Vermoeden dat bedrijf mijn e-mail adres doorverkoopt

sdx
Topic Starter
Berichten: 11

Vermoeden dat bedrijf mijn e-mail adres doorverkoopt

#1 , 18 sep 2015 14:17

Ik heb mijn eigen domeinnaam en dit heeft als voordeel dat ik overal waar ik mij moet registreren, ik de naam van het bedrijf of de website in mijn e-mail adres kan zetten.

Voorbeeld:
Om mij te registreren op dit forum heb ik juridischforum.be@mijndomein.be gebruikt.
Als ik nu ooit spam ontvang geadresseerd naar juridischforum.be@mijndomein.be, dan weet ik dat de afzender dit e-mail adres verkregen heeft uit de database van juridischforum.be.

Ik heb mij jaren geleden op dezelfde manier geregistreerd op een andere website en ik heb al verschillende keren ongewenste mail ontvangen van andere bedrijven op dat specifieke e-mail adres.
Ik heb hen daar 2 jaar geleden als eens over aangesproken en de ongewenste mail voorgelegd, maar zij ontkenden dat ze er iets mee te maken hadden.
Vandaag heb ik het weer voor. Opnieuw een ongewenste mail op datzelfde specifieke e-mail adres.
Ik heb dus een zeer sterk vermoeden dat dat bedrijf z'n e-mail adressen gewoon doorverkoopt aan een hele hoop andere bedrijven.

Kan en mag dit zomaar en kan ik daar juridisch gezien iets tegen doen??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 18 sep 2015 16:40

Niet noodzakelijk. Er bestaan speciale soorten botjes en spyware dit dit soort adressen 'oogsten' om ze vervolgens door te verkopen aan malafide e-mailadressenhandelaars.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 18 sep 2015 18:27

Voor dat oogsten moeten die adressen wel online terug te vinden zijn.
En uiteraard is het niet de bedoeling dat een bedrijf dat zo maar laat rondslingeren, zijn immers persoonsgebonden gegevens, zeker met een eigen domein, en moeten verwerkt worden zoals de privacy wetgeving voorziet ...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2015 20:06

Lig je daar wakker van ?

Er zijn bedrijven die alle mogelijke websites na gaan en er is bijna altijd een email adres verbonden aan je website,
en meestal een catch-all adres die altijd wel ergens toekomt !

Als je een website heeft moet je tegen kunnen dat je mails krijgt op je email van je website.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sdx
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 20 sep 2015 08:55

Ik ontvang inderdaad spam via m'n catch-all, dat is logisch en daar kan ik mee leven. In het geval van deze website gaat het echter om zeer gerichte berichten (ongevraagd en dus spam) van bedrijven die overduidelijk partner zijn van het bedrijf waar ik mij had ingeschreven. Het is dus geen random spam die het gevolg is van één of andere crawler of bot.

sdx
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 20 sep 2015 09:01

Lig je daar wakker van ?

Er zijn bedrijven die alle mogelijke websites na gaan en er is bijna altijd een email adres verbonden aan je website,
en meestal een catch-all adres die altijd wel ergens toekomt !

Als je een website heeft moet je tegen kunnen dat je mails krijgt op je email van je website.
Ja, daar lig ik wakker van, want ik wou een nieuwsbrief ontvangen van een bepaald bedrijf, maar daardoor niet automatisch ingeschreven zijn op de nieuwsbrieven van alle partners van dat bedrijf. En al zeker niet zonder toestemming.

Ik geef een gelijkaardig voorbeeld:
Stel dat jij je inschrijft op de nieuwsbrief van een autohandelaar en plots krijg je daardoor ook allerlei mails en nieuwsbrieven van verschillende automerken, bandencentrales, car washes, etc...
Dat is niet de bedoeling en is volgens mij niet volgens de wetgeving, maar dat weet ik niet zeker. Daarom stel ik mijn vragen hier.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 sep 2015 09:02

Ik heb een appart email adres voor forums en andere onbelangrijke dingen, mijn persoonlijk email adres word enkel vermeld waar het officieel noodzakelijk is, en dit bestaat uit mijn naam en gmail.com, dus spam is hier nooit het geval.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 sep 2015 12:29

van bedrijven die overduidelijk partner zijn van het bedrijf waar ik mij had ingeschreven.
Dan moet je eens kijken of je je niet ineens mee ingeschreven hebt voor reclame van partner-bedrijven.

Veel van die Spam/reclame wordt verstuurd door externe communicatie bedrijven.
Ik pak dié aan - FCCU en hùn internet provider - als het wat gortig wordt met één van hun klanten - bvb uitschrijven niet honoreren.

Voor handeltje X is wat mails rondsturen maar een nevenactiviteit.
Voor zo'n communicatie-bedrijf bedreig je hun hoofdactiviteit ...


Literatuur: wet 11 maart 2007

Geen énkel bedrijf volgt die ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 20 sep 2015 23:34

Correctie, wet van 11 maart 2003

(met dank aan Franciscus)

Redrum
Berichten: 574

#10 , 21 sep 2015 08:44

Voor dat oogsten moeten die adressen wel online terug te vinden zijn.
En uiteraard is het niet de bedoeling dat een bedrijf dat zo maar laat rondslingeren, zijn immers persoonsgebonden gegevens, zeker met een eigen domein, en moeten verwerkt worden zoals de privacy wetgeving voorziet ...
Mail-adressen als 'juridischforum.be@domein' (of info@juridischforum.be bv) zoals TS die klaarblijkelijk gebruikt zijn, worden beschouwd als onpersoonlijke rechtspersonen-emails en vallen in beginsel niet onder de regelgeving van de privacywet noch onder de opt-in bescherming. Men mag daar binnen het kader van de uitzonderingsregel reclame naar sturen, en wettelijk gezien kan die dan per definitie niet zomaar ongewenst zijn.

sdx
Topic Starter
Berichten: 11

#11 , 21 sep 2015 09:06

Voor dat oogsten moeten die adressen wel online terug te vinden zijn.
En uiteraard is het niet de bedoeling dat een bedrijf dat zo maar laat rondslingeren, zijn immers persoonsgebonden gegevens, zeker met een eigen domein, en moeten verwerkt worden zoals de privacy wetgeving voorziet ...
Mail-adressen als 'juridischforum.be@domein' (of info@juridischforum.be bv) zoals TS die klaarblijkelijk gebruikt zijn, worden beschouwd als onpersoonlijke rechtspersonen-emails en vallen in beginsel niet onder de regelgeving van de privacywet noch onder de opt-in bescherming. Men mag daar binnen het kader van de uitzonderingsregel reclame naar sturen, en wettelijk gezien kan die dan per definitie niet zomaar ongewenst zijn.
Wat maakt het nu uit of ik mijnvoornaam@mijndomein.be gebruik als e-mail adres, of juridischforum.be@mijndomein.be ?
Dat is toch nét hetzelfde en valt toch zeker wel onder nét dezelfde wetgeving??

Redrum
Berichten: 574

#12 , 21 sep 2015 10:24

Wat maakt het nu uit of ik mijnvoornaam@mijndomein.be gebruik als e-mail adres, of juridischforum.be@mijndomein.be ?
Dat is toch nét hetzelfde en valt toch zeker wel onder nét dezelfde wetgeving??
Identificeerbare persoonsgegevens zijn beschermd onder de privacywetgeving, maar onpersoonlijke gegevens niet.
Consumenten zijn volledig beschermd tegen ongewenste mail-reclame (of via de garantiewetgeving bv), rechtspersonen niet - of toch veel minder.

Dat zijn belangrijke verschillen. Je kan best een persoon/consument zijn met als e-mailadres 'info@blabla.com' maar het gaat dan lastig zijn om je rechten te vrijwaren.

sdx
Topic Starter
Berichten: 11

#13 , 22 sep 2015 09:13

Dus omdat ik als consument een eigen domeinnaam heb val ik niet onder diezelfde bescherming tegen ongewenste mail?
Die domeinnaam staat wel geregistreerd onder mijn persoonlijke naam en dus niet als rechtspersoon.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 22 sep 2015 09:43

Vroeger werden postadressen toch ook al doorverkocht. Wat is het verschil met een mailadres? En hoe kan dit uw privacy schenden? Als je mail, of post ontvangt smijt of wis je die toch gewoon weg . Niemand verplicht u toch die ook nog eens te lezen.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 sep 2015 11:52

Vroeger werden postadressen toch ook al doorverkocht.
Vroeger was er geen privacywetgeving.
En hoe kan dit uw privacy schenden?
Doordat het letterlijk ingaat tegen de wetgeving.
Als je mail, of post ontvangt smijt of wis je die toch gewoon weg . Niemand verplicht u toch die ook nog eens te lezen.
Voor zover ik de TS begrijp is zijn punt niet zozeer dat hij ongewenste emails ontvangt, maar wel dat deze emails (voor hem) bewijzen dat zijn persoonlijke gegevens doorgegeven of verkocht worden.

Terug naar “E-commerce”