tweedehans webshop

Joswha
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: België

tweedehans webshop

#1 , 28 mei 2014 15:11

Dag allemaal

Een vriendin van mij heeft een hele garage vol met spulletjes, kledij, schoenen, boeken, noem maar op...
Nu heeft ze het idee om een tweedehands website online te zetten met daar al haar spulletjes en hiervoor dan ook reclame te maken door foldertjes in de buurt uit te delen.

Haar vraag was eigenlijk of het legaal is om zo'n webshop op te starten? Het gaat tenslotte om spulletjes dat van haar zijn maar waar ze geen plaats genoeg meer voor heeft, of gewoon vanaf wilt zijn...
Zou iemand ons hier meer uitleg over willen geven?

Dankjewel!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fieke0509
Berichten: 188

#2 , 28 mei 2014 15:18

Waarom niet gewoon aanbieden op een bestaande site? Zoals Kapaza of 2dehands?

Joswha
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: België

#3 , 28 mei 2014 15:22

Waarom niet gewoon aanbieden op een bestaande site? Zoals Kapaza of 2dehands?
Dat had ik haar ook op gewezen, maar het gaat echter om veel spulletjes en ze wilt hiervoor een basic tweedehands webshop voor maken waar alles mooi in detail staat beschreven...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2014 15:36

Ik vrees dat je toch zelfstandig in Bijberoep zal moeten worden!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 mei 2014 07:21

Zelfs al je werkt via eBay of 2dehands, zal de fiscus een dergelijk groot aanbod als handel aanzien.
Ze controlern die sites hoor.

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#6 , 29 mei 2014 20:46

Dan lijkt het mij toch dat de fiscus aannemelijk zal moeten maken dat er een winstgevende activiteit is. Dus aankoop van spullen gevolgd door verkoop.

Het verkopen van door uzelf gebruikte zaken wordt aanzien als het normaal beheer van uw goederen. Hier is trouwens ook geen sprake van winst, want u hebt de goederen gewoonlijk duurder betaald bij de aankoop. En zelfs als er, bv bij zeldzame zaken, een meerwaarde wordt verkregen, is deze nog niet automatisch belastbaar.

De fiscus zal zich wel vragen stellen afhankelijk van de omstandigheden. Als de website er professioneel uit ziet en er geregeld spullen worden bijgeplaatst en het aanbod bovendien groot is, is er wellicht wel een bepaald risico.

Redrum
Berichten: 574

#7 , 02 jun 2014 15:38

Dan lijkt het mij toch dat de fiscus aannemelijk zal moeten maken dat er een winstgevende activiteit is. Dus aankoop van spullen gevolgd door verkoop.

Het verkopen van door uzelf gebruikte zaken wordt aanzien als het normaal beheer van uw goederen. Hier is trouwens ook geen sprake van winst, want u hebt de goederen gewoonlijk duurder betaald bij de aankoop. En zelfs als er, bv bij zeldzame zaken, een meerwaarde wordt verkregen, is deze nog niet automatisch belastbaar.

De fiscus zal zich wel vragen stellen afhankelijk van de omstandigheden. Als de website er professioneel uit ziet en er geregeld spullen worden bijgeplaatst en het aanbod bovendien groot is, is er wellicht wel een bepaald risico.
ik weet niet waar je dat allemaal vandaan haalt, maar het is volkomen foute informatie.

Wie een handelsactiviteit uitoefent moet een ondernemingsnummer hebben. Vervolgens zijn er mogelijks vrijstellingen voor sociale bijdragen of BTW, maar dat betekent niet dat je geen BTW-plichtige bent. Winst heeft er hoegenaamd niks mee te maken.

Het BTW-wetboek is duidelijk:
"Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend."

Terug naar “E-commerce”