collectie meer dan 10duizend artikels

Meeboo
Berichten: 1488

Re: collectie meer dan 10duizend artikels

#16 , 03 mar 2016 13:10

TS spreekt van 10000 artikels te verkopen op 10 jaar. Dat zijn 1000 artikels per jaar oftewel 20 artikels per week.

Het lijkt me dan duidelijk dat er regelmatig verkocht wordt, niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#17 , 03 mar 2016 13:12

Verkoop u op regelmatige basis, dus niet de occasionele internetverkoop.
Definieer "regelmatig"... topic starter is van plan om maar met mondjesmaat dingen te koop aan te bieden. Als hij hiervoor een zelfstandige activiteit moet starten, zal hij héél erg snel het faillisement mogen aanvragen ook, vrees ik... Wat gaat hij er ook van maken? Een NV of BVBA? Voor een paar postzegels en sigarenbandjes? :roll:

Dat hij eens langsgaat bij het ondernemersloket en daar info inwint, zou ik zo zeggen. Maar ik vermoed dat die mensen eens zullen glimlachen en de brave man gewoon naar huis sturen...
Rgelmatig is al vanaf 1 keer per jaar volgens cassatie. Het gaat hier over meer dan tienduizend artikels, niet "een paar postzegels en sigarenbandjes".

Eenmanszaak is voldoende, dan moet TS gewoon even langs een ondernemingsloket passeren. En ik denk niet dat hier winstoogmerk gaat spelen, TS wil gewoon nog iets te doen hebben op zijn oude dag, hij is zeker niet de enige in deze situatie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 03 mar 2016 13:31

1 keer per jaar? Dan mag je iedereen die op Kapaza verkoopt gaan vervolgen...

En die tienduizend artikels zijn dingen die individueel zo goed als niets waard zijn. Ik heb ook nog enkele oude verzamelalbums met postzegels liggen. Op zo'n blad kunnen er makkelijk 50, en zo'n boek heeft makkelijk 40 bladen. Dus ik denk dat ik ook wel een paar duizend postzegels liggen heb thuis. Als ik deze ooit verkoop, is er geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om daar "even" een zelfstandige activiteit voor op te starten, hoor. Ook niet als ik 4 jaar op rij één boek zou verkopen.

Ik begrijp best dat de TS nog iets te doen wil hebben, en als die administratiever rompslomp een plezante bezigheid is voor hem, moet hij vooral zelfstandige worden. Maar als hij gewoon sporadisch items uit zijn collectie voor een paar euro wil verkopen, lijkt met dit bijzonder overdreven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#19 , 03 mar 2016 13:51

Een levenswerk van 45 jaar verzamelen ongeveer 10 Albums vol over een tijdspanne van 10 jaar verkopen dat is 1 Album per jaar.
Dat zijn toch duizend zoekertjes per jaar dat zijn er ongeveer drie per dag...dat is dus zeer regelmatig, ik ben een methodische mens dus ik hou van orde en regelmaat.
Vermoedelijke omzet +- 300€ per jaar tenminste als het goed gaat!
Maar ik heb er waarschijnlijk meer voor betaald als dat want in de jaren 1970- 1980 was dat nogal polulair vannalles te verzamelen nu niet meer.
Mijn zelfstandige aktiviteit zal dus heel zeker geen "winst " opbrengen...eerder een groot verlies maar als het maar 100% wettelijk en juridisch in orde is.

LeenW
Berichten: 12818

#20 , 03 mar 2016 14:20

Tom, zoals al eerder uitgelegd, wettelijk gezien heeft TS hier niet in te kiezen. Uw aansporingen tot fiscale fraude zijn dit forum onwaardig!

jef007
Berichten: 1679

#21 , 03 mar 2016 14:32

hij zou zelfs een begininventaris moeten maken bij opstart
het verschil met de eindinventaris op eindde van het jaar zal hij inderdaad moeten aangeven aan de fiscus
en zeker als hij aangeeft dat hij met alles in orde wil zijn

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#22 , 03 mar 2016 14:44

Meenemen in mijn kist kan ik niet en mijn erfgenamen hebben geen intresse.
Dus ik zit ermee en kan niet anders ik moet ermee doorzetten anders word het probleem gewoon doorgegeven aan de volgende generatie.
Hopelijk leef ik nog lang genoeg tot het laatste prulletje de deur uit is om dan de zelfstandige aktiviteit op korrekte wijze stop te zetten.
Ben gepensioneerde en wordt als toekomstige zelfstandige verkoper (geen aankoper) al op voorhand failliet verklaard door sommige.
Dat gaat nog lachen worden!
Btw nummer aanvragen, Laptop kopen internetwinkeltje openen en firma gsm, een gedeelte van mijn hobbykamer als buro inrichten, een boekhouder raadplegen, visitekaartjes laten drukken, mijn zoon wil al helpen een Firma logo te ontwerpen voor op het visitekaartje die zal ik als tijdelijke werknemer moeten inschrijven waarschijnlijk.
Moet van thuis uit werken want ben te zwak voor op verplaatsing te gaan.
Rest nog het probleem van een aankooprijs te schatten voor alles wat er zich in 45 jaar opgehoopt heeft +- 3000€ en te verkopen op 10 jaar voor ongeveer en hopelijk hetzelfde.

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#23 , 03 mar 2016 15:12

Gedetailleerde begininventaris dat is een goed idee! Maar met het risico dat ik weer verliefd wordt op mijn verzamelstukken zodat ik ze niet meer wil verkopen. mijn lievelingstukken schuif ik danwel naar achter door voor in het laatste jaar.
Er zijn waarschijnlijk nog veel oude rakkers in mijn geval want vroeger toen wij nog kind waren verzamelde bijna iedereen het een of het ander.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 03 mar 2016 16:09

Btw nummer aanvragen, Laptop kopen internetwinkeltje openen en firma gsm, een gedeelte van mijn hobbykamer als buro inrichten, een boekhouder raadplegen, visitekaartjes laten drukken, .
Firmawagen niet vergeten

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 03 mar 2016 17:22

Tom, zoals al eerder uitgelegd, wettelijk gezien heeft TS hier niet in te kiezen. Uw aansporingen tot fiscale fraude zijn dit forum onwaardig!
Fiscale fraude... Mensen, toch... Beetje realiteitszin is sommigen hier soms echt wel vreemd, heb ik de indruk. :roll: :roll: :roll: Een kersenpit in de gracht spuwen is ook sluikstorten, en een vlieg doodmeppen is ook dierenmishandeling :roll: :roll: :roll: Allemaal waar, hoor, allemaal waar...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 03 mar 2016 17:25

Rest nog het probleem van een aankooprijs te schatten voor alles wat er zich in 45 jaar opgehoopt heeft +- 3000€ en te verkopen op 10 jaar voor ongeveer en hopelijk hetzelfde.
LOL, dus een omzet van €300 per jaar, of €25 per maand. :)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#27 , 03 mar 2016 17:43

LOL, dus een omzet van €300 per jaar, of €25 per maand. :)


[/quote]
En een boekhouder van 1000€ per jaar :lol:

Ik denk dat er hier mensen zitten die kapaza en tweede hands niet kennen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12818

#28 , 03 mar 2016 19:11

Graag het wetsartikel waaruit blijkt dat je tot een bepaalde omzet geen verplichtingen hebt t.o.v. de Fiscus?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#29 , 03 mar 2016 19:26

Maar waar staat het dat je u eigen spullen niet mag verkopen, zonder een ondernemingsnummer te hebben. !

Als je vakantie heeft ga eens naar rommelmarkten, en die mensen dat daar met een kraam staan, die doen er elke week een paar markten

Ik spreek niet over enkelingen, maar over duizenden in Vlaanderen .

http://www.rommelmarkten.be/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12818

#30 , 03 mar 2016 19:41

Maar waar staat het dat je u eigen spullen niet mag verkopen, zonder een ondernemingsnummer te hebben. !

Als je vakantie heeft ga eens naar rommelmarkten, en die mensen dat daar met een kraam staan, die doen er elke week een paar markten

Ik spreek niet over enkelingen, maar over duizenden in Vlaanderen .

http://www.rommelmarkten.be/
Occasioneel of eenmalig uw eigen spullen verkopen, allemaal goed en wel. TS wil echter een webshop opstarten over meerdere jaren, wat iets totaal anders is. En ja, rommelmarkten, als je daar meermaals per week staat om goederen te verkopen, dan ben je toch een handelaar?

Terug naar “E-commerce”