Arbeidsongeschikt: Mag ik zelfgemaakte schilderijen verkopen

Akecheta
Topic Starter
Berichten: 7

Arbeidsongeschikt: Mag ik zelfgemaakte schilderijen verkopen

#1 , 04 nov 2014 03:50

Hallo iedereen.

Ik zit met het volgende. Ik ben voor onbepaalde duur arbeidsongeschikt door MS.
Nu vul ik mijn dagen met wat artikels te schrijven op mijn website maar puur voor de fun.
Maar ik schilder ook vaak omdat het voor mij ontspannend werkt en de gedachten stil zet.
Ik zou deze eventueel online willen verkopen (gewoon om de kosten er terug uit te hebben van doeken, verf en kaders) en dat zou ook maar om een paar stuks gaan op een jaar.

Mag dit zomaar of moet ik dan zelfstandige worden wat vrij moeilijk is in mijn situatie.

Ik heb al navraag gedaan bij bepaalde instanties, maar zij weten het niet (ziekenfonds, vakbond, ocmw, ...)
Morgen zou ik dat wel eens willen navragen bij de belastingen, maar zij zullen natuurlijk hun zaak verdedigen en zou graag eens meerdere meningen horen om te zien of die overeen zouden stemmen.

Indien niet, dan zou ik ze ook niet verkopen omdat het om zo'n laag bedrag zou gaan dat het voor mij de moeite en energie niet waard is om de hele papiermolen in gang te zetten.
Het blijft gewoon een hobby, maar het zou gewoon leuk zijn mocht ik mijn kosten eruit kunnen halen :)

Alvast bedankt en hopelijk wordt ik er wat wijzer uit :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 04 nov 2014 07:34

als je je kosten kan bewijzen (bonnetjes verf en doeken) dan moet je hier belastingen op betalen. Maar houdt je aankoopbonnen wel goed bij.

Akecheta
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 04 nov 2014 10:41

Dus dan gaat het niet veel uithalen voor mij vrees ik, want dan ga ik meer moeten vragen om die belastingen ook nog te betalen en dan ben ik bezig met echt winst te maken eruit wat waarschijnlijk dan weer andere gevolgen heeft met nog andere papieren ... Ik hou geen boekhouding bij voor mijn hobby want dan zou ik evengoed zelfstandige kunnen worden :D haha
Toch bedankt voor je reactie alleszins.

Reclame

JozefVanMelle
Berichten: 21

#4 , 09 dec 2014 14:20

Vraagje en wou geen nieuw topic openen.

Ben je niet vrijgesteld van belastingen als je maar een paar dingen paar jaar verkoopt en onder een bepaald bedrag blijft?

Ik bedoel massa' mensen verkopen spullen op ebay og 2ehands. Tenzij je een webwinkel moet je toch geen belastingen betalen? Ik heb toch al een paar keer een oud videospel verkocht op ebay. Zoals duizenden anderen. Daar moet toch geen belasting op betaald worden? Of mijn oude tv. Onlangs ook een nieuwe zetel gekocht en de oude verkocht aan diegene die hel wou komen halen. Voor een spotprijsje, maar makkelijker dan een verhuisfirma in te huren om hem op te halen of het groothuis vellen te bellen. Kost allmaal geld. Dan liever verkopen. 'k Had hem zelfs gratis weggedaan, maar die persoon stond erop mij 50 euro ervoor te geven.

Moet ik daar dan toch geen belastingen op betalen op oude spullen die anders in de vuilbak, stort of op de zolder gedumpt worden? 't is Niet dat ik meubel of videogame handel start hé.

PS: Ik sta momenteel ook op ziekenkas wegens complicaties aan mijn gebroken hand, vingers en pols. Zit met zenuwschade waardoor ik mijn vingers niet deftig kan bewegen en al zeker niet pijnloos. Als je hele dag moet typen op een pc achter een bureau niet vanzelfsprekend.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 09 dec 2014 17:32

Het verschil zit hem in het beroepsmatig karakter van de verkoper.

Als u occasioneel uw spullen verkoopt op tweedehands.be, bent u geen professionele verkoper of handelaar.

Gaat u specifiek op zoek naar spullen om ze te kunnen doorverkopen met winst, dan bent u wel een handelaar, zelfs als het maar om een kleine hoeveelheid gaat.

Of u als handelaar BTW of belastingen moet betalen, hangt dan weer af van de omzet/winst.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 16 dec 2014 18:05

Los van alle bovenstaande opmerkingen, moet je nog eerst VOORAFGAANDELIJK een toelating aan de adviserend geneesheer van het ziekenfonds vragen- indien je van hen een uitkeringen ontvangt - om een dergelijke activiteit eventueel te mogen uitoefenen. Dergelijke toelating wordt in 7 exemplaren ( dat is geen grapje ) naar alle mogelijke instanties gestuurd, waardoor je mogelijk nog een aantal controles van alles en nog wat kan krijgen. Dit om te vermijden dat je uitkeringen eventueel worden stopgezet. Bovendien moet je dan nog maandelijks een bewijs van het inkomen daaruit bezorgen, voordat je uitkering voor de afgelopen maand wordt betaald. We zitten hier wel in Belgie he.

Terug naar “E-commerce”