mijn boekhouder ben ik verplicht het adres van elke klant op te vragen. Dit is perfect mogelijk met PayPal maar er is een manier om nog steeds geen adres op te geven als klant. En vele jongeren geven gewoonweg valse adressen wat heel het systeem nutteloos maakt. Ik heb zodanig mijn PayPal ingesteld dat die automatisch 21% belastingen bijrekent indien de PayPal gebruiker van Belgie is want volgens mijn boekhouder moet er geen belasting internationaal worden aangerekend.

Ik heb ook aantal kosten: servers, moderators (die krijgen een maandelijkse kleine vergoeding), soms website designers, grafische designers, etc etc.

Alle bedrijven dat ik gebruik voor deze kosten zijn gebaseerd in Amerika, deze hebben geen BTW nummer of dergelijke. Van hun dien ik alleen een factuur te hebben. Met bedrijfsnaam en adres (en eventueel bankrekeningnummer indien deze betaling via overschrijving gebeurde).

Moet ik bij de particulieren ook het adres en dergelijke van hebben wanneer ik een betaling verzend? Mijn boekhouder zei zelfs eerst dat ik hun identiteitskaartnummer moest opvragen wanneer ik mensen betaalde voor eenmalige diensten en uiteindelijk bleek dit toch niet waar te zijn.

Dus mijn vragen:

1. Ben ik verplicht om het adres op te vragen van al de klanten dat ik heb? Zelfs internationaal?
2. Moet ik internationaal zeker geen BTW aanrekenen?
3. Als ik een particulier betaal, wat voor documenten moeten er worden opgesteld en wat voor informatie moeten deze hebben? Internationaal is ook van toepassing. Soms ook EU.

Sorry voor de lange post en alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12814

#2 , 11 jun 2016 18:08

1) Zeker en vast internationaal, sinds 1 januari 2015 betaal je immers (binnen de EU) btw in het land waar de ontvanger van de elektronische dienst gevestigd is (MOSS).
2) Toch wel, zie hierboven, Amerika en rest van de wereld is vrij van btw, EU niet
3) Zijn moeten een onkostennota aan u opmaken, zorg er best ook voor dat langdurige overeenkomsten schriftelijk zijn vastgelegd.

Als uw boekhouder het verschil tussen EU en rest van de wereld niet kent, zoek dan maar snel een andere!

bebo5
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jun 2016 20:34

1) Zeker en vast internationaal, sinds 1 januari 2015 betaal je immers (binnen de EU) btw in het land waar de ontvanger van de elektronische dienst gevestigd is (MOSS).
2) Toch wel, zie hierboven, Amerika en rest van de wereld is vrij van btw, EU niet
3) Zijn moeten een onkostennota aan u opmaken, zorg er best ook voor dat langdurige overeenkomsten schriftelijk zijn vastgelegd.

Als uw boekhouder het verschil tussen EU en rest van de wereld niet kent, zoek dan maar snel een andere!
1. Hoe moet dit voor klanten die weigeren een adres op te geven of rond PayPal hun systeem werken?
2. Volgens mijn boekhouder moest ik alleen 21% vragen aan klanten uit België.
3. Wat voor gegevens dienen hier op te staan van de particulier?

Conclusie; Dringend nieuwe boekhouder zoeken. Voor €360/kwartaal had ik veel meer verwacht van mijn boekhouder.
Enig idee waar ik kan zoeken naar een boekhouder die wat kennis heeft van e-commerce? Ik wil niet 2 keer tegen de zelfde steen stoten.

Reclame

LeenW
Berichten: 12814

#4 , 12 jun 2016 01:03

1) Geen adres = geen service, klinkt hard maar anders zit je met serieuze problemen bij een fiscale controle. Als jij niet kunt bewijzen dat die klant buiten België verblijft, kan de Fiscus hier 21% Belgische btw op rekenen.
2) Klopt enkel als het om bedrijven gaat, bij uw particulieren gaat dit niet op.
3) Hangt af van de wetgeving in hun land, zij moeten deze documenten aan u maken. Vraag wel steeds uw gegevens (correcte naam, adres en btw-nummer) te vermelden.

bebo5
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jun 2016 01:04

1) Geen adres = geen service, klinkt hard maar anders zit je met serieuze problemen bij een fiscale controle. Als jij niet kunt bewijzen dat die klant buiten België verblijft, kan de Fiscus hier 21% Belgische btw op rekenen.
2) Klopt enkel als het om bedrijven gaat, bij uw particulieren gaat dit niet op.
3) Hangt af van de wetgeving in hun land, zij moeten deze documenten aan u maken. Vraag wel steeds uw gegevens (correcte naam, adres en btw-nummer) te vermelden.
1. Met PayPal kan je btw instellen per land. Als de eigenaar van de PayPal rekening zich in bv duitsland bevindt, past zich duitse btw toe. De koper kan hier niet rond gaan omdat de PayPal rekening gekoppeld is aan zijn bankrekening dus PayPal weet zeker welke BTW het moet toeppassen aan de koper. Is adres nog steeds nodig in dit geval? M.a.w PayPal kan automatisch detecteren waar de koper vandaan komt en de gepaste BTW toepassen.
2. Dat is goed om te horen omdat al mijn klanten toch particulieren zijn.


Mijn boekhouder had uiteindelijk toch voor een groot deel gelijk wat een geruststelling is.

LeenW
Berichten: 12814

#6 , 17 jun 2016 10:39

1) In principe ga je toch een adres moeten hebben, de gegevens moeten controleerbaar zijn voor de Fiscus, niet voor Paypal. Het gaat ook niet om het land waar de rekening geopend is, maar in welk land de ontvanger van de dienst gevestigd is. Voor particulieren gaat dat waarschijnlijk wel 9/10 hetzelfde zijn, maar je moet maar eens een controleur hebben die lastig doet en het is +21% Belgische btw.

2) Nee, u begrijpt mij verkeerd, uw boekhouder zit er volledig naast als het om particulieren gaat. Die moet je net wel btw aanrekenen, maar het % dat in het land waar ze wonen van toepassing is. Enkel bij bedrijven is het zoals hij zegt zonder btw.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 18 jun 2016 08:19

Particuliere verkoop
Als u goederen verkoopt aan en verzendt naar consumenten in een ander EU-land, moet u zich daar inschrijven en btw aanrekenen volgens het tarief van dat land, tenzij uw totale verkoop per jaar minder bedraagt dan de btw-drempel in het betrokken land (die kan variëren van 35.000 tot 100.000 euro).

Landen buiten de EU
Verkopen
Als u goederen verkoopt aan consumenten buiten de EU, hoeft u geen btw aan te rekenen, maar de btw die u zelf heeft moeten betalen op de goederen of diensten die u speciaal voor die verkoop heeft moeten aanschaffen, mag u wel van uw aangifte aftrekken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12814

#8 , 18 jun 2016 08:38

Particuliere verkoop
Als u goederen verkoopt aan en verzendt naar consumenten in een ander EU-land, moet u zich daar inschrijven en btw aanrekenen volgens het tarief van dat land, tenzij uw totale verkoop per jaar minder bedraagt dan de btw-drempel in het betrokken land (die kan variëren van 35.000 tot 100.000 euro).
Het zijn diensten, geen goederen!

Terug naar “E-commerce”