Dropshipping

JonasJ
Topic Starter
Berichten: 5

Dropshipping

#1 , 10 okt 2014 09:32

Hallo allemaal


Ik verkoop de laatste tijd PS3 controllers op 2ehands sites. Ze zijn nieuw maar wanneer een klant ze koopt bij mij (ze betalen de goederen dus) plaats ik het order bij een andere producent.
Ik doe dit al enkele maanden zonder problemen. Nu wil ik zojuist inloggen op mijn Kapaza account (waar ik mijn goederen op verkoop) en blijkt dat mijn account geblokkeerd is.
Na dit te zien heb ik dus een mail gestuurd met de vraag waarom mijn account geblokkeerd is.
Ze wisten me te vertellen dat ze dit moesten doen van de politie omdat er klacht was ingediend tegen mij.
Ik heb altijd wanneer iemand iets bestelde bij mij het direct bij mijn leverancier besteld en dus nooit iemand opgelicht.

Heb ik hier iets te vrezen? Aangezien ik de aankoopbewijzen heb?

Mvg


Jonas

EDIT: de producten komen uit China, dus het kan 3 weken duren voor het product aankomt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2014 09:51

Heb je een BTW nummer ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JonasJ
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 10 okt 2014 10:26

Heb je een BTW nummer ?
Nee dat heb ik niet. Is dit nodig dan voor kleine aantallen? (heb er zo'n 10 verkocht tot nu toe)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2014 10:47

Natuurlijk is dit nodig, je drijft wel handel in goederen, vanaf 1 stuk ben je al handelaar, mocht dit goederen zijn van u en je verkoopt dit tweedehands dan is dit totaal anders.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JonasJ
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 10 okt 2014 10:58

Natuurlijk is dit nodig, je drijft wel handel in goederen, vanaf 1 stuk ben je al handelaar, mocht dit goederen zijn van u en je verkoopt dit tweedehands dan is dit totaal anders.
Oke, buiten het feit dat ik een BTW-nummer gehad zou moeten hebben, is er toch niets dat ik verkeerd gedaan heb, toch?

Mvg


Jonas

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 okt 2014 12:02

Tuurlijk, je heeft

1/BTW ontdoken
2/je heeft geen inschrijving RSZ zelfstandig statuut.
3/je heeft geen inschrijving in het KBO
4/ontduiking belastingen

Voor zulke dingen kan je een vrijstelling krijgen BTW ook een vrijstelling van RSZ, maar je moet wel ingeschreven zijn en dit ben je niet.

Ik hoop voor u dat u account niet geblokkeerd is van de belastingen of economische zaken, want dan ziet het er niet goed uit voor u, en kan je best al beginnen sparen voor de boetes.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 10 okt 2014 12:06

Politie zal wel dienst ecofin zijn. Dus de politie die samenwerkt onder gezag en in opdracht van magistraat economische en financiële zaken.
Aan die dienst zijn er tevens ambtenaren van economische zaken en financiën toegevoegd en of wordt er nauw samengewerkt. Afschrift PV rechtstreeks naar die andere diensten.
Voor de rest zie bij denlowie...

JonasJ
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 10 okt 2014 12:46

Er werd mij duidelijk verteld dat het ging om een klacht omdat het item nog niet aangekomen was.
Dus als het niet is voor de btw, dan kan ik dit maar beter regelen, toch?

Mvg


Mathias

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 okt 2014 12:59

Je moet voor je zelf uitmaken als het de moeite loont om zelfstandig te worden in bijverdienste.

Je kan vrijstelling krijgen BTW als de omzet minder is dan 15.000€

Je kan vrijstelling krijgen RSZ als de winst minder is dan 1 423,89 €

Voor je inschrijving in het kbo bij een ondernemingsloket is het 82,50€.

Btw kan je zelf met een formulier dat te downloaden is en is gratis .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 10 okt 2014 13:10

Wat dus niet wil zeggen dat politie dit Pv doorstuurt naar hun dienst Ecofin.
Gezien duidelijk blijkt dat u daden van koophandel stelt.

JonasJ
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 10 okt 2014 13:33

Inderdaad, bedankt voor jullie input.

Mvg


Jonas

spurnd
Berichten: 95

#12 , 01 dec 2014 16:29

sorry als ik misschien een topic van enkele maanden geleden heropen. Maar ik vraag mij hier toch het volgende af: Heeft de poster belasting ontdoken? Hij heeft toch bij de aankoop zelf de BTW betaald en een product gekocht, ervan uitgaand dat de leverancier/winkel/webshop waar hij het product heeft gekocht, de BTW aan hem heeft aangerekend. En daarna dit product doorverkocht? Hoe is dit anders dan als ik bijvoorbeeld een "fout kerstkado" krijg en dit in de ongeopende verpakking op een 2de hands site aanbiedt?

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 01 dec 2014 19:40

Vb de eenmaligheid van het kerstcadeau of hebt u enkele tientallen dezelfde kerstcadeaus gekregen? in tweede geval weinig waarschijnlijk dat u als particulier optreedt.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 01 dec 2014 22:46

sorry als ik misschien een topic van enkele maanden geleden heropen. Maar ik vraag mij hier toch het volgende af: Heeft de poster belasting ontdoken? Hij heeft toch bij de aankoop zelf de BTW betaald en een product gekocht, ervan uitgaand dat de leverancier/winkel/webshop waar hij het product heeft gekocht, de BTW aan hem heeft aangerekend.
BTW betaald, in China ?
Als het niet langs de douane gekomen is (met invoerheffing) is er niks BTW op betaald.
En geen belasting op de winst.
Want voor de hemelse dauw doet men dit ook niet ...

En daarna dit product doorverkocht? Hoe is dit anders dan als ik bijvoorbeeld een "fout kerstkado" krijg en dit in de ongeopende verpakking op een 2de hands site aanbiedt?
Dat zijn persoonlijke spullen, éénmalige verkoop
geen georganiseerde neven-import en verkoop

Redrum
Berichten: 574

#15 , 02 dec 2014 09:58

sorry als ik misschien een topic van enkele maanden geleden heropen. Maar ik vraag mij hier toch het volgende af: Heeft de poster belasting ontdoken? Hij heeft toch bij de aankoop zelf de BTW betaald en een product gekocht, ervan uitgaand dat de leverancier/winkel/webshop waar hij het product heeft gekocht, de BTW aan hem heeft aangerekend.
TS is eenvoudigweg geen occasionele particuliere verkoper. Het is duidelijk dat hij effectief handel drijft, zelfs in nieuwe producten.

De vraag is inderdaad om te beginnen al of er wel degelijk BTW (en evt. invoerrechten) betaald is.

TS voldoet aan geen enkele verplichting als handelaar: rekent geen BTW aan, betaalt geen belastingen op inkomen/winst,... Dit is uiteraard ook oneerlijke concurrentie tov wie wel in orde is want die kan nooit voor dezelfde prijs verkopen. De ervaring leert mij dat ook uit de richting van de 'zuivere' handelaars vroeg of laat klachten volgen.

Verder nog de vraag welke controllers dat precies zijn. Als dat verondersteld worden officiële merk-controllers uit China te zijn, dat TS zich dan maar vasthoudt aan de takken van de bomen als douane en/of merkhouder vermoeden dat het om namaak gaat.

Ik besef dat dit soort zaken een snelle, vlotte bijverdienste lijken, en dat TS wellicht te goeder trouw handelt, maar vroeg of laat ga je hiermee serieus tegen de lamp lopen. Er mee stoppen of langs gaan bij een ondernemingsloket of dergelijke en zich volledig in regel stellen zijn eigenlijk de enige opties. Vergeet trouwens niet dat e-handel doorgaans open, bloot en netjes aantoonbaar is.

Terug naar “E-commerce”