Boekhouding Webshop

Tessa1991
Topic Starter
Berichten: 15

Boekhouding Webshop

#1 , 09 jan 2016 14:52

Ik schets alvorens mijn vragen te stellen even kort mijn situatie.

Sinds 2010 heb ik mijn ondernemingsnummer(eenmanszaak). Aanvankelijk was dit om voedingsadvies te geven, maar sinds 25 mei 2014(wijziging activiteit) heb ik mijn webwinkel er op laten zetten. Uiteraard is hier ook een boekhouding aan gekoppeld. Van toen tot nu heb ik al mijn afschriften online bewaard en heb ik een dagontvangstenboek bijgehouden. Ik ben vrijgesteld van BTW en moet enkel jaarlijks een klantenlisting indienen. Ik schrijf geen facturen uit aangezien ik enkel aan particulieren verkoop(via 2dehands websites).

Mijn vragen:

1) Zo'n Dagontvangstenboek, is dit voldoende in een excel bestand of kan ik best boeken, per jaar, gaan kopen en zo bijhouden?

2) Aankoop- en verkoopdagboek zijn verplicht bij een vereenvoudigde boekhouding. Ook in mijn geval(ik heb geen facturen)

3) Financieel dagboek: wat moet ik hier juist mee doen? Volstaat het om mijn bankgegevens bij te houden en bij een eventuele controle voor te leggen?

4) Mijn bankrekening is zowel privé als zakelijk, bij mijn weten is dit geen probleem bij een eenmanszaak?

Hopelijk geraken jullie er zo aan uit. Ik wil graag in orde zijn moest ik ooit controle krijgen. In principe ben ik dat, gezien het feit dat ik mijn afschriften kan tonen, maar liefst zou ik het honderd percent willen weten. Een boekhouder kost wat, dus die laat ik liefst buiten staan.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1679

#2 , 09 jan 2016 15:24

een dagboek van ontvangsten is een boek (meestal doorschrijfsysteem merk exacompta) waarin u dagelijks uw ontvangsten noteert.
in princiepe van elke verkoop apart. u kan ook uw ontvangsten per dag globaal inschrijven maar dan dient u te beschikken over onderliggende stukken ( oa kastelbanden, uitgaande facturen....)

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 09 jan 2016 17:17

Geen facturen? Ook geen inkomende?

Reclame

Tessa1991
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 09 jan 2016 23:59

Bedankt voor de informatie, hopelijk volgen er nog.

Ik verkoop enkel aan particulieren, dan zijn facturen niet verplicht? Van aangekochte spullen(heb onder andere een computer gekocht) heb ik wel facturen. Voornamelijk om gemaakte kosten te kunnen verantwoorden(kan ik ziezo wel via mijn bankafschriften aantonen).

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 10 jan 2016 01:48

> 4) Mijn bankrekening is zowel privé als zakelijk, bij mijn weten is dit geen probleem bij een eenmanszaak?

Dat mag, maar waarom splits je dat niet op? Dat wordt rap een soep. Dan blijft het toch een beetje proper + geeft je een beter zicht op de zaken. Moest het voor de kost zijn van een extra rekening, er zijn veel banken waar je gratis een rekening kan openen.

M.b.t. de facturen: een betaling is geen factuur. 't is niet omdat je iets koopt in de mediamarkt (en er staat bij de betaling gewoon MEDIAMARKT bv.) dat de fiscus daarom weet wat exact je gekocht hebt. Best een factuur vragen, minstens het kassaticketje bijhouden.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 10 jan 2016 02:02

Dit zijn toch wel basisvragen die je hoort te weten als je zelfstandige activiteiten start. Als je het attest van bedrijfsbeheer hebt, dan weet je dit zeker.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 10 jan 2016 06:27

het attest van bedrijfsbeheer krijg je ook door "gewoon" je middelbaar afgewerkt te hebben. Ik was universitair TEW en wist het antwoord op dergelijke vragen zelfs niet...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jan 2016 09:21

het attest van bedrijfsbeheer krijg je ook door "gewoon" je middelbaar afgewerkt te hebben. Ik was universitair TEW en wist het antwoord op dergelijke vragen zelfs niet...
Volledig met je akkoord, gisteren nog zo iets gehoord van iemand die zelfstandig is en die heeft zelfs twee masters, die dacht dat de uitgaande facturen en de inkomend facturen in het zelfde boek moest en de nummering doorlopend was zowel de inkomende en de uitgaande achter elkaar nummeren. :(
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#9 , 10 jan 2016 17:20

het attest van bedrijfsbeheer krijg je ook door "gewoon" je middelbaar afgewerkt te hebben. Ik was universitair TEW en wist het antwoord op dergelijke vragen zelfs niet...
Automatisch? Dat klopt niet.
Dit is een afzonderlijk getuigschrift voor een vak die je idd krijgt in het secundair onderwijs als je ervoor geslaagd bent.

Het behoort zelfs niet tot de eindtermen van het derde graad secundair onderwijs.
Je kunt perfect uw diploma voor het secundair onderwijs krijgen zonder het getuigschrift voor bedrijfsbeheer, als je voor dat laatste niet geslaagd bent.

Meer nog, in sommige richtingen van het ASO en TSO krijg je dat vak niet, en dus ook niet het getuigschrift.
Alle richtingen in het BSO krijgen het wel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jan 2016 17:35

Automatisch? Dat klopt niet.
Dit is een afzonderlijk getuigschrift voor een vak die je idd krijgt in het secundair onderwijs als je ervoor geslaagd bent.

Het behoort zelfs niet tot de eindtermen van het derde graad secundair onderwijs.
Je kunt perfect uw diploma voor het secundair onderwijs krijgen zonder het getuigschrift voor bedrijfsbeheer, als je voor dat laatste niet geslaagd bent.

Meer nog, in sommige richtingen van het ASO en TSO krijg je dat vak niet, en dus ook niet het getuigschrift.
Alle richtingen in het BSO krijgen het wel.
21 OKTOBER 1998. - Koninklijk besluit tot uitvoering van Hoofdstuk I van Titel II van de programmawet van 10 februari 1998 tot bevordering van het zelfstandig ondernemerschap.

ART:7
§ 2. Moeten bovendien als voldoende bewijs van basiskennis van bedrijfsbeheer worden aanvaard, de volgende akten, wanneer zij werden bekomen vóór 30 september 2000 :
1° een getuigschrift van het hoger secundair onderwijs met volledig leerplan van de onderwijsvormen : algemeen, technisch of kunstsecundair
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tessa1991
Topic Starter
Berichten: 15

#11 , 10 jan 2016 18:17

Om alvast even te antwoorden op die opmerking over bedrijfsbeheer: in mijn middelbare school moest je daar "maar" 1 uurtje per week langer voor blijven. De "cursus" bestond uit exact 20 pagina's zelf geschreven tekst(zelfs geen oefeningen). Resultaat op het einde van het jaar: "hier is je attest". Ik wist enkel hoe je een factuur moest opstellen. Als je begint met je zaak(in mijn geval als 19-jarige) leer je wel snel zelf bij(vooral wanneer je al enkele keren geconfronteerd bent met bijna-boetes omdat iets niet in orde was)

Weet er iemand hoe het exact moet zijn, mijn boekhouding? Ik zou echt niet graag controle krijgen en moeten zeggen "oeps, dat wist ik niet". Een zaak runnen is op zich al moeilijk genoeg, ik zou graag mijn boekhouding goed willen doen.

Terug naar “E-commerce”