webshop voeding

koen3950
Topic Starter
Berichten: 7

webshop voeding

#1 , 19 jun 2014 12:06

hallo,

mijn vrouw en ik spelen met het idee om een webshop te beginnen die (zelfgemaakte) confituur aanbiedt. We zijn echter niet zeker of dit idee wel zal aanslaan en zouden het daarom in het begin graag kalm aan willen doen zonder (grote) investeringen.

Wij vroegen ons af wat we allemaal wel of niet nodig hebben, toch zeker in het begin als er weinig(of zelfs geen?:-)) omzet gedraaid wordt:
- BTW nummer?
- inschrijvingen allerhande?
- wat met het feit dat we voeding verkopen? heeft dit speciale gevolgen
- vrijstellingen BTW?

Hoe kunnen we dit alles best aanpakken met zo weinig mogelijk kosten?

Alvast bedankt!

Koen & Ellen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 19 jun 2014 22:32

Hier al eens gaan lezen
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1363,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;

koen3950
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 20 jun 2014 09:24

Bedankt.

Daar kan ik uit afleiden dat het hebben van "een onderneming" sowieso verplicht is, alsook lidmaatschap bij fevia?
Kosten van BTWnummer etc zal ik wel online kunnen vinden, maar bij fevia vind ik dit:
"de bijdragevoet voor de leden van 0,68 naar 0,66 per duizend op de toegevoegde waarde"

Als ik dit goed begrijp zijn de kosten voor fevia dus eerder beperkt? 66 pro mille van de toegevoegde waarde per eenheid?

Zijn er nog andere zaken waar ik specifiek rekening moet houden of is het starten van een onderneming (eventueel met vrijstelling van btwplicht) + lidmaatschap van fevia voldoende?

mvg,

Koen

Reclame

Veebee
Berichten: 565

#4 , 20 jun 2014 11:14

Ik denk ook aan het Federaal Agentschap voor de Voedsel Veiligheid? Gezien je zelfgemaakte confituur verkoopt, zullen die ook wel willen komen kijken in welke omstandigheden, omgeving, ingrediënten enz deze gemaakt worden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jun 2014 12:30

Voor het FAVV en voor het in de handel brengen van voedingsproducten die je aan derden verkoopt, zal je zeker een gekeurde werkplaats en afkoelingsplaats nodig hebben, een HACCP plan, en een goedgekeurde opslagplaats.

Ook gereglementeerde etiketten, en ook voor de HACCP zal je toch regelmatige drinkwater controle en ook van je product regelmatige labo onderzoek, zelf zal je dagelijks de lijsten van de HACCP moeten invullen, en de zelf(auto) controle uitvoeren zoals stalen nemen en de bacteriën tellen .

Ja voeding producten is niet zo simpel hoor of dat het lijkt, dit is geen restaurant waar het ter plaatse verbruikt word, er moet rekening gehouden worden met de vervaldatum enz... !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

koen3950
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 20 jun 2014 13:31

en dat allemaal voor wat confituur? :( lijkt er dus op dat we er beter niet mee beginnen?
Is toch wel heel ingrijpend allemaal om op hobbytempo wat mensen mee te laten genieten :-)

Veebee
Berichten: 565

#7 , 20 jun 2014 13:38

Tja confituur is voeding :) en je wil het via een webshop doen dus gegarandeerd dat er controle op zal zijn
Logisch ook want voedselveiligheid is nu eenmaal een belangrijke zaak.

bdv
Berichten: 21

#8 , 08 jul 2014 14:22

Misschien een domme opmerkingen maar verkopen jullie ze ook aan huis? Als je wat naam krijgt bij de buren kan je zo heel wat verkopen. Ook jaarmarkten kunnen een leuke inkomensbron zijn. Ik zit zelf in de sector en kan je nu al zeggen dat je dat geld er nooit zal kunnen uithalen.

Terug naar “E-commerce”