collectie meer dan 10duizend artikels

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: collectie meer dan 10duizend artikels

#31 , 03 mar 2016 22:15

Gebruiker21, dit is een juridisch forum. Het is niet omdat u weet dat bepaalde ondernemingsverenigingen (en voor alle duidelijkheid: die zijn niet alleen) zullen aanzetten tot illegale praktijken of meent dat een wet onlogisch in elkaar zit, dat u de persoon die hier advies vraagt illegale praktijken moet aanraden.

Een correct ondernemingsloket zal zeggen dat de persoon best een ondernemingsnummer aanvraagt, daarna een btw-vrijstellingsregeling vraagt en de vrijstelling van sociale bijdragen (wegens vermoedelijk laag inkomen) aanvraagt. Geen idee of dat laatste nog mogelijk is, maar in het slechtste geval betaalt hij dan enige tijd een bijdrage die nadien quasi volledig teruggestort wordt.

Het op lange tijd verkopen van een enorme verzameling is géén activiteit van normaal beheer van een privé-vermogen, lijkt me en dient dus wettelijk gezien als zelfstandige activiteit, hoe klein dat mss ook zal zijn qua winst, aangegeven te worden.

Van NV of BVBA is geen sprake, je moet daarmee niet afkomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#32 , 04 mar 2016 05:49

Inderdaad, zoals JPV.

Dan nog het feit dat de topic starter het als een hobby beschouwt.
Hij gaat vermoedelijk nog plezier halen uit het bijhouden van de boekhouding en zijn webwinkel!

Indien hij methodisch is en wat opzoekwerk doet heeft hij zelfs helemaal geen boekhouder nodig, de boekhouding van een zelfstandige in bijberoep met btw vrijstelling is doodsimpel.

Enkel zien dat hij zijn papierwerk in orde houd, de klantenlisting (een lege waarschijnlijk) doorgeeft naar de btw en het kost hem enkel het registreren van ondernemingsnummer en btw vrijstelling (laatste is gratis indien je zelf de papieren invult/indient).

Als tip kan ik misschien meegeven van een gratis/goedkope online boekhouding te houden, zoiets als cashaca of koalabox (Google is je vriend).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#33 , 04 mar 2016 08:36

als je daar meermaals per week staat om goederen te verkopen, dan ben je toch een handelaar?

Als er 10% een ondernemingsnummer hebben is veel, anders vraagt het eens aan iemand hier op het forum die is bij de opsporing fod financiën, heb een zeer goede vriend gehad is op pensioen en die was ook bij de opsporing, die deed controle op een rommelmarkt waar er elk jaar 1500 deelnemers zijn (grootste van Vlaanderen) en die zei altijd nog geen 50 zijn zelfstandige, en dan zijn het nog de eet kraampjes en een paar met nieuwe spullen.

Er is een tijd geweest waar sprake was van de rommelmarkten te reglementeren op max 10 beurten per jaar en per persoon, maar dit voorstel ligt al jaren in de koelkast.
Er zijn weinig buurt kermissen zonder een rommelmarkt.

Als TS elke week een rommelmarkt doet zoals zovelen geraakt hij zijn spullen ook kwijt en zal een zeer goede prijs hebben, meer dan op de koopsites..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#34 , 04 mar 2016 08:44

Enkele zekerheden heb ik al gevonden!
Aanvragen ondernemersnummer kost 82,50€, aanvragen BTW nummer kost 60,50€ en aansluiten bij het sociaal verzekeringsfonds kost 74,22€.
Daarboven komt nog provinciebelasting hoeveel dat is zal pas later blijken.
Mijn omzet zal +- 300€ bedragen wat gelijk is of minder dan de aankoopprijs de winst is dus 0€ of zelfs met zekerheid verlies.
Al mijn reeele kosten worden van de 0€ winst afgetrokken (Enveloppen, postzegels, een deel van de Computer en Printer en de kosten voor de webschop) boekhouder is wettelijk niet verplicht maar het moet 100% in orde zijn. Een brake even is dus onhaalbaar het wordt noodgedwongen verlies.
Dit verlies moet ik dan aangeven en zou verrekend worden met mijn gewone belastingen.
Na tien jaar moet ik er dan mee stoppen want dan ben ik uitverkocht (hopelijk).
Ik vroeg aan de dame ben ik dan volledig in orde...ja zegt ze maar er is een maar...
Het is streng verboden om een verlieslatende Hobby om te zetten naar een bijberoep met de bedoeling de belastingen op het hoofdinkomen te doen dalen.
Dit is dus een bijkomend probleem want ik wil dat het volleding in orde is en goedgekeurd is vooraleer te starten.
Vandaag bekijk ik de doenbaarheid van het bijhouden van een online boekhouding (bedankt voor de tip Berenod)
T'is best spannend allemaal!
Een verzameling bijeensprokkelen gedurende 45 jaar is dus geen probleem ze van de hand doen is een ingewikkelde zaak!

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#35 , 04 mar 2016 08:51

als je daar meermaals per week staat om goederen te verkopen, dan ben je toch een handelaar?

Als TS elke week een rommelmarkt doet zoals zovelen geraakt hij zijn spullen ook kwijt en zal een zeer goede prijs hebben, meer dan op de koopsites..
Maar dat kan ik niet meer want ik ben zeer slecht te been alleen van thuis uit officieel via het Internet is het goed mogelijk en te doen.
En het geeft mij energie en voldoening,levensvreugde en een reden om door te gaan, t'is tenslotte altijd mijn Hobby geweest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#36 , 04 mar 2016 08:53

Enkele zekerheden heb ik al gevonden!
Aanvragen ondernemersnummer kost 82,50€, aanvragen BTW nummer kost 60,50€ en aansluiten bij het sociaal verzekeringsfonds kost 74,22€.
Daarboven komt nog provinciebelasting hoeveel dat is zal pas later blijken.
Mijn omzet zal +- 300€ bedragen wat gelijk is of minder dan de aankoopprijs de winst is dus 0€ of zelfs met zekerheid verlies.
Al mijn reeele kosten worden van de 0€ winst afgetrokken (Enveloppen, postzegels, een deel van de Computer en Printer en de kosten voor de webschop) boekhouder is wettelijk niet verplicht maar het moet 100% in orde zijn. Een brake even is dus onhaalbaar het wordt noodgedwongen verlies.
Dit verlies moet ik dan aangeven en zou verrekend worden met mijn gewone belastingen.
Na tien jaar moet ik er dan mee stoppen want dan ben ik uitverkocht (hopelijk).
Ik vroeg aan de dame ben ik dan volledig in orde...ja zegt ze maar er is een maar...
Het is streng verboden om een verlieslatende Hobby om te zetten naar een bijberoep met de bedoeling de belastingen op het hoofdinkomen te doen dalen.
Voial, dit is het meest zinnige dat ik in dit draadje al gelezen heb. Blijkbaar toch mensen met gezond verstand aan het ondernemersloket ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#37 , 04 mar 2016 08:58

een enorme verzameling
JPV, heb je de openingspost gelezen? De topic starter spreekt over postzegels en sigarenbandjes. De gemiddelde postzegelverzameling bevat een paar duizend zegels (zoals ik al zei: in één zo'n boek passen makkelijk 2000 zegels), een gemiddelde sigarenbadjesverzameling bevat een paar duizend bandjes. Aangezien de topic starter over 10.000 items spreekt, gaat het waarschijnlijk over een paar albums met postzegels, een paar albums met sigarenbadjes, wat boeken met bidprentjes, etc... Dit is geen "enorme verzameling", dit is "prullaria".

Topic starter schat dat hij voor deze verzameling hoop en al €3000 zou krijgen. Iemand die tweedehands zijn wagen verkoopt verdient meer. Anyway, blij dat de topic starter bij de "bevoegde instanties" toch min of meer gewezen wordt op het feit dat een zelfstandige activiteit beginnen om op 10 jaar hooguit €3000 omzet te realiseren, niet aangewezen is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#38 , 04 mar 2016 09:07

TS wil echter een webshop opstarten
Als hij echt een webshop opstart, OK, maar hij heeft niet gezegd dat hij dit sowieso ging doen. Hij zag dit als mogelijkheid. Ik heb het over zijn spullen sporadisch aanbieden op kapaza of tweedehands, net zoals ik sporadisch een DVD of bluray die ik reeds gezien heb, te koop aanbiedt op kapaza of tweedehands. Zoals de topic zelf al zei: als ik hiervoor een zelfstandige activiteit voor opstart, lijdt ik sowieso verlies, want ik verkoop de DVD's altijd tegen een lagere prijs dan dat ik ze aankoop. En blijkbaar is het verboden om daarvoor dan een zelfstandige activiteit op te zetten. Ik heb ook niets aan te geven bij de personenbelasting, want ik maak verlies en er is geen vak om "occasionele verliezen" in te vullen op mijn personenbelasting, jammer genoeg... En eerlijk: als ik bekijk wat voor "omzet" ik op 10 jaar heb met de verkoop van tweedehands DVD's / Blurays, zou het me niet verwonderen dat ik over meer dan € 3000 spreek. Het verlies over 10 jaar? Ook een paar duizend euro, denk ik...
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 04 mar 2016 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#39 , 04 mar 2016 09:08

Dus is dit een impasse...
Zonder bijberoep verboden om te verkopen op regelmatige basis via een webschop (info van de belastingen)
Met bijberoep blijkbaar eveneens verboden omdat het een verlieslatende hobby is (info van het ondernemersloket)
Maar hoe krijg ik dat juridisch en wettelijk in orde?
Want ze zeggen dat wel aan de telefoon en iedereen kent de waarde van gesproken woorden, achteraf weten ze van niets maar ik wil dat wel op papier zien...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#40 , 04 mar 2016 09:12

Niet verkopen, dus. Hou u bezig met er een inventaris van te maken en alles te fotograferen en zet dit op een informatieve website die uw collectie mooi toont aan de "buitenwereld". Hiermee kan u ook uw tijd vullen, en u hoeft niets te verkopen. Want ik heb meer de indruk dat het u om een bezigheid te doen is, en niet echt om de verkoop...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#41 , 04 mar 2016 09:25

Dus is dit een impasse...
Zonder bijberoep verboden om te verkopen op regelmatige basis via een webschop (info van de belastingen)
Met bijberoep blijkbaar eveneens verboden omdat het een verlieslatende hobby is (info van het ondernemersloket)
Maar hoe krijg ik dat juridisch en wettelijk in orde?
Want ze zeggen dat wel aan de telefoon en iedereen kent de waarde van gesproken woorden, achteraf weten ze van niets maar ik wil dat wel op papier zien...
vraag hen maar op papier te zetten dat een verlieslatend bedrijf verboden is :).

Het mag gewoon niet het doel zijn om verlies te maken, maar een onderneming opzetten waarbij je verlies kan maken is geen probleem.

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#42 , 04 mar 2016 09:27

Niet verkopen, dus. Hou u bezig met er een inventaris van te maken en alles te fotograferen en zet dit op een informatieve website die uw collectie mooi toont aan de "buitenwereld". Hiermee kan u ook uw tijd vullen, en u hoeft niets te verkopen. Want ik heb meer de indruk dat het u om een bezigheid te doen is, en niet echt om de verkoop...
Dat is uitgesloten want mijn kinderen zullen het met zekerheid in de vuilbak kieperen als ik er niet meer ben!
Ik ben vastbesloten om mijn laatste krachten te gebruiken om het door te verkopen aan andere verzamelaars die er op hun beurt gelukkig zullen mee worden.
Alleen wil ik geen problemen en een waterdichte mogelijkheid vinden om dat te doen ik heb nog zeker tien jaar te leven (volgens de statistieken)
en die zie ik op deze wijze goed zitten om geestelijk aktief blijven met mijn hobby en op mijn laatste ademstoot alles in orde en opgeruimd te hebben mijn 10 albums weer leeg en klaar voor de reis!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#43 , 04 mar 2016 09:45

Het énige dat je hier parten speelt is het "regelmatige karakter". Je doet jezelf de das om door postzegel per postzegel te willen verkopen. Als je je hele postzegelverzameling in één keer verkoopt (idem voor de sigarenbadjes, etc...) dan is dit één enkele particuliere verkoop, waarbij de waarde zo gering is (zal een paar honderd euro zijn, blijkbaar), dat je perfect in orde bent als je de verkoopprijs ingeeft in je personenbelasting bij occasionele inkomsten. Het jaar daarna kan je dan proberen je sigarenbadjes te verkopen, etc... Aangezien het absoluut niet zeker is dat je dat jaar ook daadwerklijk je sigarenbandjes verkoopt (kan ook het jaar erna zijn. Je wil een collectie of 5 over een periode van 10 jaar verkopen), kan je niet meer over een regelmatig karakter spreken, en is het per definitie occasioneel...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#44 , 04 mar 2016 10:08

[quote="TomVDJ"]Het énige dat je hier parten speelt is het "regelmatige karakter". Je doet jezelf de das om door postzegel per postzegel te willen verkopen. quote]

Inderdaad zeer regelmatig elke dag een stuk of drie aan 0,10€ per stuk bijvoorbeeld.
Opstaan, ontbijten, drie fotootjes maken en de postzegels in de webschop plaatsen, een uitgebreide toelichting schrijven, afscheid nemen van de eventueel verkochte en opsturen ook eventueel kennismaken met de nieuwe verzamelaars en een praatje doen over de Hobby.
Mijn vriend hier in de straat die heeft een paar duizend bierviltjes maar dat is mijn verzamelgebied niet ik doe liever postzegels bidprentjes en sigarenbandjes.

Super0072
Berichten: 81
Juridisch actief: Nee

#45 , 04 mar 2016 11:04

Wel, wat de bidprentjes betreft, heb ik misschien een oplossing. Wel een oplossing die geen geld opbrengt, maar wel mensen blij maakt.

Lokale genealogische verenigingen, of een vereniging zoals Familiekunde, zijn altijd blij met bidprentjes. Zij bieden een schat van genealogische informatie, dus een schenking van bidprentjes is altijd welkom bij hun.

Als u aan dat stuk nog wat bijkomende tijd wil besteden, kan u met hun hulp en internet uw eigen stamboom (gedeeltelijk) opstellen, met zoveel mogelijk bijkomende info (krantenknipsels, geboortekaartjes, familieverhalen,...)

Wat je ook kan doen is deze bidprentjes inscannen, een inventaris maken, en via een website beschikbaar maken. Als iemand dan een familielid vind in je collectie kan hij u altijd contacteren. Natuurlijk, dit kost wat geld ( +- 60-70 euro voor een moderne flatbed scanner, kosten voor maken of onderhoud van website). Wel op letten dat als je de scans online zichtbaar maakt, je geen al te grote resolutie (bestandsgrootte) op de site zet, zodat je kosten laag blijven. Wie weet wil een lokale genealogische vereniging/familiekunde je inventaris/scans wel online zetten voor hun.

Nu de rest van de collectie nog :)

Terug naar “E-commerce”