Welke ondernemingsvorm voor mijn webshop

SiemenG
Topic Starter
Berichten: 10

Welke ondernemingsvorm voor mijn webshop

#1 , 01 jun 2015 17:23

Hallo,

In September zal ik mijn eerste webshop gaan lanceren, nu verwacht ik nog niet meteen super veel sales maar ik hoop zeker zo'n 500 euro inkomsten te hebben de eerste maanden.
Nu ben ik er nog steeds niet uit welke ondernemingsvorm ik juist moet/kan kiezen. Zelf ben ik 20 jaar en ben ik officieel nog student maar ik zal volgend academie jaar niet meer starten.
Zelf heb ik nog geen vaste job maar ben ik wel van plan om eind september vast te gaan werken, aangezien ik eerst nog 50 dagen ergens anders zal gaan werken als student.
Is het nu eigenlijk mogelijk om zelfstandige in bijberoep te worden zonder vast werk? Of moet ik gewoon zelfstandige worden? Of moet ik nog een andere ondernemingsvorm kiezen?
Welke ervaring hebben jullie hier mee?

Alvast bedankt,
Siemen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jun 2015 18:42

Om te beginnen zal je best een éénmanszaak beginnen, in bij of hoofdberoep en als de zaken goed draaien kan je nog steeds overschakelen naar een vennootschap.
Je kan nu om te beginnen ook kiezen voor vrijstelling van BTW als je ontvangsten niet meer dan 15.000€ is en binnen kort word dit 25.000€.

Een éénmanszaak is veel goedkoper wat boekhouding etc. betreft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 12 jun 2015 15:03

Gaat het hierover: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 93#p352893" onclick="window.open(this.href);return false;
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

passieke
Berichten: 29

#4 , 16 jun 2015 22:31

Al gedacht aan een eventuele VOF ?
Hier meer over vennootschapsvormen: http://www.belgium.be/nl/economie/onder ... apsvormen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je steeds doet wat je graag doet, hoef je nooit te werken!

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 jun 2015 12:55

Aan welke hogeschool/Universiteit zit je? Je hebt wel wat scholen die een eigen ondernemerscentrum hebben specifiek voor studenten waar je langs kan gaan voor info. Zeker interessant.

Verder enkele aandachtspunten:
1) je moet een getuigschrift bedrijfsbeheer hebben om te kunnen starten als zelfstandige. Je hebt dit automatisch als je een bachelor- of masterdiploma behaald, sommigen krijgen dit in het middelbaar bij het volgen van een speciale module (bv. SBP) of je moet er een apart examen voor afleggen. Als je dit niet hebt kan je dus NIET starten als éénmanszaak. Wat je wel kan doen is een vennootschap opstarten (bv. de hierboven aangehaalde VOF is wel interessant als je niet veel zal verdienen en niet veel risico loopt) met iemand die wel zo'n getuigschrift heeft.
2) Indien je geen andere "hoofdbezigheid" hebt, zoals quasi voltijds studeren, +- halftijds werken (ga eens langs bij een sociaal verzekeringsfonds of google wat als je de exacte regels per sector wil weten), zal je direct als zelfstandige in hoofdberoep worden aanzien. Dit betekent dat je elk kwartaal een stevige rekening van de sociale zekerheid in de bus krijgt (+- 700 euro). Hou hier rekening mee als je zou stoppen met studeren.

Informeer je eerst goed bij een sociaal verzekeringsfonds (bv Xerius, Acerta). Dit is quasi altijd gratis als je gewoon wat info wil.
Als je dan nog zeker bent dat je kan/wil starten kan je bekijken hoe je wil starten. Een eenmanszaak of VOF lijkt me interessant.

Start niet zonder je goed te informeren en in het goede stelsel te zitten. Ik heb studenten gekend die niet voldoende geïnformeerd waren en nadien rekeningen van meerdere duizenden euro's mochten betalen.

Terug naar “E-commerce”