Webshop als particulier

MrPorter
Topic Starter
Berichten: 3

Webshop als particulier

#1 , 13 jun 2015 15:48

Beste


Een eind geleden werd mij door een vzw gevraagd of ik voor hen een webshop zou kunnen ontwikkelen (voor een afgesproken bedrag). Dit heb ik gedaan en de webshop werd afgeleverd. Nu vragen ze om een factuur hiervoor op te stellen, maar kan ik dit wel als particulier? Zo ja, zijn er bepaalde zaken die ik moet vermelden op die factuur? Hoe zit dit met belastingen hierop?


MVG
Thomas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jun 2015 16:21

Een particulier kan en mag NOOIT en factuur uitschrijven!!!!!

Je kan hun een papier (ontvangstbewijs) geven waarin je bedrag dat je krijgt vermeld staat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MrPorter
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 14 jun 2015 13:59

Als ik een ontvangstbewijs opstel, kunnen zij dit dan in hun boekhouding inbrengen?
Hoeveel belastingen zou ik hierop dan moeten betalen?

Ik heb ook gehoord dat het mogelijk zou zijn een creditnota op te stellen, is dit mogelijk als particulier?

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 14 jun 2015 14:47

Een creditnota is gewoon een negatieve factuur.

Gewoon onkostennota is het beste.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2015 14:47

Als ik een ontvangstbewijs opstel, kunnen zij dit dan in hun boekhouding inbrengen?
Hoeveel belastingen zou ik hierop dan moeten betalen?

Ik heb ook gehoord dat het mogelijk zou zijn een creditnota op te stellen, is dit mogelijk als particulier?
U zal hier +/- 45% belastingen op betalen.

Creditnota kan nooit bij een particulier !!

Waar haal je die vragen ???

Als je geen factuur kan maken kan je ook geen credit nota maken !!!

En heb je geen boekhouding !

Als dit meerdere malen per jaar is moet je u een BTW nummer aanvragen, en een boekhouding voeren, en sociale weten als zelfstandige betalen, dan kan je facturen opmaken en credit nota's maken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

chantika
Berichten: 961

#6 , 14 jun 2015 15:12

Fiscale verwerking van de occasionele activiteit
De inkomsten uit de occasionele activiteit moeten aangegeven worden bij de fiscus. Dit kan onder de rubriek “Diverse inkomsten” van de aangifte, deze worden belast aan 33%


Zou dit daar niet onder vallen? Is maar een vraag, want ken er niets van.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jun 2015 19:23

Fiscale verwerking van de occasionele activiteit
De inkomsten uit de occasionele activiteit moeten aangegeven worden bij de fiscus. Dit kan onder de rubriek “Diverse inkomsten” van de aangifte, deze worden belast aan 33%


Zou dit daar niet onder vallen? Is maar een vraag, want ken er niets van.
Dit zal het zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

passieke
Berichten: 29

#8 , 16 jun 2015 22:27

In het vervolg toch maar betere communicatie opzetten alvorens iets toe te zeggen denk ik. Particulieren kunnen, excuseer mogen gewoonweg geen facturen noch creditnota's opmaken, maar dat werd reeds duidelijk vermeld hierboven.
Als je steeds doet wat je graag doet, hoef je nooit te werken!

MrPorter
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 17 jun 2015 19:33

Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties!

Dat een particulier geen facturen mag opstellen had ik wel gedacht, maar de vzw bleef maar aandringen op een factuur. Mits ik niet veel van boekhouden af weet, dacht ik het toch maar even hier te vragen.

A.Hoebeeck
Berichten: 54

#10 , 18 jun 2015 22:41

Semi off topic:
Voor leken komt het woord "creditnota" nogal mooi over, zal het even kort uitleggen met een voorbeeld wat een creditnota is:

Je koopt bij winkel X 2 producten voor 2 x 5 EUR. Hier wordt een factuur van gemaakt. Het bedrijf heeft 10 euro winst.
Je brengt na een week 1 product voor 1 x 5 EUR terug naar winkel X om XYZ reden.
Winkel X betaalt 5 EUR terug aan u. Zij hebben dus 5 euro verlies. Opnieuw stellen zij een factuur op maar deze keer een negatieve factuur ofwel een zogenaamde creditnota.

Weer iets bijgeleerd :)

Redrum
Berichten: 574

#11 , 19 jun 2015 09:25

Dat een particulier geen facturen mag opstellen had ik wel gedacht, maar de vzw bleef maar aandringen op een factuur.
Dat is logisch, want ze mogen hun webshop niet in het zwart laten maken...

Misschien toch even duidelijk stellen dat jij als particulier dus niet zomaar webdesigner mag spelen. Eénmalig zal men dat mogelijk aanvaarden - je moet dat uiteraard aangeven - maar meer zeker niet.

Terug naar “E-commerce”