Vermoeden dat bedrijf mijn e-mail adres doorverkoopt

sdx
Topic Starter
Berichten: 11

Re: Vermoeden dat bedrijf mijn e-mail adres doorverkoopt

#16 , 22 sep 2015 11:59

Inderdaad, ik heb een manier om na te gaan of mijn e-mail adres dat ik alleen aan bedrijf X heb gegeven ook bij bedrijf Y terecht kan komen.
Dit is klaarblijkelijk het geval en ik vind dit eigenlijk niet kunnen, maar wat mij vooral stoort hieraan is dat ik er niets kan aan doen.
Als ik ze hiermee confronteer krijg ik ofwel nooit een reactie, ofwel ontkennen ze het gewoon (meestal begrijpen ze ook helemaal niet waarover ik het heb).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 22 sep 2015 12:13

Ga je ook klagen omdat uw buur uw naam en adres kent? Met gaat tegenwoordig wel wat te ver met die privacy, zeker als je niets te verstoppen hebt . En langs de ander kant zetten ze hun hele huishouden op de sociale media. :mrgreen:

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#18 , 22 sep 2015 13:14

Ga je ook klagen omdat uw buur uw naam en adres kent? Met gaat tegenwoordig wel wat te ver met die privacy, zeker als je niets te verstoppen hebt . En langs de ander kant zetten ze hun hele huishouden op de sociale media. :mrgreen:
Dat is een keuze die elk voor zichzelf moet maken. Feit is dat het bedrijf die keuze hier ontneemt, wat in strijd is met de privacywetgeving. Of u het eens bent met deze wetgeving is niet relevant in dit topic.

Reclame

Redrum
Berichten: 574

#19 , 22 sep 2015 16:12

Feit is dat het bedrijf die keuze hier ontneemt, wat in strijd is met de privacywetgeving. Of u het eens bent met deze wetgeving is niet relevant in dit topic.
Neen, maar of de privacy-wetgeving van toepassing is, is wel relevant. En die wetgeving handelt zeer specifiek over gegevens van natuurlijke personen. Niet over namen van domeinen.

Redrum
Berichten: 574

#20 , 22 sep 2015 16:15

Dus omdat ik als consument een eigen domeinnaam heb val ik niet onder diezelfde bescherming tegen ongewenste mail?
Die domeinnaam staat wel geregistreerd onder mijn persoonlijke naam en dus niet als rechtspersoon.
Een domein is geen consument of natuurlijk persoon. De naam van een domein op zich is daardoor geen persoonsgegeven. Men noemt het niet voor niks voor niks een onpersoonlijk e-mailadres. Waarom dan verwachten dat het valt onder de regels van een persoonlijk e-mailadres?

Moest men in een gegevensbank ook bijhouden wie het domein geregistreerd heeft, zou het plots wat anders worden.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#21 , 22 sep 2015 16:25

Feit is dat het bedrijf die keuze hier ontneemt, wat in strijd is met de privacywetgeving. Of u het eens bent met deze wetgeving is niet relevant in dit topic.
Neen, maar of de privacy-wetgeving van toepassing is, is wel relevant. En die wetgeving handelt zeer specifiek over gegevens van natuurlijke personen. Niet over namen van domeinen.
Akkoord, maar het gaat hier ook over het email adres van een natuurlijk persoon. Dat dit adres lijkt op een domeinnaam is mijn inziens irrelevant. Het is uniek gelinkt aan een natuurlijk persoon en valt mijn inziens dan ook volledig binnen artikel 1 van de privacywet van '92.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#22 , 22 sep 2015 18:48

Als je de wet letterlijk volgt zou het niet mogen.
4 APRIL 2003. - Koninklijk besluit tot reglementering van het verzenden van reclame per elektronische post.

Artikel 1. (...) is elke dienstverlener ervan vrijgesteld de voorafgaande toestemming te vragen om reclame per elektronische post te ontvangen:
(...)
2° bij rechtspersonen als de elektronische contactgegevens die hij met dat doel gebruikt onpersoonlijk zijn.
Twee voorwaarden dus: rechtspersoon & onpersoonlijke contactgegevens. Voorwaarde twee is voldaan: TS gebruikt een onpersoonlijk e-mailadres. Voorwaarde 1 is niet voldaan: TS is geen rechtspersoon. Je kan vermoeden van wel, je kan vermoeden van niet. Doet er eigenlijk niet toe. Als je de wet volgt mag het niet.

Wat mag dan wel: op een website van een bedrijf het onpersoonlijk algemeen e-mailadres opzoeken en toevoegen aan je database. Zo ben je zeker dat het een e-mailadres van een rechtspersoon is. Uiteraard houden bedrijven die data verzamelen/aankopen/verkopen zich daar niet mee bezig. Maar dat maakt op zich niet uit. Wet is wet.

Terug naar “E-commerce”