Bitcoin aangeven aan belastingen?

Libertas
Topic Starter
Berichten: 15

Bitcoin aangeven aan belastingen?

#1 , 10 mar 2016 02:00

Beste leden,

nu zit ik mijn hoofd te breken of dat ik mijn persoonlijk vermogen in bitcoin moet aangeven of niet. Volgens de wet zou bitcoin (voorlopig) onbelastbaar zijn maar nu zit ik toch niet zo hard te springen om als werkloze een groot bedrag voor aankoop nieuwe wagen te laten uitbetalen op mijn persoonlijke rekening. Ik heb ergens eens iets gelezen dat alle inkomende stortingen bij de bank van boven de 12k wordt onderzocht naar herkomst.
De bitcoins heb ik vroeger zelf gemined en vervolgens mee getraded (herkomst achterhalen is dus volledig onmoglijk)
Nu ben ik een beetje bang dat ik niet kan aangeven hoe ik deze bitcoins in bezit ben gekomen. Ik kan alleen facutren / stroom verbuik aangeven waar het duidelijk wordt dat ik mij idd met het hele minen gebeuren heb bezig gehouden.
Verder heb ik plannen om een webshop te openen en nog een starterskapitaal te laten uitbetalen op mijn toekomstige handelsrekening.
Nu heb ik voor persoonlijk 'genot' over 2 jaar tijd ook al 30k laten uitbetalen op mijn persoonlijke rekening.

Kan iemand mij de weg wijzen of ik het nu wel of niet moet aangeven? Loop ik risico van vorige niet aagegeven betalingen?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 21 mar 2016 15:25

Over hoeveel bitcoin spreken we? Van dit totaal: hoeveel heeft u er destijds gemined, en hoeveel zijn meerwaarden uit trades?

Het antwoord op uw vraag is ja, u moet het aangeven. Maar volgens mij zal u dit minder kosten dan u zelf denkt, zeker wanneer u spontaan regulariseert. En dan heeft u wit geld, in plaats van grijs geld.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 21 mar 2016 15:54

Ik vermoed wel dat je de herkomst zult moeten kunnen bewijzen, want anders zouden ze het wel eens kunnen beschouwen als zwart geld uit het buitenland.

Reclame

Terug naar “E-commerce”