E-commerce, ideeën stelen van website

Murida
Topic Starter
Berichten: 19

E-commerce, ideeën stelen van website

#1 , 19 dec 2013 21:56

Ik wil graag een mooie, duidelijke website maken, blijkbaar kan je er niet van onderuit als je iets wil verkopen.
Nu ben ik al 4 jaar bezig met het ontwerpen van bitloze hoofdstellen, eigen ideeën en vormgevingen, maar durf niets meer op internet plaatsen omdat een Nederlands bedrijf telkens mijn ideeën overneemt en in het buitenland veel goedkoper laat namaken. Mensen reageren enthousiast als ze m'n werken zien, maar kopen dan maar bij de concurrentie die m'n gejatte ideeën aan veel lagere prijs aanbieden.
Ik kan hier niet tegenop, omdat handwerk duurder uitkomt (ik heb ook maar een beperkt budget en kan de grondstoffen zelfs niet aan een lage prijs kopen omdat ik telkens in kleinere hoeveelheden aankoop) dan in lage loonlanden vervaardigde spullen. Nu heb ik ook gekeken om mijn zaken in het buitenland te laten maken, maar heb de financiele middelen niet om de grote oplages te betalen, voor kleine oplages willen ze niet produceren.
De eerste lijn die ik ontworpen heb, heb ik volledig laten vallen omdat mijn ideeën dus allemaal ingepikt werden en heb terug een volledige nieuwe lijn ontworpen waar ik verschrikkelijk veel werk qua uitdenken, vervaardigen en testen heb ingestoken.
Nu moet ik terug de stap zetten om dit op internet te plaatsen, maar weet dat als ik dat doe, ik mijn ideeën in een mum van tijd zal kwijt zijn. Ik weet niet wat ik dan zal doen of kunnen doen, maar die teleurstelling ga ik niet nog een tweede keer zomaar ondergaan. Patent heb ik geen geld voor, denk wel aan Idepot, maar heb begrepen dat dat ook 0% bescherming geeft tegen zo'n praktijken.
Helaas heeft alles me al meer dan 4000 euro gekost qua materiaal en benodigheden om dit te realiseren, lessen nog niet bijgerekend. Ik heb hiermee nog geen eurocent verdient.
Mijn vraag: kan ik iets doen tegen deze praktijken (met beperkt budget) of kan dat bedrijf me blijven nekken op die manier? is dit niet een vorm van broodroof dat zij pleegt door mijn ideeën onder vorm van goedkopere copie's te verkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 dec 2013 08:20

“Artikel 1. Overeenkomstig het bepaalde in Richtlijn 91/250/EEG van de Raad van 14 mei 1991 betreffende de rechtsbescherming van computerprogramma's worden computerprogramma's, het voorbereidend materiaal daaronder begrepen, auteursrechtelijk beschermd en gelijkgesteld met werken van letterkunde in de zin van de Berner Conventie voor de bescherming van werken van letterkunde en kunst.”(30 JUNI 1994. - Wet houdende omzetting in Belgisch recht van de Europese richtlijn van 14 mei 1991 betreffende de rechtsbescherming van computerprogramma's).

Berner Conventie voor de bescherming van werken van letterkunde en kunst. = 24 JULI 1971. - Berner conventie voor de bescherming van werken van letterkunde en kunst van 9 september 1886, aangevuld te Parijs op 4 mei 1896, herzien te Berlijn op 13 november 1908, aangevuld te Bern op 20 maart 1914, herzien te Rome op 2 juni 1928, te Brussel op 26 juni 1948, te Stockholm op 14 juli 1967 en te Parijs op 24 juli 1971 (Vertaling.).

“Art.80.Hij die kwaadwillig of bedrieglijk inbreuk pleegt op het auteursrecht en de naburige rechten, is schuldig aan het misdrijf van namaking...”(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten.). Hiertegen kan u dus strafklacht neerleggen bij de politie en schadevergoeding vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Murida
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 22 dec 2013 13:41

Bedankt!

Reclame

Murida
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 22 dec 2013 17:48

Ik had nog een vraag. Heb je dan auteursrecht op een uitgewerkt product (in mijn geval een hoofdstel met eigen bedacht systeem en vormgeving)?
Ik las deze zin:
Immers, iemand anders had hetzelfde idee en heeft het verder uitgebouwd. Je bent dus eigenaar van een idee, maar de waarde daarvan is eigenlijk niets waard. Pas als ik het uitwerk tot een product wordt het waardevol, maar het oorspronkelijke idee blijft gewoon door iedereen bruikbaar.

Terug naar “E-commerce”