pakket verkeerd verzonden

somabi
Topic Starter
Berichten: 36

pakket verkeerd verzonden

#1 , 07 okt 2013 09:44

Stel, ik heb een pakket per ongeluk naar de verkeerde ontvanger verzonden en de ontvanger weigert om het pakket terug te sturen en maakt ophalen onmogelijk. Ik bezorgde het verzelndlabel,... Klant wil niet naar het postkantoor. Goed kan ik begrijpen dat niet iedereen daar zin in heeft.
Ik bied aan om het pakket te laten ophalen door een koerier, kan voor de klant alleen op zaterdag na 18u. (dan werkt geen koeriersdienst natuurlijk, of toch niet aan een betaalbaar tarief). Ik bied aan om het bij de klant op kantoor op te halen, dat kan ook niet.

Ik zit met mijn webwinkel in Nederland. Klant woont in België.
Mag ik het factuur dan opsturen van de artikelen die ze niet wil retourneren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 07 okt 2013 11:11

Artikelen 94, 6° en 98 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming verbieden elke onderneming om een persoon zonder voorafgaand verzoek een goed of een dienst te bezorgen en hem te vragen dit goed of deze dienst aan te kopen of indien hij deze niet wenst terug te sturen naar de verzender.

De persoon moet het goed of de dienst in geen geval betalen. Hij is evenmin verplicht ze terug te sturen naar de onderneming.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 07 okt 2013 11:55

Ik betwijfel of de Wet Marktpraktijken hier van toepassing is en iemand dus een niet-gevraagd pakket mag behouden zonder betalen.

Het gaat hier om een verkeerdelijk bezorgd pakket of verkeerd opgegeven bestemmeling. Het lijkt mij dat de bestemmeling het pakket wel degelijk móet teruggeven. Alleen zal de TS de moeite moeten doen en mag de bestemmeling geen onredelijke eisen stellen i.v.m. de afhaling.

Reclame

somabi
Topic Starter
Berichten: 36

#4 , 07 okt 2013 22:06

Bedankt voor jullie spoedige reacties.
Ik stelde deze vraag in naam van een kennis.

Dit gaat hier niet over kwaad opzet of dergelijke. Gewoon een pakket verkeerd gelabeld en per ongeluk naar de verkeerde klant verzonden.
De afzender heeft verschillende mogelijkheden aangeboden om het pakket terug te sturen. Zelfs het laten ophalen op het adres van ontvangst maakt de ontvanger onmogelijk "nooit thuis alleen zaterdagavond en zondag".

Het gaat hem hier niet om het geld of dergelijk maar het gaat om enkele laatste artikelen waarop een andere klant nu natuurlijk aan het wachten is...

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 okt 2013 13:03

Zelfs het laten ophalen op het adres van ontvangst maakt de ontvanger onmogelijk "nooit thuis alleen zaterdagavond en zondag".
Onmogelijk is niet hetzelfde als enkel op zaterdagavond en zondag? Waarom zou de ontvanger zich moeten aanpassen aan uw tijdschema? Hij is hier niet in de fout gegaan.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 09 okt 2013 08:25

“Art.1376.Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was...Art. 1378. Indien hij die ontvangen heeft, te kwader trouw was, moet hij niet alleen het kapitaal teruggeven, maar ook de interesten of de vruchten, te rekenen van de dag van de betaling.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

somabi
Topic Starter
Berichten: 36

#7 , 09 okt 2013 16:59

Bedankt j.de.moor.
Wanneer het dus met voorbedachte rade is verzonden om vervolgens aan te rekenen is de ontvanger niets verschuldigd.
Wanneer het om een menselijke fout gaat en dus niet met kwade bedoelingen zou hij wel moeten meewerken om de retour mogelijk te maken.

@Lanox, dat is idd een andere discussie. Maar dan heeft de verzender het thuis adres van de ontvanger wel nodig daar de afzender liet verzenden en factureren op haar werk adres. Nu die vraag werd gesteld krijgt ze geen reactie meer.

Terug naar “E-commerce”