Onterecht beschuldigd van fraude & valsheid in geschrifte

Ludovic50
Topic Starter
Berichten: 34

Onterecht beschuldigd van fraude & valsheid in geschrifte

#1 , 28 jun 2014 00:56

Ik heb het vermoeden dat iemand me probeert op te lichten, via de politie.

Mijn verhaal:

Enkele maanden geleden verkocht ik wat van mijn bitcoins via localbitcoins.com. Dit is een website die kopers en verkopers van bitcoins met elkaar verbindt.
Ik plaatste een "advertentie" om wat bitcoins te verkopen voor een bepaalde prijs. Een Duitste koper ging akkoord met mijn prijs en stortte het afgesproken bedrag op mijn rekening. Ondertussen werden de bitcoins naar localbitcoins.com gestuurd (zie bieden een escrow-service). Enkele dagen later kwam het geld toe op mijn rekening en bevestigde ik de ontvangst, waarna de bitcoins door localbitcoins.com verstuurd werden naar de koper.
Een normale, goed verlopen transactie. Merk op dat hier niets speciaals is omdat het om bitcoins gaat. Het kon even goed om balpennen, flessen whiskey of wat dan ook gaan.

Een eindje later echter kreeg ik bericht van mijn bank dat mijn rekening werd geblokkeerd omdat ze bericht hadden gekregen van een Duitse bank dat een frauduleuze storting was gedaan naar mijn rekening. Het betrefte de overschrijving van bovenstaande transactie. De bank vroeg me meermaals om het geld terug te storten naar de verkoper. Ik weigerde dit, aangezien ik de bitcoins natuurlijk niet zou terugkrijgen, en ik dit geld niet wou verliezen aangezien ik niets fout had gedaan. Na grondig uitleggen van de situatie aan mijn bank, en doordat de Duitse bank na enkele weken nog steeds niet meer info had gegeven over waarom deze overschrijving als frauduleus werd gemerkt, werd alles opnieuw vrijgegeven.

Ondertussen had ik ook al contact opgenomen met localbitcoins.com en zij vertelden me dat die Duitse gebruiker ondertussen geblokkeerd werd, omdat er meerdere klachten waren over poging tot fraude door deze gebruiker.
Ik had dan ook een sterk vermoeden dat dit ook een poging was tot oplichting. Ik vermoed dat zijn manier van werken is: Bitcoins kopen, melden aan de bank dat hij die overschrijving niet gedaan heeft, verkoper stort geld terug onder lichte dwang van de bank, koper heeft bitcoins + geld. Maar doordat ik heb volgehouden en het geld niet wilde terugstorten heb ik de dans kunnen ontspringen.


Maar... Nu, ongeveer een half jaar later, kreeg ik een uitnodiging tot verhoor van de politie.
Onderwerp: Oplichting en valsheid in geschrifte
Feiten: De feiten oplichting en valsheid in geschrifte gaan over een overschrijving van € 1.xxx,xx van ene xxxxxx op rekening nr. xxxxxxx op naam van ene xxxx.
Het betreft een overschrijving met een valse handtekening.
Uit onderzoek blijkt dat het desbetreffende rekening nr. aan U toebehoort.
xxxxxx heeft klacht ingediend bij de Duitse Politie wegens oplichting en valsheid in geschrifte.


P.S.: Hun "onderzoek" dat die rekening aan mij behoort hield niet meer in dan de naam van de rekening te checken, aangezien dit gewoon mijn zichtrekening is die op mijn naam staat.


Als ik het goed begrijp beweert die Duitser nu dat ik op één of andere manier die overschrijving zelf heb uitgevoerd door zijn handtekening te plaatsen? Voor alle duidelijkheid: Dit is absoluut niet wat er gebeurd is :)


Ik heb een sterk vermoeden dat de politie me tijdens dit verhoor zal vragen of ik deze "frauduleuze" overschrijving wil terugstorten. Natuurlijk is het niet de bedoeling van de politie, maar op die manier zouden ze eigenlijk meewerken aan de oplichting.

Natuurlijk zal ik tijdens het verhoor mijn volledige verhaal doen, zoals ik ze hier uiteen heb gezet. Maar dan wordt het mijn woord tegen zijn woord. Is er iets dat ik kan doen om mijn verhaal te bewijzen? Ik kan onmogelijk bewijzen dat ik die handtekeningvervalsing NIET gedaan heb toch? Anderzijds vermoed ik (hoop ik) dat ze ook geen bewijzen hebben dat ik dat wel gedaan heb (omdat ik het dus niet gedaan heb).

Omdat bewijzen aan beide kanten moeilijk is, vermoed ik dat de politie zal denken van "stort het geld gewoon terug, en dan kunnen we aan beide kanten de zaak vergeten". Maar dan geef ik natuurlijk toe aan de oplichter (ongewild geholpen door de politie), en dat wil ik vermijden.

Alle tips zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Ludovic50 op 30 jun 2014 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 jun 2014 01:09

De politie licht u alleszins niet op.
Iemand anders mischien wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 28 jun 2014 08:26

Overschrijving met een valse handtekening. Dit moet U toch eens uitleggen.
ZIj schrijven een bedrag over van hun rekening naar de uwe. Hoe kunnen ze dan U beschuldigen van valsheid in geschriften?
De tegenpartij heeft toch zijn bitcoints gehad?

Kunt U me vertellen hoe U zijn akkoord gekregen hebt voor de bitcoints?

Reclame

Ludovic50
Topic Starter
Berichten: 34

#4 , 28 jun 2014 10:05

@Roharro: Ik weet dat de politie me niet oplicht. Maar misschien zullen ze er onbewust en ongewild wel aan meewerken…

@giserke: Ik begrijp ook niet goed hoe de overschrijving kan gedaan zijn door mij, met enkel een valse handtekening. Kan iemand die mijn handtekening kan nabootsen zomaar geld van mijn rekening halen? :/ Dan is mijn geld op de bank minder veilig dan ik dacht…
Het akkoord voor de bitcoins gebeurde via de website localbitcoins.com. Hij heeft inderdaad zijn bitcoins gekregen.

Een andere mogelijkheid is dat die duitser geen oplichter is, maar zelf ook slachtoffer. Als iemand op 1 of andere manier toegang heeft gekregen tot zijn bankrekening, dan kan die indringer daarmee bitcoins gekocht hebben (omdat ze moeilijk traceerbaar zijn). Omdat het geld naar mij is overgeschreven, ben ik verdachte. Maar wanneer ik het geld terug zou storten wordt ik gewoon degene die dit geld verloren heeft, in plaats van hem. Dat is gewoon doorschuiven van het probleem lijkt me :/

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 28 jun 2014 12:55

Een andere mogelijkheid is dat die duitser geen oplichter is, maar zelf ook slachtoffer. Als iemand op 1 of andere manier toegang heeft gekregen tot zijn bankrekening, dan kan die indringer daarmee bitcoins gekocht hebben (omdat ze moeilijk traceerbaar zijn). Omdat het geld naar mij is overgeschreven, ben ik verdachte. Maar wanneer ik het geld terug zou storten wordt ik gewoon degene die dit geld verloren heeft, in plaats van hem.

Ljkt me inderdaad zo dat dit hier het geval is.
Er is van iemadn zijn rekening ten onrechte geld overgeschreven op uw rekening. Die persoon had geen schuld aan u te betalen.
Ik sluit inderdaad niet uit dat u het geld aan de rechtmatige eigenaar zal moeten terugstorten en zelf het nodige doen om van de echte schuldenaar betaling te verkrijgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ludovic50
Topic Starter
Berichten: 34

#6 , 28 jun 2014 13:29

Ik sluit inderdaad niet uit dat u het geld aan de rechtmatige eigenaar zal moeten terugstorten en zelf het nodige doen om van de echte schuldenaar betaling te verkrijgen.
Ik kan onmogelijk te weten komen wie dan wel de bitcoins ontvangen heeft. Dit komt er dus gewoon op neer dat het verlies verplaatst wordt van de Duitser (wiens rekening gecomprommiteerd werd) naar mij :?

Is dit dan gerechtigheid? :(

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 28 jun 2014 14:10

Wat heeft gerechtigheid te maken met een gerechtelijk onderzoek.
Politie zal moeten nagaan of het geld op uw rekening is gestort.
U zal moeten bewijzen aan de hand van uw verhaal hierboven hoe u de bitcoins hebt verkocht aan de koper.
Dus dat transactiepatroon moet door u aangehaald worden.
U kan natuurlijk zeggen dat u niets fout gedaan hebt maar als u dan dat niet wil aantonen via uw laptop of PC zal politie bevelschrift van onderzoeksrechter krijgen om via CCU van politie uw dataverkeer na te pluizen.
En maakt u zich natuurlijk verdacht.
De organisaties waarmee u werkt die kan u identificeren en deze kunnen op hun beurt bevestigen welke stappen er allemaal gezet zijn.
Politie moet wel uw originele info hebben zodat alle verzendinfo wordt weergegeven.
Dus best uw PC of laptop meenemen.
Wat u al zeker kan doen is een schermafdruk met header nemen van elke correspondentie die u gevoerd hebt met uw bank en de Duitse bank en die coin-organisatie.
Hij die beweert moet bewijzen.
U zal mogelijk ook een schriftproef moeten afleggen.

Maar u bent ondertussen ( zie andere topic) al gehoord door de politie lijkt me?

Ludovic50
Topic Starter
Berichten: 34

#8 , 28 jun 2014 14:30

Goede tip om mijn laptop mee te nemen!

Nee, ik ben nog niet verhoord. Het verhoor is nu donderdag.
Ik heb ondertussen ook al contact op genomen met localbitcoins.com. Zij zouden gegevens van de koper kunnen vertrekken (IP-adres, gms-nummer,...) indien ik een politie-rapport kan voorleggen.
Laatst gewijzigd door Ludovic50 op 28 jun 2014 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 28 jun 2014 14:32

Nog beter.
PS tegenwoordig hebben politieambtenaren ook een politiemailadres ... laat de bitcoin firma hen de info rechtstreeks per CC ook aan die inspecteur bezorgen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 jun 2014 17:02

Vermoedelijk ben jij betaald van een rekening die niet de rekening is van de persoon met wie jij een overeenkomst had om bitcoins te verkopen. De koper van de bitcoins heeft vermoedelijk de handtekening nagemaakt van de rekening van iemand anders.

De persoon van wiens rekening dit geld gegaan is heeft mij jou geen overeenkomst. Op grond van art. 1376 BW kan hij, of zijn bank die zijn rekening gedebiteerd heeft, dit geld van u terugvorderen. De betaling is in hoofde van degene die betaald heeft een onverschuldigde betaling (Zie: SAGAERT, V., Onverschuldigde betaling door een bankoverschrijving. Wie betaalt het gelag? TBBR 2005, afl. 7, 398-404).

De politie kan u niet verplichten terug te betalen. Daarvoor zal de bank die de overschrijving heeft uitgevoerd een procedure tegen u moeten voeren voor de burgerlijke rechtbank.

Art. 1376 BW
Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd
was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder
dat het verschuldigd was.

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 28 jun 2014 17:50

En dan is het aan u om via uw bitcoins doorsluissysteem de werkelijke koper te achterhalen.
Hangt natuurlijk af wat er in Duitsland al op papier staat.
gescimde kaart - gestolen kaart -alsnoch medeplichtig enz enz

Ludovic50
Topic Starter
Berichten: 34

#12 , 28 jun 2014 20:47

Art. 1376 BW
Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd
was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder
dat het verschuldigd was.

Ik wist niet dat ik iets ontvangen had van de verkeerde rekening. De naam van de rekeninghouder was de naam van de gebruiker die bij mij de bitcoins kocht. Ik kon onmogelijk weten dat dit iemand is die zich voordeed als de eigenaar van die bankrekening.

Ikzelf (of de politie) kan "via het bitcoin-systeem" onmogelijk achterhalen wie mijn bitcoins ontvangen heeft. Ik wel een hoop IP-adressen ontvangen van localbitcoins.com, maar hoogst waarschijnlijk zat hij achter een proxy of VPN en betekenen die IP-adressen dus niets.
Laatst gewijzigd door Ludovic50 op 29 jun 2014 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 28 jun 2014 23:45

DAT zal de CCU wel uitmaken.
Indien geen bewijs kan geleverd worden - Duitsland is niet België is er een gerede kans dat parket dossier hier seponeert.
Maar hangt natuurlijk af van wat er in Duitsland allemaal al ontdekt is.
Mijn ervaring die kunnen ook diep spitten.

giserke
Berichten: 2434

#14 , 29 jun 2014 08:44

Inderdaad, de Duitse politie laat zich niet zo makkelijk in de hoek duwen als hier in België.
Bitcoins.com zou best zelf eens grondig onderzocht worden.

Ludovic50
Topic Starter
Berichten: 34

#15 , 29 jun 2014 11:49

Bitcoins.com zou best zelf eens grondig onderzocht worden.
Wat heeft de website bitcoins.com hiermee te maken? Ik hoop dat je niet bedoelt dat ze "Bitcoin" zelf eens moeten onderzoeken. Dat is als zeggen "ze zouden E-Mail eens moeten onderzoeken".
Bitcoin is geen bedrijf of organisatie. Het heeft geen baas of eigenaar. Het is een technologie, net als e-mail, elektriciteit en kernsplitsing technologieën zijn.

There's no such thing as the CEO of bitcoin ;)

Terug naar “E-commerce”