Rechten domeinnaam op sociale media

SusAntigoon
Topic Starter
Berichten: 6

Rechten domeinnaam op sociale media

#1 , 28 jan 2015 19:35

Ik heb sinds 2009 enkele domeinen geregistreerd. Het gaat onder andere over .be, .nl en .eu.
Laten we het 'boterham' noemen...

Enkele weken geleden begon ik deze naam te registreren op sociale media en bleek dat er een Spaans bedrijf per ongeluk een typo had gemaakt op LinkedIn. ipv https://linkedin.com/company/booterham" onclick="window.open(this.href);return false; te registreren (hun bedrijfsnaam) maakten ze er de company/boterham van.
Ik heb ze gecontacteerd om er samen uit te komen en in eerste instantie waren ze akkoord met een wijziging van hun kant.
Nu het blijkt dat dit niet zo simpel is bij LinkedIn dan eerst gedacht, komt er maar geen schot in de zaak. De naam van de pagina is nu zoals op hun logo en domeinnaam, maar de URL op LI is nog steeds foutief. Daarvoor moeten zij contact opnemen met LI voor een wijziging.
Blijkbaar willen ze vergoed worden voor hun tijd, terwijl ze zelf de fout hebben gemaakt en dit op mail hebben toegegeven

Graag had ik dan ook alvast wat info ingewonnen langs deze kant.

Ze hebben een foutief adres geregistreerd en de domein is ook als .es bezet (volgens mij zonder RTM), zowel boterham door een derde partij als met dubbele 'o' als door henzelf.

Ik heb geen (r) in Spanje. Sprake van cybersquatting?
in utrumque paratus

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum
Berichten: 574

#2 , 29 jan 2015 09:08

Hebt u zelf een legitiem belang bij de geregistreerde domein-naam?
Wanneer het Spaans bedrijf registraties doet op hun naam, of op iets wat er zeer sterk op lijkt, zullen zij me dunkt zelden beschouwd worden als cybersquatters. Het zal dan een handelsnaam-kwestie worden.

Dat zij een registratie doen op LinkedIn is objectief gezien niet zomaar een fout te noemen. Ook zullen de voorwaarden van LinkedIn gelden, en zijn die wellicht niet dezelfde als bv de DNS regels.

Reclame

Terug naar “E-commerce”