kickstarter - crowdfunding

flood
Topic Starter
Berichten: 13

kickstarter - crowdfunding

#1 , 09 jun 2015 23:09

Ik heb geen enkel bericht teruggevonden op dit forum met de zoekwoorden kickstarter en crowdfunding.
Vandaar dit bericht.

Soms zit een mens met een creatief idee en dan is het zoeken naar manieren om het project uit te werken en tot een goed einde te brengen.
Op financieel vlak denk ik na om via crowdfunding (bij voorkeur kickstarter) mijn project te gaan financieren. Maar ik zit een beetje met de vraag hoe dat wettelijk in België in elkaar zit. Mag je van derden zomaar een gift krijgen? Ik ben gewoon particulier zonder bedrijf of zelfstanden statuut. Zijn er richtlijnen waar ik mij moet aan houden?

De crowdfundingsite groeien elke dag maar aan maar kickstarter lijkt me nog steeds de meeste toonaangevende. Ook al zijn er Belgische projecten daar terug te vinden, nergens kan ik erop nalezen dat ze ook weldegelijk op Belgische bodem actief zijn.

Het zou voor mij interessant zijn ervaringen,opmerkingen, bedenkingen en juridisch advies betreffende crowdfunding te hebben. Is dit bv een wettelijke manier om aan geld te geraken?

Sommige projecten (zowel groot als klein) zijn soms zeer succesvol. Andere projecten lijken al vanaf dag 1 een stille dood te sterven.
Ik wil me dan ook goed informeren alvorens hier aan te beginnen.

Alvast bedankt voor uw reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 09 jun 2015 23:48

Bent u van plan winst te maken met uw project? Zoja dan zal u zich in regel moeten stellen (vennootschap oprichten of zelfstandige worden) en zijn de giften die men aan u doet belastbare inkomsten. Voorlopig zijn voor uw gulle schenkers de giften nog niet aftrekbaar, maar De Croo is van plan hier verandering in te brengen.

http://finicom.be/de-croo-gaat-crowdfun ... aar-maken/" onclick="window.open(this.href);return false;

flood
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 11 jun 2015 10:46

Polk, bedankt voor jouw antwoord.

Het geld zal worden gebruikt voor twee zaken. Ten eerste om iemand anders mee te betalen (een programmeur), ten tweede om mezelf tijdens het project te kunnen voorzien van brood en choco (een mens moet nu eenmaal eten en drinken). Ikzelf zal zorgen voor de grafische inbrek in het project. Voor de rest is het niet echt de bedoeling om er grote winsten uit te halen.

Dit is ook een éénmalig project. Dwz dat ik hieraan enkele maanden zal werken en dan is het afgelopen. Ik had al een vermoeden dat ik waarschijnlijk een zelfstandige in bijberoep statuut (ik heb een job) zal moeten aanvragen.
Dat ik dan meer dan de helft van mijn crowdfunding aan de staat zal moeten geven moet ik er dan waarschijnlijk gewoon bijnemen.

Zou het een verschil maken indien ik het volledige bedrag dat ik ophaal met de crowdfunding zou spenderen aan ontwikkelingskosten die ik uit zal besteden?

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 12 jun 2015 11:19

Beste

U hebt inderdaad minstens een zelfstandigenstatuut nodig. Nog beter is een aparte vennootschap.

Wat u krijgt via kickstarter, zijn geen giften. U bent immers verplicht de 'backers' iets te geven. Noem het dus pre-orders.

Als zelfstandige of als vennootschap betaalt u in geen geval de helft van wat u krijgt aan de staat. Sociale zekerheid en belastingen moeten immers niet betaald worden op uw omzet, maar wel op uw 'winst' (grof gesteld). Van uw omzet dient u immers nog de kosten af te trekken die u hebt gemaakt.

Kan u een basiskennis bedrijfsbeheer aantonen?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

polk
Berichten: 437

#5 , 12 jun 2015 11:35

Als ik het goed begrijp willen jullie met twee een website of app of iets dergelijks oprichten. Meer dan de helft van je giften zal je niet moeten afgeven aan de staat. Je wordt belast op winst, niet op inkomsten.

Als het werkelijk een eenmalig project betreft zou ik de giften verdelen onder jullie twee volgens een verdeelsleutel naar keuze, hierna elk jullie gemaakte kosten aftrekken (geen boterhammen met choco, enkel kosten mbt het project) en de winst die overblijft aangeven als divers inkomen (belast aan 33%). Ik betwijfel of de fiscus hier een probleem van zou maken.

Als je van plan bent op regelmatige basis zulke activiteit te ontplooien ga je best eens met een boekhouder samenzitten om alles te bekijken.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 12 jun 2015 12:24

Ik zou zoals ddanck zegt toch ernstig overwegen om een vennootschap op te richten, zeker als je campagne bijzonder succesvol is. Je zou niet de eerste zijn die persoonlijk failliet gaat omdat-ie niet kan opleveren; zie: http://www.businessinsider.com/how-one- ... 013-1?IR=T" onclick="window.open(this.href);return false;
"sowieso" schrijf je zo.

flood
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 12 jun 2015 13:08

@ddanck : Ik maak inderdaad de belofte om na de giften iets aan mijn "backers" te geven. (ook al heb ik al van crowdfunding campaigns gehoord die niets aanbieden maar enkel bedoeld zijn om iemand te helpen (bv om een auto te kopen/reis te maken etc..., of deze succesvol zijn is zeer twijfelachtig).

Als ik het dus goed begrijp mag ik kosten inbrengen. Het nadeel dat ik heb is dat er maar weinig kosten zullen gemaakt worden. Ik heb reeds mijn PC en software. En voor de rest verwacht ik geen echte kosten meer te maken. Ik heb ooit eens de berekening gemaakt dat als ik mezelf een zelfstandige in bijberoep statuut zou aanmaken ik maar 43% van het geld dat ik zou ontvangen zou kunnen behouden (ik weet niet of dit echt klopt, ben dan ook geen expert hierin), de rest zou naar de staat gaan en ook zouden alle sociale bijdage die ik zou betalen zuiver "solidariteitsbijdragen" zijn waardoor ik nooit van deze zal kunnen genieten.

Ik heb een diploma hoger onderwijs lange type, volgens wat ik gelezen heb zou dit voldoende zijn om mijn bekwaamheid aan te tonen voor bedrijfsbeheer. Geen idee of dit ook klopt.


@polk : Het zou inderdaad gaan om een app. Zoals reeds hierboven geschreven zou ik niet veel kosten maken. Het is wel zo dat ik met de programmeur reeds een vaste prijs heb afgesproken. Dus het is niet de bedoeling het geld op een andere manier te gaan verdelen onder ons twee. Polk, moet ik dan volgens jou geen zelfstandigenstatuut hebben? En enkel mijn diverse winsten aangeven via mijn personenbelastingen? begrijp ik het goed?


@Didymus: Bedankt voor de link. Zeer interessant om ook eens de keerzijde van de medaille te lezen. Indien ik een kickstarter campagne zou starten zal er reeds een prototype van de app klaar zijn. Maar er bestaat altijd de kans dat er iets gaandeweg misloopt. Een vennootschap oprichten voor een eenmalig project lijkt me op het eerste gezicht misschien te ver gaan maar na het artikel gelezen te hebben misschien toch iets om over na te denken.

Bedankt voor de reacties.

polk
Berichten: 437

#8 , 12 jun 2015 13:22

@polk : Het zou inderdaad gaan om een app. Zoals reeds hierboven geschreven zou ik niet veel kosten maken. Het is wel zo dat ik met de programmeur reeds een vaste prijs heb afgesproken. Dus het is niet de bedoeling het geld op een andere manier te gaan verdelen onder ons twee. Polk, moet ik dan volgens jou geen zelfstandigenstatuut hebben? En enkel mijn diverse winsten aangeven via mijn personenbelastingen? begrijp ik het goed?
Occasionele activiteit of beroepsactiviteit?

Men moet hier het onderscheid maken tussen een winstgevende bezigheid met beroepskarakter en een occasionele of toevallige verrichting zonder beroepskarakter.

Als het gaat om een occasionele activiteit zonder beroepskarakter, dan gaat het niet om een zelfstandige activiteit.
Dit onderscheid is niet altijd eenduidig te bepalen en is in de praktijk vaak voor discussie vatbaar. Het is vooral de fiscus (en de RSVZ) die dit gaat beoordelen aan de hand van een aantal criteria.

Er wordt onder andere rekening gehouden met de frequentie van de verrichtingen wanneer deze zich over verscheidene jaren uitstrekken, het aantal gestelde handelingen, de onderlinge verbondenheid, de aard en de snelle opeenvolging van de gedane verrichtingen, de belangrijkheid van de verrichtingen, de organisatie die ze impliceren, de omstandigheid dat ertoe is overgegaan met behulp van ontleende gelden, een samenwerking tussen twee of meer personen en het feit dat een nevenactiviteit nauw verband houdt met de hoofdactiviteit van de betrokken belastingplichtige of in het verlengde van diens beroepsactiviteit ligt.
Hoe meer van deze elementen aanwezig zijn, hoe groter de kans op het bestaan van een beroepsactiviteit in fiscale zin. In de praktijk zijn vooral de criteria regelmaat, frequentie en aantal handelingen belangrijk.

http://www.unizo.be/images/res125952_2.doc" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is maw voor discussie vatbaar en afhankelijk van feitelijke elementen. Indien u uw enige applicatie verkoopt aan iemand zal dit ongetwijfeld als een occasionele activiteit beschouwd worden. Als u echter uw app betalend maakt of reclameinkomsten geniet en op regelmatige basis een redelijk inkomen uit de app haalt zal men dit als sneller als zelfstandige activiteit beschouwen.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#9 , 12 jun 2015 17:04

De projecten die je aanhaalt maken geen schijn van kans op kickstarter. Dat zijn eerder dingen voor op indiegogo of gofundme.

Of je veel kosten zal hebben, hangt af van wat je precies gaat doen. Een risico (voornamelijk financieel) zit vaak in een klein hoekje.

Professionele, winstgevende activiteiten gaan ontplooien zonder (minstens) een BTW-nummer, raad ik je in elk geval ten stelligste af.

Contacteer me gerust via mail om over de juridische risico's van je idee te spreken.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “E-commerce”