Website en Domeinnaam met 2 eigenaren?

Nicestar
Topic Starter
Berichten: 1

Website en Domeinnaam met 2 eigenaren?

#1 , 28 nov 2015 14:32

Hallo,

Ik heb onlangs een leuk samenwerkingsaanbod gekregen om met iemand een site te kopen, waar we allebei veel potentieel in zien.
De grootste inkomstendriver zou advertentieinkomsten zijn in de eerste plaats, maar op termijn is zelf uitbaten van een webshop ook wel een mogelijkheid.

Wij zijn allebei voltijds aan de slag, dus dit zou in bijberoep zijn. We hebben allebei niet veel middelen op voorhand en zouden dus opteren om hier niet meteen een extra vennootschap tussen ons 2 voor op te richten (boekhouder/notaris/etc...). Wij hebben elk apart al een soort vennotschap waar we in ziten.

Maar dat maakt het wel wat lastiger: Ik heb een GCV en hij heeft een VOF, maar er kan maar 1 persoon 'houder' zijn van de website.
Qua inkomsten valt het mee, de inkomsten komt via 1 firma binnen en de andere factureert steeds 50% van de overgebleven inkomsten na kosten.
Qua eigendom maak ik me zorgen:
Is er een manier om contractueel vast te leggen dat de site 50% van (mijn) GCV is en 50% van zijn VOF?
Kwestie om ons beide in te dekken indien er een geschil is in de toekomst. Dat de ene de andere kan uitkopen en niet zomaar de site kan "claimen" omdat deze de "houder" is van de domeinnaam?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 nov 2015 16:14

Dat gaat. Je kan bv. één iemand de website laten kopen. Vervolgens maak je een overeenkomst op tussen jou en de andere partij. Deze overeenkomst is enerzijds de basis van de "joint venture" en anderzijds draagt deze de eigendom op de website (goed bepalen wat dit inhoudt: domeinnaam, inhoud, ...) voor 50% over aan de andere partij voor prijs X. Jullie bepalen onder welke voorwaarden de uitbating van de website gebeurt en hoe de winsten verdeeld worden.

Je kan dan ineens de voorwaarden van stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst bepalen en bepalen wat er in dat geval met de website gebeurt.

Je kan dit tot op bepaalde mate wel zelf doen. Hou er wel rekening mee dat je sowieso wel wat stommigheden zal neerschrijven die de andere partij zal kunnen gebruiken bij discussies. Afhankelijk van het geld dat je zou verdienen, zou ik er over nadenken om een basisovereenkomst te laten opmaken door een advocaat waarin gewoon de belangrijkste zaken vermeld staan.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 31 dec 2015 00:54

Dat gaat. Je kan bv. één iemand de website laten kopen. Vervolgens maak je een overeenkomst op tussen jou en de andere partij. Deze overeenkomst is enerzijds de basis van de "joint venture" en anderzijds draagt deze de eigendom op de website (goed bepalen wat dit inhoudt: domeinnaam, inhoud, ...) voor 50% over aan de andere partij voor prijs X. Jullie bepalen onder welke voorwaarden de uitbating van de website gebeurt en hoe de winsten verdeeld worden.

Je kan dan ineens de voorwaarden van stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst bepalen en bepalen wat er in dat geval met de website gebeurt.

Je kan dit tot op bepaalde mate wel zelf doen. Hou er wel rekening mee dat je sowieso wel wat stommigheden zal neerschrijven die de andere partij zal kunnen gebruiken bij discussies. Afhankelijk van het geld dat je zou verdienen, zou ik er over nadenken om een basisovereenkomst te laten opmaken door een advocaat waarin gewoon de belangrijkste zaken vermeld staan.
Valt te zien over hoeveel geld het gaat. Zo'n overeenkomst zoals beschreven kan een optie zijn, maar is meestal toch niet geheel waterdicht.

Een iets formeler alternatief kan een maatschap zijn. Dat is een vennootschap/samenwerkingsvorm gestructureerd via een contract (gelijkaardig zoals hierboven aangehaald). Zie bv. http://www.vdvaccountants.be/data/docum ... tschap.pdf voor info

Reclame

Jackrussell
Berichten: 701

#4 , 21 feb 2016 15:22

Een BV oprichten en daarin allebei 50% van de aandelen nemen. Website op naam van die BV zetten.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 feb 2016 10:38

TS wil geen vennootschap oprichten en heeft niet veel middelen ter beschikking....

Daarnaast lijkt het me nogal een verregaande oplossing om een BVBA op te richten (kostprijs, fiscale verplichtingen, te volstorten kapitaal ...) om een enkele website uit te baten met beperkte inkomsten, zeker nu beide partijen reeds een vennootschap hebben.

Jackrussell
Berichten: 701

#6 , 23 feb 2016 08:12

Dat las ik inderdaad, toch is dat de beste oplossing. Als dat niet haalbaar is, moet TS zich afvragen of het idee goed genoeg is. Hij heeft nu 0,0 zekerheid. Als zijn compagnon hem er niet meer bij hoeft, dan gooit hij zijn facturen weg en ziet TS geen eurocent meer. Je kunt ook gewoon 'n euro-bvba oprichten of een Engelse ltd.

Een website beheren met alles wat er bij komt kijken is sowieso een flinke klus. Mijn ervaring is dat 'houtje-touwtje' oplossingen vaak voor discussie zorgen. Wat dat betreft genoeg voorbeelden gezien van samenwerkingen die op het einde niet meer zo gezellig waren.

Terug naar “E-commerce”